سرمایه گذاری نتفلیکس (Netflix) در صنعت استاپ موشن
فیلمهای انیمیشن ۲۰۲۲ نتفلیکس ثابت میکنند که CGI هرگز استاپ موشن را از بین نخواهد برد. رقابت با تکنیک غول پیکری مانند CGI کار آسانی نیست، اما فیلتر کردن آهسته و پیوسته تصاویر استاپ موشن دوام آن را تضمین میکند. کمپانی قدرتمندی همچون نتفلیکس، با ارائهی استاپ موشنهای جدید، مهر تاییدی بر ماندگار بودن انیمیشنهای این سبک زد. در این مقاله ما به بررسی این انیمیشن های جذاب نتفلیکس میپردازیم.
استاپ موشن در نتفلیکس، از گذشته تا امروز
استاپ موشن در دهههای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ درهالیوود به لطف آردمن (Aardman) و افرادی مانند هنری سلیک (Henry Selick) و تیم برتون (Tim Burton)، محبوبیت زیادی پیدا کرد. در دهه ۲۰۱۰ این تکنیک به شدت در فیلمهای کودکان مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان به ندرت به آن پرداخته شد. حتی برتون که حرفه خود را بر اساس استاپ موشن بنا کرده، از آن غفلت کرده است. با این حال، استاپ موشن به آرامی دوباره به کانون توجه باز میگردد، و نتفلیکس به این بازگشت کمک میکند.
فهرست فیلمهای استاپ موشن نتفلیکس در سال ۲۰۲۲ ثابت میکند که تکنیک استاپ موشن را نمیتوان از بین برد و با CGI جایگزین کرد. دقیقا وقتی که سینما به طور فزایندهای به جلوههای کامپیوتری عادت میکند، استاپ موشن به عنوان شکل هنری اصیلتری دیده میشود. با بررسی برنامههای نتفلیکس برای انتشار سه پروژه بزرگ استاپ موشن در سال ۲۰۲۲، متوجه میشویم که این تکنیک، علیرغم دشواریاش، همچنان با قدرت در دنیای انیمیشن سازی پابرجا است. در ادامه نگاهی به این مجموعه انیمیشنهای نتفلیکس خواهیم داشت:
فرار از دنیای مردگان با وندل و وایلد (Wendell & Wild)
پروژههای بزرگ استاپ موشنی قرار است در سرویس استریم و با نامهای بزرگان این سبک منتشر شوند. در این میان، هنری سلیک با کارگردانی وندل و وایلد ۲۰۲۲ (Wendell & Wild, 2022) و با حضور جردن پیل (Jordan Peele) و کیگان مایکل کی (Keegan-Michael) به دنیای رنگارنگ استاپ موشن بازگشته است. این فیلم جدید درباره دو برادر شیطانی است که میتوانند از دنیای مردگان فرار کنند و باید از دست دشمن خود مخفی شوند.
خانه (The House)، ادغام سه داستان مرموز
خانه ۲۰۲۲ (The House, 2022) جدیدترین استاپ موشن نتفلیکس با بازی هلنا بونهام کارتر (Helena Bonham Carter)، متیو گود (Matthew Goode) و بسیاری دیگر است. The House سه داستان مجزا و تقریباً نیم ساعته را در هم ادغام میکند. درحالیکه این سه داستان در یک خانه مشترک اتفاق میافتند، دورههای مختلف و سبکهای متفاوتی از انیمیشنهای استاپ موشن را به نمایش میگذارند. دو مورد اول وقایع ترسناک و مرموزی را دنبال میکنند، درحالیکه سومی، یک داستان سادهتر را نشان میدهد.
پینوکیو (Pinocchio)، پسر چوبی که زنده شد
در نهایت، ساخت مجدد پینوکیو (Pinocchio) با تکنیک استاپ موشن قرار است با حضور کیت بلانشت (Cate Blanchett)، تیلدا سوینتون (Tilda Swinton) و فین ولفهارد (Finn Wolfhard) در این فیلم منتشر شود. کارگردانی این فیلم بر عهده گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro) است که شاید او را به عنوان تیم برتون جدید معرفی کند.
او این پروژه استاپ موشن که بر محور داستان کلاسیک پینوکیو میچرخد را در کنار مارک گوستافسون (Mark Gustafson) به انجام میرساند. گوستافسون به خاطر فیلم عالی آقای فاکس شگفت انگیز ۲۰۰۹ (Fantastic Mr. Fox, 2009) شهرت دارد.
این استاپ موشن موزیکال با نمایش داستان کلاسیک کارلو کولودی (Carlo Collodi)، سفر فوقالعاده یک پسر چوبی را دنبال میکند که بهطور جادویی و با آرزوی یک پدر زنده شده است. داستان پینوکیو، داستان عشق و نافرمانی است و پینوکیو تمام مدت در تلاش است تا انتظارات پدرش را برآورده کند.
فرار مرغی ۲ (Chicken Run 2)، پس از ۲۲ سال
چند سال پیش برای اولین بار اعلام شد که برخی از رازهای سرنوشت استاپ موشن فرار مرغی ۲۰۰۰ (Chicken Run, 2000) که توسط Dreamworks منتشر شد، برداشته شد. حالا نتفلیکس کنترل را در دست گرفته و قسمت جدید آن به نام فرار مرغی: طلوع ناگت (Chicken Run: Dawn of the Nugget) را منتشر میکند. از جمله بازیگرانی که قرار است در این فیلم صداپیشگی کنند میتوان به زکری لوی (Zachary Levi)، تاندیو نیوتن (Thandiwe Newton)، بلا رمزی (Bella Ramsey)، جین هوراکس (Jane Horrocks)، ایملدا استونتون (Imelda Staunton) اشاره کرد.
والاس و گرومیت (Wallace & Gromit) و اختراع جدید
والاس و گرومیت (Wallace & Gromit) که اولین بار در سال ۱۹۸۹ در بریتانیا به عرصه نمایش درآمد، این بار برای فیلم بلند جدیدی که در سال ۲۰۲۴ اکران میشود، به نتفلیکس میروند. فیلم جدید توسط نیک پارک (Nick Park) و مرلین کراسینگهام (Merlin Crossingham) کارگردانی خواهد شد. در این قسمت گرومیت نگران این است که والاس کمیبیش از حد به اختراعاتش وابسته است.
ONI، یک اثر متفاوت ژاپنی
اینبار نتفلیکس با استودیوی انیمیشن سازی Tonko House که نامزد جایزه اسکار شده بود، برای ساخت یک سریال انیمیشنی بر اساس فولکلور ژاپنی همکاری کرد. نتفلیکس، سرویس استریم ONI را که توسط دایسوکه سوتسومی (Daisuke Tsutsumi)، مدیر هنری سابق پیکسار ساخته شده است، سفارش داده است.
این مجموعه ترکیبی از CGI و استاپ موشن را در دنیایی مملو از خدایان عجیب و غریب و هیولاهای اساطیر ژاپنی نمایش میدهد. این انیمیشن، داستان دختری سرسخت به نام اوناری (Onari) را دنبال میکند که میخواهد در مسیر قهرمانان افسانهای قدم بگذارد، اما قدرتهای منحصر به فرد او هنوز آشکار نشده است. آیا او از پس محافظت از دهکده خود در برابر شخص مرموزی به نام “Oni” که خدایان را تهدید میکند، برمیآید؟
سخن پایانی
این نسخههای جدید مطمئناً به این معنی است که استاپ موشن میتواند کاری را انجام دهد که CGI قادر نیست. ظاهر و احساسی که فیلمهای استاپ موشن انتقال میدهند، شبیه هیچ فیلم دیگری نیست و بلافاصله آنها را از تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر متمایز میکند. به عنوان مثال، فیلم LEGO تا حد زیادی CGI است، اما عمداً شبیه به استاپ موشن ساخته شده است و جذابیت این تکنیک را حتی در چارچوب CGI بسیار زیبا نشان میدهد. اصالت این تکنیک آن قدر به زندگی انسانی نزدیک است که تماشای آن را لذت بخش میکند. از سوی دیگر، CGI اگرچه هنوز چشمگیر و مؤثر است، اما خیلی از آن استفاده میشود و تقریباً همیشه عالی و بینقص است؛ بنابراین فاقد ویژگی منحصر به فرد بودن است.
قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما