شايد شما هم يكی از طرفداران انيميشن محبوب داستان اسباب بازی۳ (Toy Story 3, 2010) باشيد. حال چه حسی پيدا میكنيد، اگر بگويند كه انيميشن موردعلاقهی شما را بازسازی كرديم و اينبار همان داستان و همان سکانسها را در دنيای واقعی مشاهده خواهيد كرد؟ داستان اسباب بازی ۳ در زندگی واقعی (Toy Story 3 in real life, 2020) يک رويا بود كه درنهايت به واقعيت پيوست كه و تا امروز ۱۵ ميليون بازديد يوتيوب را از آن خود كرده است.
پروژهای زمانبر اما بینظیر!
خيلی عجيب است، وقتی به اين فكر میكنيم كه مردم به طور معمول، نسبت به انيميشن موردعلاقهشان واكنشهای كوتاهی را همچون ساخت كليپ، تولید و فروش عروسک، نقاشی صحنههای داستان يا نواختن آهنگ تيتراژ نشان میدهند؛ اما در اين ميان، سروكلهی مورگان و ميسون نوجوان پيدا میشود كه حاضرند به یک انيميشن، ریاكشنی كامل با کمک تکنیک استاپ موشن(Stop Motion) نشان دهند. اگر علاقهمند به آشنايی با اين پروژهی فوقالعاده هستيد، اين مقاله را از دست ندهيد.
انیمیشن داستان اسباب بازی ۳، یک انیمیشن بسیار جذاب و ماجراجویانه است که توسط استودیوی پیکسار (Pixar studio)، به روش کامپیوتری و سهبعدی ساخته شده و در سال ۲۰۱۰ توسط والت دیزنی پیکچرز (Walt Disney pictures) منتشر شد. این انیمیشن، در ادامهی انیمیشن محبوب داستان اسباب بازی ۲ (Toy Story 2, 1999) ساخته شده و سرنوشت همان شخصیتها را رقم می زند. جالب است بدانید که تولید این انیمیشن، ۱۰۸۴ روز به طول انجاميد كه بیشک به نتیجهی موفقیتآميز آن میارزید.
يك سال پس از اتمام و انتشار انيميشن داستان اسباب بازی۳، مورگان مکگروی (Morgan McGrew) 16 ساله و میسونمکگروی (Mason McGrew) 13 ساله، در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفتند اين انيميشن پیکسار را بازسازی کنند. اين پروژه، شامل يک بازسازی صحنه به صحنه و حاوی تمامی جزئيات داستان، اعم از اتاق اندی، مهدكودك سانیسايد و خلاصه تمام عناصر ريز و درشت داستان بود.
برای بررسی بهتر اين استاپ موشن زيبا، بهتر است ابتدا مروری بر داستان آن داشته باشيم:
تمرکز داستان اسباب بازی ۳ بر روی عروسکهایی است که با بحران بزرگی روبرو شدهاند و این اتفاق غمانگيز، چیزی نیست جز بزرگشدن صاحبشان اندی (Andy)! در این قسمت از داستان، اندی که حالا ۱۷ ساله شده و قصد رفتن به دانشگاه را دارد، باید یک تصمیم جدی برای اسباب بازیهای کودکیاش بگیرد. در همین حین، اشتباهی توسط مادر اندی رخ می دهد که باعث میشود اسباب بازیهای اندی، سر از مهدکودکی درآورند که توسط گروهی از اسباب بازیهای شرور اداره میشود.
این اسباب بازیها، باید میان ماندن در مهدکودک و آزادی از داشتن هرگونه صاحب و یا بازگشت نزد اندی و زندگی در اتاق زير شیروانی خانهی او، یکی را انتخاب کنند. تنها اسباب بازی كه از اين موضوع مستثنا است، وودی (Woody)، باوفاترین و وابستهترین عروسک به صاحبش میباشد، که اندی قصد دارد او را با خودش به دانشگاه ببرد. البته وودی نیز با فراز و نشیب های گوناگونی دست و پنجه نرم میکند و در این میان با بانی، یکی از شخصیتهای دوستداشتنی آن مهدکودک نیز آشنا میشود.
تریلر، قدم اول کار دو برادر
يک سال پس از انتشار اين انيميشن، برادران مکگرو (McGrew Brothers)، يک ويديوی كوتاه از بازسازی انيميشن داستان اسباب بازی ۳ را به عنوان تريلر، با مردم به اشتراک گذاشتند. تمام اين ويديو که با آيفون فيلمبرداری شده بود داستان اسباب بازی ۳در زندگی واقعی (Toy Story 3 in real life, 2020) نام داشت. آنها خودشان نيز نمیدانستند كه در هشت سال آينده، روی پروژه ای طولانی و پر جزئيات كار خواهند كرد. هرچند كه حالا با در دست داشتن نسخهی كامل اين استاپ موشن بلند، میتوانيد به خوبی جزئيات فوق العادهی آن را در هر فريم مشاهده كنيد.
ساخت اتاق اندی
يك اتاق با کف چوبی، کاغذ دیواری آبی روشن و ستارهدار، عكس قديمی خانوادگی و حتی تاریخهای انتخاب شده در تقویم دستی اندی، حاصل زحمات اين تيم باحوصله و خلاق بود. اتاق اندی به تنهايی، دوسال كامل از پروژه را به خود اختصاص داد. مسلما اگر بنا باشد كه فيلم بازسازی شده از اين انيميشن، بدون دخالت جلوههای دیجیتالی یا پرده سبز ساخته شود، بايد فضای فيلمبرداری آن به اندازهی كافی دقيق و قانعكننده باشد.
همان صدای همیشگی
یک بازسازی عالی، نیازمند یک صداگذاری عالی نیز هست و چه صوتی بهتر از صدای فیلم اصلی؟ تیم مکگرو نیز از صداگذاری قبلی استفاده و فیلمبرداری خود را با آن هماهنگ کردند و تا حدامکان، صحنهها و حرکت شخصیتها را مطابق نسخهی اصلی انیمیشن پیش بردند. اما در روند اين كار، یک چالش سد راه آنها بود.
عروسکهای خریداری شده از فروشگاهها و حتی عروسکهای ساخته شده، دهان متحرک نداشتند؛ بنابراین سعی کردند با استفاده از خمیر (Clay) این مشکل را حل کنند تا هر صحنه با حالت شخصیتهایش مطابقت داشته باشد. اين تكنيک، در بعضی عروسک ها مانند وودی و جسی (Jessie) ، بيشتر از بعضی از شخصيت های ديگر همچون بازلايتير (Buzz Lightyear)ديده میشود.
انتشار رایگان!
با وجود هزاران فروشگاه پر از عروسكهاي وودی، و بازلایتیر و دیگر شخصیتها و همچنین صدها بازخورد به اين انيميشن، ناگهان خبر انتشار داستان اسباب بازیها در دنيای واقعی، توجه هركسی را به خودش جلب میكند. نتيجهی همين محبوبيت بزرگ، ۱۵ میلیون بازديد در يوتيوب بوده كه همچنان رو به افزايش است.
اشترکگذاری تلاش هشت سالهی اين تيم با علاقهمندان به اين انيميشن، آن هم با قابليت تماشای رايگان، يك فرصت فوقالعاده بود كه شامل حال تيم مكگرو شد. هرچند كه رضايت استوديوی پيكسار و همكاری والت ديزنی برای توافق نشر اين اثر ضروری بود تا در حوزه ی حق كپی رايت، مشكلی برای سازندگان پيش نيايد.
تاثیرگذارترین سکانس
براساس صحبتهای مورگان با ایبیسی نیوز (ABC News) در سال ۲۰۱۵، داستان اسباب بازی ۳ ارزش بسیار زیادی برای او و تیمش داشته و پروسهی زنده کردن این داستان تخیلی، تجربهی مهیجی را برای آنها به وجود آورده که از تمام لحظات آن لذت بسیاری بردهاند. مخاطب نیز در طی تماشای این فیلم، حالات مختلفی را تجربه خواهد کرد مثل نگرانی، ماجراجویی، سرگرمی و حتی خندیدن از شنيدن دیالوگهای طنزآمیز شخصیتها؛ اما یکی از تاثیرگذارترین سکانسها، در انتهای فیلم مشاهده میشود.
صحنهی پرتاب شدن اسباب بازیها در زبالهسوز که در بیننده، حس وحشت و نگرانی را به وجود میآورد، دقیقا مشابه همان استرس و وحشتی است که اسباب بازیها آن را تجربه می کنند. نکتهی جالب اینجاست که تمام صحنهها، با استفاده از کاغذ خورد شده و نورپردازی دقیق و حساب شده به تصویر کشیده شده اند. خوب است بدانید که در نسخه اصلی فیلم، انیمیشن سازی زبالههای این سکانس، یکی از سخت ترین قسمت های تولید پروژه بود؛ علت این دشواری هم، نحوهی تا شدن و کشیدهشدن زبالهها در طول مسیرشان به سمت مرکز زبالهسوز میباشد.
در انتها بايد بگويیم، انيميشن ها طرفداران بسيار زیادی دارند؛ اما كمتر پيش میآيد كه يک طرفدار، هشت سال از وقت خود را روی انيميشن مورد علاقهاش بگذارد و چنين اثر فوق العاده ای را توليد كند. به شما پيشنهاد میكنیم كه اين فيلم ارزشمند را حتما تماشا كنيد و با اين اسباب بازی ها “به بی نهايت و فراتر از آن” سفر كنيد.
ما یک تیم جوان و پرشور در واحد تولید محتوای شبکه ایستانما هستیم که در تلاشیم محتوایی ناب و کاربردی برای مخاطبین عزیزمان تهیه کنیم.
نظرات شما به رشد و انگیزهی ما کمک به سزایی میکند. 🌹
چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما