وقتی آقای مزرعهدار چشم از گله برمیدارد، سروکله شاون (Shaun) پیدا میشود و آن موقع است که هیچچیز در امان نیست؛ نه مزرعه، نه گله و نه حتی خود شاون. انیمیشن گوسفند زبل (Shaun the Sheep) از میان تمام آثاری که کمپانی آردمن (Aardman) تولید کرده است، جایگاهی ویژه در دل تماشاچیانش دارد. ماجراهای گله گوسفندان به رهبری شاون میلیونها بیننده را از هر سن و زبان پای تلویزیونها مینشاند.
Shaun the Sheep یکی از مشهورترین استاپ موشنهای سالهای اخیر است که در ایران اسامی مختلفی دارد، از جمله: بره ناقلا، گوسفند زبل، گوسفند ناقلا و شاون گوسفنده. هر صبح که مزرعهدار به قصد شهر مزرعه را ترک میکند و گله را به دست سگ خود، بیتزر (Bitzer) میسپارد، شاون فرصت را غنیمت میشمارد و به همراه دارودسته گوسفندان گله، به ماجراجویی در مزرعه میپردازد. تلاشهای بیتزر برای مدیریت گله، نه تنها مانع از آشوب در مزرعه نمیشود بلکه خود او را نیز درگیر ماجرا میکند.
شاون و دیگر گوسفندان گله به همراه بیتزر در مزرعه کوچک ماسی باتم (Mossy Bottom) زندگی میکنند. اما زندگی یکنواخت گوسفندی برای آنها رضایتبخش نیست. پس بهمحض دور دیدن چشم مزرعهدار ماسک از چهره بر میدارند و جنجالی جدید برپا میکند؛ روزی مسابقه فوتبال برای حیوانات مزرعه برگزار میکنند و روزی وارد خانه آقای مزرعهدار میشوند تا در زندگی او سرک بکشند.
در ادامه به حقایق جالبی از سریال و فیلمهای گوسفند زبل میپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.
خالقان مجموعه بره ناقلا
خالق شخصیتهای این سریال،نیک پارک (Nick Park)، برنده جایزه اسکار و هنرمند مشهور دنیای استاپموشن است. او همچنین خالق و کارگردان دیگر مجموعههای موفق شرکت آردمن مثل فرارمرغی و والاسوگرومیت میباشد.
اگرچه خلق شخصیت ابتدایی گوسفند زبل توسط نیکپارک بود اما ادامه فرایند شخصیتپردازی در طول سالها عمدتاً توسط ریچارداستارزک (Richard Starzak) انجام شد. او قبل از کار بر روی سریال گوسفند زبل، مجموعه Rex the Runtرا برای کمپانی آردمن ساخته بود.
تولد تا شهرت
شخصیت شاون برای اولینبار در فیلم کوتاه اصلاح سه تیغ (A Close Shave, 1995) دیده شد؛ در همان سکانس که والاس و گرومیت (Wallace and Gromit) یک بره کثیف و نگران را در خانه خود پیدا میکنند. احتمالا خود نیک پارک هم فکر نمیکرد که این کاراکتر روزی به یکی از بزرگترین موفقیتهای کمپانی آردمن تبدیل شود.
وقتی این فیلم که باتکنیک استاپموشن (Stop Motion) ساخته شده است برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه در جوایز اسکار شد، بر محبوبیت شخصیت شاون افزود. بنابراین هنرمندان شرکت آردمن دستبهکار شدند تا دنیای شاون را گسترش دهند.
بیش از یک دهه بعد، یعنی در ۵ مارس سال ۲۰۰۷، اولین قسمت سریال گوسفند زبل (بره ناقلا) در شبکه بیبیسی یک (BBC One) نمایش داده شد و از همان ابتدا با استقبال کودکان و بزرگسالان روبرو شد تا ۵ فصل دیگر از آن تولید بشود.
البته محبوبیت سریال گوسفند ناقلا محدود به کشور بریتانیا نبود؛ این سریال در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا و صد ها شبکه تلویزیونی نمایش داده شد.
موفقیت جهانی سریال این امکان را برای خالقان آن فراهم آورد تا دو فیلم سینمایی بلند، یک فیلم کوتاه، یک اسپین آف (Spin-off) و انبوهی دیگر اشکال مدیا را بر اساس این سریال تولید کنند.
اولین فیلم سینمایی
با موفقیت تجاری سریال گوسفند زبل، شرکت آردمن تصمیم به ساخت یک فیلم سینمایی بر اساس این مجموعه میگیرد. داستان “فیلمبره ناقلا“، همراستای ماجرای سریالها میباشد. شاون، خسته از زندگی یکرنگ مزرعه، تصمیم میگیرد همراه گله یک روز را به خود استراحت دهد ولی مثل همیشه لقمهای بزرگتر از دهانش بر میدارد. آقای مزرعهدار در شهر گم میشود و گوسفندان به دنبال او مزرعه را ترک میکنند. وقتی مأمور کنترل حیوانات شهری به وجود این حیوانات پی میبرد، دیگر اوضاع از دستان شاون خارج شده است.
استاپ موشن شاون گوسفنده (Shaun the Sheep Movie) ششمین فیلم بلند شرکت آردمن است.
کمپانی آردمن سابقاً با شرکتهای سونی (Sony) و دریمورکس (DreamWorks) کارکرده بود اما این فیلم را با همکاری ابرکمپانی هالیوودی یعنی استودیوکانال (Studio Canal) واقع در فرانسه ساخت.
این فیلم به کارگردانی ریچارد استارزک (Richard Starzak) و مارک برتون (Mark Burton) ساخته شد که این اولین تجربه کارگردانی برتون بود. او سابقاً عضوی از نویسندگان دیگر آثار آردمن مثل فرار مرغی(Chicken Run) بود و بعدها نویسندگی دنباله این انیمیشن را به عهده گرفت.
به عقیده سازندگان فیلم بره ناقلا، برای آنکه یک سریال به فیلم سینمایی تبدیل شود، نیاز است که شخصیتها از فضای امن خود دور شوند و در مکانی ناآشنا قرار گیرند. برای همین در این داستان گوسفندان راهی شهر میشوند.
در تولید این فیلم سینمایی مجموعاً بیش از ۳۵۰ پاپت خمیری استفاده میشود؛ نیمی از این پاپتها عروسک گوسفندان هستند و نیمی دیگر عروسک انسانها و سایر حیوانات.
پشم استفاده شده بر روی پاپت گوسفندها از جنس پشم مصنوعی پیلار (Pillar fleece) میباشد و بیش از ۸۰ متر پارچه برای ساخت این پشمها استفاده شده است.
خرابشدن پشم یک پاپت دردسر زیادی برای عروسکسازان داشت زیرا تعمیر یا جایگزینکردن آن نزدیک به یک ساعت کار میبرد. این پشمها پس از قرارگیری روی پاپت با اسپری خشک میشوند تا با هر تماس دست انیماتور تغییر حالت ندهند.
برای تغییر چهره گوسفندان و دیگر کاراکترها از چهرههای قابل جایگزین استفاده شد. جنس این چهرهها از پلاستیسین یا همان خمیر شکلپذیر است و بیش از ۳۰۰۰ چهره برای ساخت این انیمیشن تولید شده است.
جنس بدن عروسکها از لاتکس (Latex) انعطافپذیر ساخته شده و برای رفع چسبناکی، سطحشان را با واکس یا گچ پوشانده اند.
برای تولید این فیلم که با تکنیک استاپموشن ساخته شده است، روزانه ۱۷ انیماتور به صورت گروهی یا جداگانه، روی ۱۶ نما از فیلم کار کرده اند. نتیجه یک روز کاری این هنرمندان در کمپانی آردمن تولید ۲ ثانیه از فیلم بود.
این انیمیشن بلند شامل بیش از ۵۵۰.۰۰۰ فریم میباشد و تولید آن نزدیک به ۳ سال طول کشیده است.
فیلم گوسفند ناقلا در سال ۲۰۱۵ در سینماهای سراسر جهان اکران شد و در نهایت با بودجه ۲۵ میلیون دلاری و فروش گیشه ۱۰۶ میلیون دلاری به یکی از موفقیتهای تجاری شرکت آردمن تبدیل شد.
در پایان سال ۲۰۱۵، فیلم کوتاه ۳۰ دقیقهای گوسفند زبل به نام لاماهای آقای کشاورز (Shaun the Sheep: The Farmer’s Llamas) بهعنوان ویژهبرنامه کریسمسی از شبکه بیبیسی پخش شد.
داستان این فیلم ازاینقرار است که شاون با روشهای آبزیرکاهانه خود، آقای مزرعهدار را متقاعد میکند که سه لاما خریداری کند و آنها را به مزرعه بیاورد. او که امیدوار است با این کار هیجانی به زندگی کسالتبار مزرعه وارد کند، با ازدستدادن افسار لاماها زود از کار خود پشیمان میشود.
آخرالزمان در مزرعه
در ادامه موفقیت تجاری فیلم سینمایی گوسفند زبل، کمپانی آردمن تصمیم به ساخت دنباله این فیلم میگیرد. فیلم سینمایی گوسفند زبل: فارماگدون (A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon) در سال ۲۰۱۹ به روی پردههای سینما میرود.
جریان این فیلم در ادامه داستان فیلم بره ناقلا میباشد؛ در شبی عادی سفینه فضایی در مزرعه گوسفندان فرود اضطراری میکند. شاون و گله بهزودی متوجه میشوند که سرنشین این سفینه، لولا (Lu-La)، بسیار دور از خانه، در خطر بزرگی قرار دارد و سعی میکنند او را از دست مأموران گشت فضایی حفظ کنند و سلامت به خانه بازگردانند.
این فیلم در کنار نقدهای مثبت مردم و تحلیلگران، افتخارات بسیاری کسب کرد، از جمله نامزدی در جوایز بفتا (Bafta) و اسکار برای بهترین انیمیشن بلند.
این فیلم به فروش گیشه ۴۳ میلیون دلاری رسید و سپس به ابرکمپانی نتفلیکس (Netflix) فروخته شد تا در خانههای سراسر جهان نمایش داده شود. اما این پایان همکاری شرکت آردمن و نتفلیکس نمیباشد.
شرکت آردمن فصل ۶ سریال گوسفند زبل را پس از گذشت بیش از یک دهه از پایان فصل ۵ تولید و توسط شرکت نتفلیکس تحت عنوان ماجراهایی از ته باتلاق (Shaun the Sheep: Adventures from Mossy Bottom) پخش کرد.
درخشش تیمی
سریال گوسفند زبل خود از دل یک فیلم کوتاه بیرون آمده بود و از همان ابتدا به موفقیت رسید. این موفقیت باعث شد تا سریال وقت تیمی (Timmy Time) نیز با محوریت بره کوچک و بانمکی به اسم تیمی (Timmy)، از دل آن زاده شود. اولین قسمت این سریال که با درنظرداشتن مخاطبین خردسال ساخته شده در سال ۲۰۰۹ نمایش داده شد و تا سه فصل ادامه پیدا کرد.
شخصیتهای دوست داشتنی
برای ۱۵۰ قسمت سریال، ۲ فیلم بلند و یک فیلم کوتاه تعداد زیادی شخصیت کوچک و بزرگ طراحی و ساخته شده اند که هر کدام روحیات شیرین و رفتارهای جذابی دارند.
شاون
کل داستان های گوسفند زبل حول شاون، رهبر گله گوسفندان می چرخد.
او تنها کاراکتری می باشد که در تمامی قسمتهای سریال حضور داشته است.
پاپتهای استفاده شده برای شخصیت شاون ۱۷ تا ۲۰ سانتیمتر قد و ۱۰۰ گرم وزن دارند همچنین اسکلت آنها ازآرماتور آلومینیومی است.
برای ساخت فیلم سینمایی گوسفند زبل ۲۱ پاپت شاون ساخته و استفاده شد که ساخت هر عروسک بیش از یک هفته طول میکشید.
شخصیت شاون لاغرتر و باهوشتر از باقی کاراکترها است و تنها گوسفندی می باشد که روی سرش پشم دارد.
ریچارد استارزک، از خالقان سریال گوسفند زبل و شخصیت شاون، در طراحی این کاراکتر بامزه از باسترکیتون (Buster Keaton)، کمدین افسانهای آمریکایی الگو میگیرد؛ کیتون به علت اجرای کمدی فیزیکی و اسلپاستیک (Slap Stick) و قراردادن خود در شرایط خطرناک برای خلق موقعیت کمیک در تاریخ سینما جاودانه شده است.
از ویژگیهای کمدی کیتون چهره بیاحساس و سنگ مانند اوست. چهره شاون معمولاً ثابت و بیحرکت است اما هرازگاهی دهان او از کنار صورتش نمایان میشود و ما میفهمیم که نقشهای شوم در سر دارد. این ویژگی شاون در مراحل آغازین شخصیتپردازی او تنها روی استوری بورد وجود داشت؛ هنرمندان استوری بورد برای آنکه حالات درونی شاون را به انیماتورها نشان دهند، حالت موردنظر را به شکل دهان، کنار سر او میکشیدند. این ویژگی به مرور زمان به قسمتی از شخصیت شاون تبدیل شد.
بیتزر
بیتزر سگ وفادار آقای مزرعهدار، نگهبان گله و دوست خوب شاون است.
وظیفه او حفظ نظم مزرعه در غیاب آقای مزرعهدار است اما با شروع ماجراجوییهای گله گوسفندان، بیتزر نیز در سیل حوادث قرار میگیرد و دربهدر به دنبال شاون و باقی آشوبگران میدود تا خرابکاریهایشان را سروسامان دهد. (البته خود بیتزر نیز هرازگاهی تسلیم جمع میشود و گوشهای از جولان را در دست میگیرد.)
طراحی شخصیت بیتزر شباهت زیادی به گرومیت (Gromit) دارد؛ البته بیتزر همیشه کلاه بافتنی به سر دارد و بدون سوت خود جایی نمیرود.
اگرچه بیتزر لباسی به تن ندارد، همیشه روی یک دست خود ساعت مچی بسته است و روی دست دیگر مچبند عرقگیر. ساعت به دلیل وقتشناسی شخصیت بیتزر و مچبند بخاطر عرق کردن او درحین دویدن به دنبال گوسفندان میباشد. البته در پشت پرده این طراحی دلیل دیگری هم نهفته است؛ به گفته طراحان از دلایل قراردادن این دو پوشش روی مچ دستهای او این است که با مخفی کردن مچ، امکان جداکردن اتصال دست از بازو برای انیماتورها فراهم شود.
در آرماتور معمولاً در ناحیه دست از سیمی ظریفتر نسبت به سایر قسمتها استفاده میشود و درعینحال تحرک زیاد در انگشتان میتواند باعث شکستن آرماتور در این ناحیه شود. با استفاده از قطعات جداگانه برای دست و بازو و مخفی کردن محل اتصال، عروسک سازان میتوانند در صورت شکستن آرماتور تنها قطعه دست را عوض کنند نه کل عروسک را!
مزرعهدار
آقای مزرعهدار تنها شخصیت اصلی سریال گوسفند زبل میباشد که انسان است.
او هر روز صبح مزرعه را بهقصد شهر ترک میکند و مدیریت اوضاع را به دست سگ وفادارش بیتزر میسپارد اما موقعی بازمیگردد که خرابکاریهای گوسفندان پوشیده شده است پس از زندگی دوگانه حیوانات مزرعهاش خبر ندارد.
ویژگی بارز در طراحی شخصیت مزرعهدار پیدا نبودن چشمهای او است. به گفته طراحان این شخصیت، دلیلش این است که آدمها به طور ناخودآگاه با دیدن چشم انسانی دیگر با او احساس هم نوعی میکنند اما سازندگان سریال میخواستند بینندگان با گوسفندها ارتباط بیشتری برقرار کنند تا با یک انسان!
تیمی
در کنار سه شخصیت اصلی تعداد زیادی کاراکترهای جانبی در سریال و فیلمها وجود دارند مثل تیمیومادرش.
تیمی، با چهره بامزه و پستانک در دهانش، از همان اولین حضورش در سریال، بینندگان را دلباخته خود کرد و به شخصیت محبوب همه تبدیل شد. این محبوبیت او موجب شد که شرکت آردمن سریال اسپین آف تیمی تایم (Timmy Time)را تولید کند.
شرلی
دیگر شخصیت قابلتوجه گوسفندی عظیمالجثهای به اسم شرلی (Shirly) است.
شرلی برهای است که هر چه سر راهش بگذارند را میخورد و همین ویژگی او معمولاً نقشی کلیدی در برنامههای شاون دارد.
نام شخصیت شرلی در آغاز چاقگنده (Big Fat) بود اما سازندگان سریال این نام را توهینآمیز تلقی کردند و نام او را به شرلی تغییر دادند.
علت این نامگذاری ادای احترام سازندگان به کشتیگیر مشهور بریتانیایی، شرلیکربتری (Shirly Crabtree) بود که با نام بیگددی (Big Daddy) فعالیت میکرد و به علت سینه پهنش مشهور بود.
اسلیپ
شخصیت اسلیپ (Slip) منحصراً برای فیلم سینمایی گوسفند زبل ۲۰۱۵ ساخته شد.
او سگی بیصاحب است که توسط مأمور کنترل حیوانات گیر میافتد و با گوسفندان گله دوست میشود.
به گفته خالقان این شخصیت، طراحی ابتدایی اسلیپ بیش از حد به سگ فیلمفرانکنوینی(Frankenweenie) اثر تیمبرتون (Tim Burton) شباهت داشت؛ برای همین آنها طراحی او را تغییر دادند تا شخصیتی متفاوت و تازه خلق کرده باشند.
ترامپر
شخصیت دیگری که منحصراً برای فیلم سینمایی خلق شد، آنتونیترامپر (Anthony Trumper) است.
ترامپر شخصیت منفی فیلم سینمایی گوسفند زبل میباشد و کاراکتری بیرحم و سرد است.
او مأمور کنترل حیوانات شهری است و بهتمامی حیوانات عمیقاً تنفر دارد و با دیدن گله گوسفندان در شهر تمام عزم خود را جزم میکند تا این حیوانات را گیر بیندازد و به پناهگاه حیوانات ببرد؛ جایی که بیشتر شبیه به زندان است تا پناهگاه.
صداپیشگی این شخصیت را کمدین ایرانی – بریتانیایی، امیدجلیلی (Omid Djalili) بر عهده داشته است. اگرچه این شخصیت هم مثل باقی کاراکترهای فیلم صحبت نمیکند!
لولا
لو-لا (Lu-La) شخصیتی فضایی است که برای فیلم سینمایی فارماگدون (Farmageddon) ساخته شد.
لولا موجودی غیرزمینی به رنگ آبی و بنفش است که دست و پای مشهودی ندارد.
او میتواند صدای اطرافیانش را تقلید کند و به سرعت با شاون و گوسفندها دوست میشود.
زیبایی در نقص است!
مانند سایر آثار شرکت آردمن، یکی از دلایل موفقیت سریال گوسفند زبل، الگوی کاری این شرکت و باورها و اصولی است که هنرمندان و کارکنان خلاق این کمپانی به آن پایبندند. درحالیکه کمپانیلایکا تمام نیروی هنرمندان خود و تکنولوژی روز مثل هوش مصنوعی و پرینت سهبعدی را به کار میگیرد تا نهایتاً محصولی بینقص و بیتفاوت با ظاهر یک انیمیشن کامپیوتری ارائه دهد، شرکت آردمن در خصوص ساخت انیمیشن گوسفند زبل فلسفههای متفاوت در پیش میگیرد.
آنها زیبایی و حیات پاپت را در نقص آن میبینند و به همین دلیل هم رد اثر انگشت انیماتور را از روی لاتکس عروسک پاک نمیکنند. همچنین نهایت تلاش شرکت آردمن استفاده حداقلی از جلوههای ویژه کامپیوتری (CGI) است. اینجاست که خلاقیت هنرمندان نقشی کلیدی بازی میکند. آنها برای صحنههای فیلم و سریال شهرهای کوچکی میسازند و پاپتها را در آن قرار میدهند.
آنها از مواد بازیافتی، ابزار روزمره و متریالی که هر روز جلوی چشممان است برای ساخت قطعات صحنه و انیمیشن استفاده میکنند؛ مثل استفاده از خز عروسک خرسی برای ساخت مزرعه ذرت در فیلم آخرالزمان در مزرعه. علیرغم هزینه سرسامآور تولید فیلم و سریال، این شرکت برای انیمیت کردن پاپتها و تکان دادن اجزای ظریف مثل ماهیچهها (برای خلق افکت انقباض و انبساط) از خلال دندان ساییده شده استفاده میکند.
همه چیز در کارگاه آردمن ساخته میشود. هیچ پاپت، آرماتور، دکور یا قطعهای به شکل آماده خریداری نمیشود و همه چیز توسط هنرمندان آردمن در کارگاه ساخته میشود. البته این به معنای آن نیست که شرکت آردمن آثاری بیدقت و شلخته تولید میکند، دقیقاً برعکس!
از نقاط قوت سریال گوسفند زبل و از دلایل موفقیت و ثبات کیفیت آن در طول سالها، دقت هنرمندان به جزئیات است. بسیار پیش میآید که سازندگان یک سریال با گذر زمان از دقت و ظرافتی که در ساخت قسمتهای آغازین سریالشان به خرج میدادند میکاهند (مخصوصاً اگر قرار باشد این سریال با تکنیک دشوار استاپموشن ساخته شود).
اما نقطه قوت سریال گوسفند زبل و دیگر آثار آردمن توجه بسیار به جزئیات و ظرافت کار در تمام قسمتهای سریال است. این جزئیات میتواند از ریزترین قطعات صحنه مثل ساخت دهها قطعه ریز برای پرکردن گورستان قراضه جات باشد تا نکاتی مثل رنگآمیزی زیر کامیون بستنیفروشی برای جلوهگر شدن فرسوده بودن آن یا افزودن گِل به کفش مزرعهدار در طول یک قسمت.
هیس! گوسفندها حرف نمیزنند.
از ویژگیهای مهم انیمیشن گوسفند زبل بیکلام بودن آن است. هیچکدام از شخصیتها – چه حیوان و چه انسان – کلامی صحبت نمیکنند و تنها با حرکات بدن مقصود خود را بیان میکنند. این ویژگی نکاتی مثبت و منفی برای سازندگان سریال دارد.
از یک طرف، عدم وجود دیالوگ کار را برای نویسندگان سریال برای پیشبرد داستان دشوار میکند؛ از طرف دیگر، فرصتی در اختیار انیماتورها قرار میدهد تا با استفاده از کمدی فیزیکی و اسلپاستیک صحنههایی کمیک مشابه به آثار دوران کلاسیک هالیوود مثل فیلمهای چارلیچاپلین (Charlie Chaplin) و باسترکیتون خلق کنند.
نکته مثبت دیگر در بیکلام بودن سریال، قابلفهم کردن آن برای تمام مردم کشورهای سراسر جهان است و حقیقتاً از دلایل مهم موفقیت جهانی این انیمیشن، همین استفاده از زبان بینالمللی کمدی بدن میباشد. اگرچه این سریال کاملاً بدون کلام است اما بدون صداپیشه نیست.
وظیفه صداپیشگان سریال گوسفند زبل خلق صداهایی مثل «بعبع» گوسفندان و «واقواق» سگ و آه و نالههای انسان است. بااینوجود صداپیشگان خلاق سریال به خوبی از پس این کار برمیآیند و ویژگیهای منحصربهفرد کاراکترها را در اصواتشان بازتاب میدهند.
جاستین فلچر (Justin Fletcher)، کمدین ۵۱ ساله بریتانیایی، صداپیشگی شخصیتهای شاون و تیمی را برعهده دارد. او قبلا در صداپیشگی شخصیتهای انیمیشن فرارمرغی (Chicken Run, 2000)، با نیک پارک همکاری کرده بود. جاناسپارکس (John Sparkes) نیز صداپیشه شخصیتهای بیتزر و آقای مزرعهدار میباشد که راوی مجموعه مشهور پپاخوکه (Peppa Pig) نیز بوده است.
نکاتی که فقط بزرگترها میفهمند!
انیمیشن گوسفند زبل، شاد، ساده و سرشار از طنز کودکانه است؛ اما سازندگان آن بزرگترها را نیز فراموش نکردهاند؛ به گفته پیترلرد (Peter Lord) یکی از خالقان این انیمیشن، سازندگان این اثر مخاطب خاصی را در نظر نمیگیرند و سعی میکنند اثرشان برای هر که از هر سنی که پای آن مینشیند جذاب باشد.
در بخشهایی از سریال و فیلمهای بره ناقلا اشاره به نکاتی دارد که از چشم کودکان دور میماند و تنها بزرگترهای تیزبین متوجه آن میشوند. در ادامه چند سکانس این انیمیشن که از فیلم های دیگر الهام گرفته شده را مثال می زنیم.
اشاره به شخصیت هانیبال لکتر (Hannibal Lecter) از فیلم سکوت برهها (The Silence of the Lambs)
در فیلم گوسفند زبل، وقتی مأمور کنترل حیوانات، شاون را به زندان حیوانات میبرد، گربهای از پشت شیشه زندان سعی میکند شاون را بترساند؛ همان کاری که دکتر لکتر مقابل کلاریس (Clarice) انجام داد.
اشاره به کاور آلبوم جادهابی از گروهبیتلز (Abbey Road – The Beatles)
در قسمتی از فیلم بره ناقلا که گوسفندها با لباس مبدل در شهر پرسه میزنند، هنگام عبور از خیابان به این کاور مشهور شباهت جالب توجه ای پیدا میکنند.
اشاره به سریال بریکینگبد (Breaking Bad)
در قسمت دیگری از این فیلم، گوسفندها در آزمایشگاه سخت مشغول کارند که ما را به یاد نمایی از والتر (Walter) و جسی (Jessie) در سریال مشهور بریکینگبد میاندازند.
اشاره به فیلم ورود (Arrival)
فیلم ورود به کارگردانی دنیسویلنوو (Denis Villeneuve) درباره موجوداتی فضایی است که به زمین میآیند و سعی میکنند با انسانها ارتباط برقرار کنند. پس سازندگان خوش ذوق فیلم فارماگدون نیز با توجه به شباهت بین دو داستان باید اشارهای به این فیلم میکردند. وقتی شاون جعبه پیتزایی را که سفارش دادهاند باز میکند، میبیند که توسط کسی خورده شده است و ردی که بهجامانده شبیه به زبان نوشتاری موجودات فضایی فیلم Arrival است.
اشاره به فیلم پرندگان (The Birds) اثر آلفردهیچکاک (Alfred Hitchcock)
در تصویری که شرکت آردمن برای اعلام ساخت فیلم استفاده میکند، شاون را نشان میدهد که فیلمنامهای به دست دارد (اینکه شاون سواد خواندن دارد یا نه جای سؤال است!)؛ عنوان این فیلمنامه پرندگان بود که به گوسفندان (The Sheeps) تغییریافته است.
در این انیمیشن اشاراتی به فیلمهای ادیسهفضایی (A Space Odyssey, 2001)، ای.تی (E.T, 1982) و بسیاری از آثار محبوب و مشهور دیگر میشود که به تیزبینی مخاطب بستگی دارد تا چندتا از آنها را بتواند شکار کند.
ورود گوسفندان به سایر رسانهها
در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ دو بازی ویدئویی بر اساس سریال گوسفند زبل، منحصراً برای کنسول نینتندودیاس (Nintendo D.S) ساخته شد. همچنین در طول این سالها تعدادی بازی فلش (Flash Games) برای کامپیوتر و سیستمعامل ios منتشر شده اند.
در سال ۲۰۱۱ نمایشی موزیکال بر اساس این سریال تحت عنوان نمایشبزرگشاون (Shaun’s Big Show) روی صحنه رفت.
تعدادی زیاد کتاب صوتی و فیزیکی برای کودکان بر گرفته از این انیمیشن محبوب منتشر شده است.
کار خیر شاون
در سال ۲۰۱۵، سازمانخیریهTheGrandAppeal وابسته به کمپانی آردمن در اقدامی بزرگ و به کمک هنرمندان، ۱۲۰ مجسمه فانتزی از شاون را در سراسر شهرهای لندن و بریستول پخش کرد و مردم بسیاری را در جستجوی تمام این مجسمه ها به سطح شهر آورد. نهایتاً تمامی این مجسمهها به لندن آورده شدند و در مزایده به فروش رفتند تا بیش از یک میلیون دلار کمک مالی برای بیمارستان کودکان جمع شود..
ما یک تیم جوان و پرشور در واحد تولید محتوای شبکه ایستانما هستیم که در تلاشیم محتوایی ناب و کاربردی برای مخاطبین عزیزمان تهیه کنیم.
نظرات شما به رشد و انگیزهی ما کمک به سزایی میکند. 🌹
چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما