۸ نمونه استاپ موشن تبلیغاتی کات اوت که باید ببینید
استاپ موشنهای کاغذی یا کات اوت (Cutout animation)، دنیای منحصر به فرد خودشان را دارند. آنها به شما این امکان را میدهند تا با قدرت خلاقیت و نوآوری خود، کاغذهای رنگی ساده را به شخصیتهای اصلی یک استاپ موشن حرفهای تبدیل کنید. یک دسته از این استاپ موشنهای حرفهای، ویدیوهای تبلیغاتی هستند. از مرغ و پرنده گرفته تا یک شهر کامل را میتوانید با کمک کاغذهای رنگی بسازید و محصول یا برند موردنظرتان را با یک ظاهر به یادماندنی به مخاطبان خود معرفی کنید. بیایید با هم چند نمونهی مختلف از این ویدیوها را بررسی کنیم و از تجارب سازندگان آنها بهرهمند شویم.
چند نمونه انیمیشن کاغذی از پکیج بزرگترین آرشیو استاپ موشنهای کات اوت را ببینید:
۱. ترمینال کاغذی!
یکی از بزرگترین پروژههای انیمیشنی در این لیست، به تبلیغ هواپیمایی بریتانیا (British Airways) تعلق دارد. در این پروژهی عظیم و حدودا سه دقیقهای، از ترکیب چند تکنیک مختلف استفاده شد تا استاپ موشن نهایی به دست آمد. در ابتدا، تک تک عناصر انیمیشن در برنامهی ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator) ایجاد شدند. ادوبی ایلوستریتور یکی از چندین نرم افزارهای مفید شرکت ادوبی (Adobe) است که محیط مناسبی برای طراحی وکتور را در اختیار کاربران قرار میدهد. منظور ما از طراحی تک تک عناصر از وسایل بزرگ و کوچک تا مردمکهای چشم هر شخصیت انیمیشن است.
پس از آن که مدلها مونتاژ شدند، بیشتر شاتهای انیمیشن روی صحنه فیلمبرداری شد و عروسکها با سیم استاپ موشن و ریگ انیمیشن پشتیبانی میشدند. به طور کلی، این تکنیک اجازه میدهد تا عناصر دوبعدی در صحنهی فیلمبرداری، به قول معروف، روی پای خودشان بایستند و در نتیجه، فرآیند انیمیشنسازی آسانتر شود. برای شاتهای پیچیدهتر، لوازم و کاراکترهای کاغذی از بالا به پایین روی یک میز شیشهای طبقاتی (Glass rostrum) قرار گرفته میشوند.
۲. انیمیشنی بر وزن موسیقی
ممکن است با دیدن این ویدیو به یاد نوارهای موسیقی (Music Bars) بیوفتید. همان ستونهای رنگی که با ریتم آهنگ جا به جا میشوند و حالا به شکل ساختمانهای زرد و آبی متحرک نمایش داده شدهاند. بریسک (Brisk) یک برند چای و آبمیوه است و این انیمیشن تبلیغاتی کات اوت (Cutout) که برای شبکههای اجتماعی تولید شده بود، دارای یک ویژگی خاص است. کل انیمیشن با موسیقی هماهنگ شده است، به این معنی که انیماتورها باید در هنگام تکمیل پروژهی استاپ موشن، بیش از پیش مراقب ریتم کار و زمانبندی خود باشند.
ایدهی کلی این انیمیشن، ساخت دستهای از آسمانخراشهای کاغذی بود که همزمان با ریتم موسیقی، روی زمین بالا و پایین میشدند. در فرآیند رسیدن به این هدف، ساختمانهای کاغذی متعددی به عنوان جایگزین ساخته شد که هر کدام در ارتفاعهای متفاوتی بودند. ساخت این جایگزینها، کار انیمیشن سازی را برای سازندگان آن بسیار آسان کرد. در انتها میبینیم که حرکت ساختمانها به علاوهی رنگهای پاستلی کاغذها و موسیقی پرانرژی در کنار هم به این انیمیشن کوتاه حجم زیادی از انرژی را میبخشند.
۳. مرغهای یونولیتی
نمونهی بعدی که قصد داریم به آن بپردازیم، تبلیغ company The Happy Egg است که با تکنیک کات اوت ساخته شد و تا حد زیادی چالش برانگیز بود. جنبههای فنی فراوانی باید در نظر گرفته میشد تا به روند فیلمبرداری کمک کند و نتیجهی مطلوب به دست بیاید. در ابتدا، هر یک از مدلها یک مرکز یونولیتی (Styrofoam) داشتند تا به سبک بودن آنها کمک کند و عناصر کاغذی اطراف آنها به آسانی متصل بمانند. این تکنیک استفاده از یونولیت برای برخی از کاغذهای دو بعدی نیز به کار برده شد تا پایداری آنها را افزایش دهد.
آنچه برای بدنهی مدلها و به اصطلاح آرماتور آنها به کار رفت، سیم مخصوص انیمیشن (animation wire) نام دارد. سیم انیمیشن آلومینیومی با ضخامت ۲ میلی متر به طور خاص برای ساخت انیمیشن است. این سیم علاوه بر انعطاف پذیری، ماندگاری طولانی نیز دارد. وجود سیم انیمیشن این امکان را به انیماتورها میدهد تا در طی فرآیند انیمیشن سازی، حرکات کوچک و پیچیده را روی مدلها اعمال کنند. همچنین نیازی به حرکت دادن مدلها نداشته باشند و یا از بازگشت آنها به حالت اولیه جلوگیری کنند.
یکی از برجستهترین ویژگیهای این تبلیغ، حرکت دوربین در آخرین لحظات ویدیو است. این کار با استفاده از یک ریگ کنترل حرکت (Motion control rig) و یک ریل بزرگ که دوربین روی آن قرار میگیرد انجام شد. سپس عکسها با نرمافزار استاپ موشن سازی دراگون فریم ( Dragonframe) همگامسازی شده و در نهایت، یک ویدیوی استاپ موشن عالی تولید شد.
پیچیدگی زیاد شاتهای این انیمیشن و تعدد عناصر متحرک در آن، انیماتورها را به این کار واداشت که تصویر را به صورت معکوس فیلم برداری کنند! این کار باعث میشود تا در شاتهای پیچیدهتر، انیمیت کردن آسان شود. در این ویدیو، انیماتورها به جای آن که مدلهای جدید را به صحنه اضافه کنند، آنها را کم کم از صحنه فیلمبرداری خارج کردند و تصاویر را از آخر به اول نمایش دادند.
۴. استفاده از کتابهای بازیافتی
شاید تا اینجای مقاله به ذهن شما نیز خطور کرده باشد که اگر به جای کاغذهای رنگی و متنوع، از صفحات کتاب استفاده کنیم چه خواهد شد. پس خوب است بدانید فیلمی که برای مجموعهی شپرد نیم (Shepherd Neame) ساخته شد و Shepherd Neame Christmas Film نام داشت، دارای سبک منحصر به فرد خود است زیرا هر عنصر کاغذی موجود در انیمیشن با استفاده از صفحاتی از کتابهای مختلف ساخته شده است. در ضمن کاغذ این کتابها قرار بود بازیافت شوند، بنابراین جای نگرانی نیست!
در حین تماشای این اثر جذاب، کلمات فراوانی از صفحات آن کتابها جلوی چشمانتان رژه میروند و یک بافت پر از جزئیات را به این فیلم هدیه میکنند. درواقع این انیمیشن با داشتن آن همه جزئیات، به خودی خود خاص میشود.
خوب است بدانید که هنگام خلق شخصیتهای انسانی فیلم، از فرآیندی به نام روتوسکوپی (Rotoscoping) استفاده شده است. در این روش، فیلمهای لایو اکشن افراد به صورت فریم به فریم بررسی و دنبال میشود تا با کمک آنها، انیمیشن نهایی ساخته شود. نتیجهی استفاده از این تکنیک، بسیار ارزشمند و مفید بود؛ زیرا باعث شد تا در انیمیشن نهایی، تمام حرکات به طور کاملا طبیعی و واقعی نمایش داده شوند و کاراکترها با جزئیات دقیق سازمان دهی شوند. این انیمیشن در آخر، احساسات و اعتبار شپرد نیم را به درستترین شکل به تصویر میکشد.
۵. مدلهایی با هندسی خاص
میخواهیم به بررسی یکی از جذابترین انیمیشنهای کاغذی این مجموعه بپردازیم. این ویدیو به تبلیغ شرکت خصوصی ویرجین (Group Virgin) میپردازد و کاراکترهای آن، ظاهر هندسی ویژهای دارند. آنها شما را با رنگهای تیره و در عین حال گرم مجذوب میکنند. این رنگها در ترکیب با رنگ قرمز زندهای که در مدلهای کاغذی به کار رفته، انیمیشن ویرجین را تا حد زیادی از نمونههای مشابه آن متمایز میکند.
با تماشای این انیمیشن به راحتی متوجه تعداد اندک مدلهای کاغذی خواهید شد. از این موضوع متوجه میشویم که جزئیات بسیار خوبی در تک تک لوازم و شخصیتها قرار داده شده است تا آنها را در حد امکان منحصر به فرد و چشمگیر کند.
دربارهی شکل هندسی متفاوت مدلها باید بگوییم که یک شبکه از سیم در داخل بدن آنها کار شده است. گوشههای این سیمها خم شده تا زوایای تیز مدلهای کاغذی را بسازد. سپس این شبکهی سیمی در یک کاغذ ضخیم پیچیده شد. برخی از لوازم بزرگتر در هر صحنه نیز با استفاده از بلوکهای بزرگ یونولیت ساخته شدهاند که سپس به طور مشابه در کاغذ مخصوص و قرمزرنگ پیچیده شدند.
تکنیک مدلسازی استفاده شده برای ساخت شخصیتهای این ویدیو، شبیه بقیهی آرماتورهای انیمیشنهای کاغذی بود با این تفاوت که این بار در مقیاس بزرگتری طراحی شد. هنگام شکل دادن به یونولیتی که در اطراف آرماتورهای سیمی قرار دارد، دقت بسیاری شده است تا شکل خاص و زاویهدار مدلهای کاغذی که تم اصلی این تبلیغ است حفظ شود.
۶. شهری در یک چمدان!
میخواهیم شما را با یکی از جالبترین صحنههای فیلمبرداری استاپ موشن آشنا کنیم؛ یک چمدان! Key travel بزرگترین شرکت مدیریت سفر در جهان است که سوژهی ویدیوی تبلیغاتی آن بر محور نمایش مسافرها، شهر شلوغ، مدارک مهاجرتی، نقشهی زمین و وسایل نقلیهی مسافرتی است.
در ابتدا، شما حجم زیادی از برگهها و مدارک گیجکننده را میبینید و مسافرانی که سردرگم شدهاند. وقتی که صحبت از تسهیل سفر به میان میآید، چمدان که نماد مسافرت است باز شده و خدمات key travel شرح داده می شود. نمایش یک صحنهی بسیار شلوغ و مملو از زندگی در چنین مقیاس کوچکی واقعا چالشبرانگیز بود اما چالشی که انیماتورها حاضر شدند به جان بخرند و نتیجهی آن نیز همانطور که میبینید فوقالعاده است.
ایدهی ایجاد یک شهر کاغذی کامل در یک چمدان برای عوامل سازندهی انیمیشن یک جرقهی ناگهانی بود که توسط یکی از تصویرگران (Illustrator) ارائه شد و همه بر روی آن اتفاق نظر داشتند. این ایده تا پیش از آن که به دست تیم مدلسازی برسد، چندین بار مورد تکرار و بررسی مجدد قرار گرفت. سپس آنها به خلق یک شهر پیچیده و زیبا پرداختند و از هیچ جزئیاتی چشمپوشی نکردند تا شهر درون چمدان، حس زنده بودن را منتقل کند.
شخصیتهای کاغذی این ویدیو، در مرکزشان یونولیت داشتند که یک آرماتور سیمی را در بر میگرفت. این ساختار به آرماتورها کمک میکرد تا علاوه بر آن که سبک بمانند، استحکام موردنیاز برای مدلهای انیمیشن استاپ فریم را نیز حفظ کنند. سپس عناصر کاغذی در یک چمدان قدیمی جایگذاری شدند و روی میز یا همان صحنهی اصلی فیلمبرداری که مشاهده میکنید قرار گرفتند.
۷. یک تبلیغ علیه کرونا
ویدیوی استاپ موشنی Stressballs دربارهی یک مکمل کاهش دهندهی استرس است که این روزها و در میان حجم زیادی از اخبار اضطرابآور میتواند به درد ما بخورد. تبلیغ این محصول با تکنیک کات اوت ساخته شد و زمانی بود که کرونا در سراسر جهان موج میزد و مردم حتی از خارج شدن از خانه خود برای جمعآوری نامههایشان میترسیدند. در چنین شرایطی، به علت محدودیتهای کرونایی، امکان دریافت کمک و استخدام افراد حرفهای برای بخشهایی مثل افترافکت و غیره نبود و حجم زیادی از کار بر دوش دنیل ایوانز (Danielle Evans) ، سازندهی این مجموعه بود. درواقع او ساخت استوری بورد، عکاسی، نورپردازی، طراحی و ساخت استاپ موشن را به تنهایی بر دوش گرفت.
در این ویدیو، همه چیز روی یک پسزمینه آبی شناور است. اگر دقت کنید در یک صحنه از ویدیو، گل عجیبی شکوفا می شود. این گل، یک گیاه کمتر شناخته شده به نام آشواگاندا (Ashwagandha) است که به دلیل خاصیت آرام بخشش شناخته شده است. این گیاه کاغذی به آرماتورهای سیمی وصل شد تا طی یک حرکت یکنواخت و منظم انیمیت شوند. جالب است بدانید که دنیل ایوانز اعتراف میکند که از پیش در ضمینهی کار با برنامهی دراگون فریم تجربه ی چندانی نداشت و این مسئله، کار افترافکت را کمی برای این ویدیو دشوار کرد اما نتیجهی آن، یک ویدیوی استاپ موشن کاغذی جذاب شد که ارزش تمام سختیها را داشت.
۸. استاپ موشن و اوریگامی
پروژهی کوچک و جالب Matches fashion دربارهی یک تکه کاغذ است که مدام تغییر میکند و خودش را با روش اوریگامی، به شکل موجودات مختلفی تا میکند. این انیمیشن با هر تغییر، مدلهای جدید و زیبایی را برای شما به نمایش میگذارد.
برای نشان دادن فرآیند اوریگامی در انیمیشن، مدلهای جایگزین زیادی ساخته شد که مراحل مختلف تا شدن کاغذ را نشان میداد. در غیر این صورت انیماتورها مجبور بودند کاغذ را در صحنه فیلمبرداری تا کنند و این کار، فرآیند انیمیت را بسیار طولانی و دشوار میکرد. درواقع هر چیزی که شما در طول انیمیشن مشاهده میکنید، در صحنهی فیلمبرداری متحرک بود. تمام مدلهای کاغذی با استفاده از ریگ (Rig) در جای خود ثابت بودند. با کمک این تکنیک، انیماتورها موفق شدند تا به راحتی پرنده و پروانههای در حال پرواز را نمایش دهند. ویدیوی نهایی، یک انیمیشن ساده و در عین حال تاثیرگذار است که زیبایی کاغذ و آنچه میتوان به کمک آن به تصویر کشید را به ما نشان میدهد.
ما در شبکه ایستانما مجموعه بی نظیر و عظیمی از استاپ موشن های تبلیغاتی و انیمیشنی را تهیه کردهایم که میتوانید در اینجا مشاهده کنید و از آن برای کار خود ایده بگیرید.
قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما