همه چیز درباره کاربرد کروماکی (پرده سبز) و کاربرد آن در انیمیشن سازی استاپ موشن

دسته بندی ها : پایگاه دانش, مقالات تخصصی 31 شهریور 1399 ایستانما 158 بازدید

قطعا اسم پرده سبز (green screen) ، پرده آبی (Blue screen) یا واژه کروماکی (Chroma key) به گوشتان خورده است و تصویری که از آن در ذهن شما ثبت شده ، فیلم های هالیوودی با جلوه های ویژه پرطمطراقی هست که وقتی ویدیوی پشت صحنه آن را می بینید، به دروغی زیبایی که تحویلتان دادند، پی می برید! دروغی که بر خلاف اسمش، اصلا بد به نظر نمی رسد و گاها ازینکه چقدر خروجی نهایی حرفه ای بوده است، زبان به تحسین آن می گشایید.

در این مقاله شبکه ایستانما، قصد نداریم تا از جلوه های ویژه سینمایی و کاربردهای پرده کروماکی در سینما برایتان بگوییم. این مقاله تخصصا برای انیماتورهای استاپ موشن تنظیم شده و هر آنچه که یک انیماتور استاپ موشن برای ساخت یک استاپ موشن حرفه ای با کمک پرده سبز نیاز دارد را بررسی میکنیم.
با افتخار این مقاله بعنوان اولین مقاله تخصصی کاربرد پرده سبز در استاپ موشن توسط واحد تولید محتوای ایستانما تهیه و تنظیم شده و در آن نکاتی را اشاره کردیم که در هیچ منبع فارسی زبانی تاکنون منتشر نشده است. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید که قرار است به زودی شما را به دنیای بی نظیر استفاده از پرده سبز در انیمیشن سازی آشنا کنیم.

کروماکی (Chroma key) یا پرده سبز (green screen) چه فرقی با هم دارند؟

تعریف کروماکی (Chroma key) در اصطلاع به تکنیکی گفته می شود که طی آن رنگ مشخصی از ویدیوی ثبت شده یا تصاویر گرفته شده را حذف می کنید و بجای آن از بک گراندهای ویدیویی یا تصویر ثابت دلخواه خود استفاده می کنید. مثال معروف آن ضبط فیلم های هالیوودی در استودیوهای بزرگ پوشیده شده از پرده سبز یا آبی رنگ می باشد که پس از حذف زمینه، بک گراندهای با جلوه های ویژه جایگزین آن می گردد.
کروماکی را معادل پرده سبز در نظر می گیرند، چرا که در بیشتر مواقع رنگی که بعنوان رنگ ثابت در صحنه استفاده می شود، رنگ سبز بوده و به همین نام هم معروف شده است. حال این پرده می تواند رنگ های متفاوتی را داشته باشد. مهم این است که از این رنگ در هیچ کجای صحنه و پوشش سوژه ما استفاده نشود. رنگ آبی یا اصطلاح پرده آبی هم عنوان دیگریست که معادل استفاده از تکنیک کروماکی به کار می رود.
این تکنیک که در اصل جزو حقه های معروف و پرکاربرد سینمایی طبقه بندی می شود، اولین بار توسط جرج آلبرت اسمیت (George Albert Smith) در سال 1898 استفاده شد.

نگاهی گذرا به تاریخچه کروماکی

همانطور که در بالاتر گفته شد، جرج آلبرت اسمیت (George Albert Smith) نویسنده و کارگردان بریتانیایی برای اولین بار در سال 1898 بوسیله نوردهی مضاعف یا همان double exposure تعریفی اولیه از کروماکی به مخاطبان القا نمود.
در سال 1903 ادوین سوتر پورتر (Edwin S.Porter) در فیلم سینمایی سرقت قطار بزرگ (The Great Train Robbery) با قرار دادن کیسه زباله های مات در پشت شیشه قطار، فضای مشکی رنگی را به وجود آورد و در خروجی نهایی ویدیو، تصویر بیرون قطار را جایگزین آن زباله ها نمود.
در سال 1918 فرانک ویلیام ( Frank Williams) با کمی ارتقا در تکنیک استفاده شده توسط ادوین سوتر پورتر ، فیلم مرد نامرئی (The Invisible Man) خود را ضبط نمود.
دهه 1920 ، سالهای شروع تحول عظیم کروماکی بود که به وسیله والت دیزنی (Walt Disney) رقم خورد. فیلمی تحت عنوان کمدی های آلیس (Alice Comedies) که ترکیبی از انیمیشن و فیلم بوده و اینبار والت دیزنی به جای ادامه دادن روند استفاده از پرده های مشکی ، از صفحات سفید رنگی در پشت بازیگرانش استفاده نمود.
روش که والت دیزنی انتخاب کرده بود روش هوشمندانه ای بود و با اینکه تکنولوژی رایانه ای پیشرفت چندانی نداشت، اما کلکی بود که توسط دیزنی ابداع شده بود. بدین صورت که در نگاتیو ثبت شده، پس زمینه سفید و عناصر مشکی رنگ بودند و در نهایت با کپی معکوسی که از نگاتیوها بعنوان ماسک تهیه می شد، پس زمینه را میتوانست با هر زمینه دلخواه دیگری عوض کند.
سی سال بعد و در دهه 1950 ، آمریکا و انگلیس در حال کار بر روی سیستم های بخار سدیم بودند که در نهایت به تولید لامپ های بخار سدیم برای نورپردازی زمینه انجامید. با کمک این وسیله و نگاتیوهای پوشیده شده از بلورهای حساس به طیف های رنگی و فرکانس های تعریف شده‌ی نور، رنگ های دیگری هم به پروسه کروماکی همچون سبز اضافه شد. این اختراع توسط شخصی به نام پترو ولاهوز (Petro Vlahos) به ثبت رسید که در سال 1964 نیز پس از تکمیل این فرآیند، برنده جایزه اسکار همان سال شد.

Alice_comedies
پوستر فیلم کمدی های آلیس
Ben-Hur
پوستر فیلم بن هور
پوستر فیلم ماری پاپینز

در سال 1959 هم Ub Iwerks از شرکت دیزنی سیستم بخار سدیم را از پترو ولاهوز خرید و با کمک یک دوربین 30 میلیمتری، از آن برای ثبت و ضبط پروژه های بعدی والت دیزنی استفاده نمود. فیلم هایی همچون The Parent Trap, Mary Poppins, The Birds & Pete’s Dragon با کمک این دوربین و کمک تکنیک کروماکی ساخته شدند.
در اوایل دهه 1970 هم اولین کاربرد غیر سینمایی کروماکی در پس زمینه اخبارهای تلویزیون آمریکا و انگلیس نمایان شد که از روشی مشابه مدل امروزی آن استفاده می شد.
دهه 1980 بعنوان اولین سالهای حضور کامپیوترهای کوچکی بود که می توانست هزینه های استفاده از کروماکی را کاهش و کارایی استفاده از آن را افزایش دهد. فیلم The Empire Strikes Back نتیجه این پیشرفت بوده است.
در سال 1995 هم اولین دوربین های دیجیتالی سازگار با فناوری کروماکی تحت عنوان Kodak DC40 و Apple QuickTake 100 روانه بازار شد.

انواع کروماکی و معرفی روش های ساخت استودیوی خانگی کروماکی

حتما اولین باری که تصویر اتاق های سبز یا استودیو های پوشیده شده از پرده سبز را دیده اید، حسابی شوکه شدید و شاید هم ترسیدید! اما چیزی برای شوکه شدن وجود ندارد. شما می توانید با تجهیزاتی بسیار ساده حتی در منزل خود یک استودیوی کروماکی خانگی درست کنید و کار ضبط و ساخت انیمیشن یا ویدیوهای خود را شروع کنید.
اول از همه باید بدانید که استفاده از تکنیک کروماکی، شما را محدود به رنگ خاصی نمی کند. اینکه پرده سبز به شهرت جهانی رسیده و در اکثر موارد در همه جا از این رنگ استفاده می شود، به خاطر این است که با پوست انسان واکنش بهتری نشان داده و در پوست طبیعی انسان نمی توانید اثری از رنگدانه سبز پیدا کنید و در زمان حذف و جایگزینی توسط نرم افزارها، راحت تر از باقی رنگ ها قابل تشخیص است. البته همین مسئله برای رنگ آبی هم صدق می کند و همپای رنگ سبز، از رنگ آبی هم استفاده می شود.

Green_screen_stop-motion
سکانسی از انیمیشن استاپ موشن کوبو و دوتار که از کروماکی استفاده شده است

دلیل بعدی انتخاب رنگ سبز یا آبی بعنوان رنگ پایه‌ی کروماکی دسترسی سریع به آن است. فرض کنید در حال عکاسی در روز و محیط ورزشی هستید؛ چمن سبز را در اطراف خود می بینید. یا آسمان آبی رنگ را در طول روز می توانید در پس زمینه خود داشته باشید یا … . به هر حال اولویت توسعه دهنده های نرم افزاری و سازنده تجهیزات کروماکی به واسطه این شباهت ها و دسترسی راحت تر به این رنگ ها، این است تا روی این دو رنگ فوکوس کنند.
البته باز هم از بین رنگ سبز یا آبی، تمرکز سینما گران و عکاسان بر روی استفاده از رنگ سبز می باشد؛ چرا که حساسیت دوربین ها و قدرت تفکیک پذیری آن ها به رنگ سبز بیشتر است. معمولا زمانی از پرده آبی در کارشان استفاده می کنند که در سوژه‌ی درون صحنه سبز باشد و یا منظره گیاهان و درختان را داشته باشیم.


در برخی از پروژه های سینمایی هم از هر دو رنگ در کار استفاده میکنند. بسیار فیلم های هالیوودی دیدیم که کل صحنه را با کروماکی آبی پوشانده بودند اما چرا اولویت آن ها رنگ آبی بوده است؟ دلیل این اتفاق استفاده همزمان از دو رنگ آبی و سبز در کار هست که اگر دقت کنید برای فیلمی مثل جنگ ستارگان که شمشیرهای دست بازیگران با جلوه های ویژه به کار اضافه شده است، چوب هایی هستند که با کروماکی سبز رنگ پوشیده شده است. از آنجایی که بک گراند صحنه هم نیاز دارد تا در ادیت با جلوه های کامپیوتری پوشیده شود و همینطور شمشیرهای دست بازیگران باید با کمک جلوه های ویژه، درون کامپیوتر درست شوند، لذا استفاده همزمان از دو رنگ کروماکی آبی و سبز اهمیت پیدا می کند.

green+screen+vs.+blue+screen+facts

رنگ سبز  یا آبی با چه متریالی؟

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا مهم است رنگ سبز یا آبی ما بر روی چه محیطی و با چه متریالی ساخته شود یا صرفا حضور رنگ در پس زمینه کفایت می کند؟ برای فهمیدن جواب این سوال تا پایان این مقاله ایستانما با ما همراه باشید.

 

    • دیوارها را رنگ کنید!

سر و کار ما در کروماکی با رنگ انتخابی شماست. برای همین اگر یک سطل رنگ پیکو اکرلیک مات با کد C2644 یا 5711 خریداری کنید و با آن دیوار خود را رنگ آمیزی کنید، به راحتی قدم اول را برای ساخت استودیوی خانگی کروماکی برداشتید!

دیوار همیشه بدون چین و چروک بوده و سایه ای درون کار نمی اندازد، همچنین برای تصویر برداری اجسام بزرگ نیز کاربرد دارد. اما تنها بدی آن عدم قابلیت جابجایی دیوار ساختمان است که اگر این مورد هم رفع شود، هیچ ایرادی به این کار وارد نمی توان کرد!

البته می توانید به جای دیوار از اجسام سخت دیگری همچون سنگ یا چوب استفاده کنید ولی خب هیچ چیزی لذت بخش تر از رنگ آمیزی دیواری نیست که همیشه در دسترس است و خرجی به جز خرید رنگ و قلم رنگ آمیزی روی دستمان نمی گذارد!

    • استفاده از فوم سبز رنگ

 استفاده از پس زمینه فوم (foam backdrop) یک انتخاب بادوام و بدون چین چروک هست که می توانید از آن هم استفاده کنید. اما همانطور که در تصویر می بینید، وجود بافت در ساختار این جنس، شاید شما را در پردازش جزییات کاری دچار مشکل کند. پس قبل از خرید این جنس، به جنبه های اقتصادی، دوام و درگیری کارتان با جزییات تصویر توجه کنید.

 

    • استفاده از جنس وینیل برای کروماکی:

وینیل (Vinyl) را می توانید بعنوان گزینه ای مقرون به صرفه در نظر بگیرید. جنسی پلاستیکی و مشابه بنر که یک سطح صاف و بدون چین و چروک را برای شما محیا میکند. حتی می توانید در دراز مدت با کدر شدن و کثیف شدن ، سطح آن را شستشو دهید و به راحتی با کمک مواد شوینده مجاز، آن را تمیز کنید.

اما از آنجایی که این جنس هم محدودیت هایی در عرض دارد، شاید در انتخاب سایز مناسب دچار مشکل شوید و برای پوشش سطوح عریض نیاز داشته باشید تا چندین رول وینیل تهیه کنید.

همچنین به علت ماهیت پلاستیکی این جنس، به هیچ عنوان برای پوشاندن کامل یک اتاق اصلا توصیه نمی شود، چرا که وجود پلاستیک در یک فضای بسته تهویه‌ی آن را دچار مشکل کرده و در دراز مدت برای سلامتی شما مضر خواهد بود.

 

    • استفاده از پارچه یا کاغذ سبز رنگ:

مرسوم ترین حالت تجهیز استودیوهای کروماکی، استفاده از پارچه یا کاغذ های سبزرنگی هست که بصورت نصب دائمی یا پرتابل به فروش می رسند. پرده سبز کروماکی که اصطلاحا به آن فون کروماکی سبز هم گفته می شود، توسط متریال های مختلفی ساخته می شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و دراینجا فقط به عنوان آن بسنده می کنیم.
پارچه مخملی (متشکل از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم) که در عین انعطاف پذیری و دوام بالای آن، اما گران قیمت تر از سایر جنس هاست.
پرده سبز کروماکی شطرنجی هم از دسته فون های مخمل به حساب می آید. این فون برخلاف مدل های دیگر بازتاب نور بسیار کمی دارد و لذا برای تصویر برداری در اولویت بالای انتخاب قرار می گیرد.
فون کاغذی یا فون مقوایی که با نوعی مقوای مات ساخته می شود و برای استفاده دراز مدت توصیه نمی شود. رنگ بندی این جنس بسیار متنوع بوده و به آسانی قابلیت جابجایی و حمل را دارد.

در زمان خرید پرده کروماکی حتما به این نکات توجه کنید:

جنس مات در اولویت کاریتان باشد. عدم انعکاس نور تابانده شده به جسم یا سوژه در صحنه، نکته مهمی هست که هر چه بیشتر به آن توجه کنید، نتیجه درخشان تری را شاهد خواهید بود.
در زمان نصب، از رسیدن هرگونه سایه به پرده جلوگیری کنید. این سایه می تواند به واسطه عدم نورپردازی مناسب بر روی پرده نقش ببندد یا پرده شما چین و چروک داشته باشد که در هر دو حالت اینها باید مشکل را برطرف کنید.
در بازار ، پرده های کروماکی (فون کروماکی) دو رنگ وجود دارد که یک روی آن سبز و روی دیگر آن آبی می باشد. در صورت امکان این جنس را خریداری کنید که در زمان های مناسب بدون صرف هزینه ای دیگر، تنها با چرخاندن روی دوم ، رنگ دلخواه خود را در صحنه داشته باشید.

این بایدها را به خاطر بسپارید:

Do_03
فاصله سوژه تا پس زمینه را حداقل یک متر و بیست در نظر بگیرید.
Do_02
نور کافی به سوژه و پس زمینه بتابانید.
Do_01
پرده سبز یا آبی خود را همیشه صاف نگه دارید.

این نبایدها را به خاطر بسپارید:

Dont_02
بیش از حد پس زمینه را روشن نکنید و نور نتابانید.
Dont_03
به هیچ عنوان لباس رنگ پرده (سبز یا آبی) به تن سوژه تان نپوشانید.
Dont_04
تصاویر گرفته شده را با کیفیت بالا ادیت کنید.
تصاویر گرفته شده را شارپ نکنید.

نحوه نور پردازی در استودیوی کروماکی

نورپردازی استاندارد در کروماکی ارتباط مستقیمی با توزیع مناسب نور در صحنه و سوژه دارد. این بدان معناست که نباید منبع نور مجزایی برای کروماکی در نظر بگیریم که پس زمینه سبز یا آبی ما بسیار روشن تر شود یا برعکس سوژه بسیار روشن شود. در یک کلام بین روشنایی سوژه و پرده سبزمان نباید تفاوت فاحشی حس شود.
نظرات مختلفی برای تعداد منبع نور درون صحنه کروماکی مطرح شده است. عده ای 3 منبع نور را مناسب می دانند. دو منبع در اطراف و یک منبع بعنوان پخش کننده، در بالا می تواند راح حلی مناسب باشد.

عده ای دیگر توجه به اصول نورپردازی کلاسیک را در اولویت خود قرار می دهند و صرف نظر از تعداد منبع نور، توقعات خود را مطرح و رفع و رجوع می کنند. در نورپردازی کلاسیک سه تعریف نوری وجود دارد تحت عنوان نور اصلی (Key Light) ، نور پرکننده (Fill Light) و نور جدا کننده (Back Light) که رعایت این سه اصل در نورپردازی می‌تواند در کیفیت خروجی ویدیوهای شما بسیار تاثیر گذار باشد.

نگرانی بیجا درباره میزان نور دهی ممنوع!

شاید تاکیدی که ما بر روی میزان نور تابیده شده به صحنه و سوژه میکنیم شما را دچار تردید در ایجاد فضای کروماکی بکند. اما نترسید و با ایجاد یک محیط کروماکی استاندارد، طبق اصولی که بالاتر گفتیم ضبط انیمیشن یا فیلم خود را شروع کنید. امروزه نرم افزارهای ادیت انقدر پیشرفت کرده اند که شما را از این نگرانی خارج کنند. بیایید مطابق تصویر زیر نتیجه استفاده نورهای مختلف را در پس زمینه پرده سبز ببینیم.

جزییات را در زمان ادیت جدی بگیرید

بخشی از وظیفه ما برای ادیت صحیح و حذف حرفه ای بک گراند کروماکیف به رعایت اصول و استاندارد های اولیه تصویر بر می گردد و بخشی از آن به میزان مهارت ما در کار با نرم افزار صحیح برای حذف پرده سبز. عکس زیر را ببینید:

همانطور که میبینید در تصویر سمت چپ با اینکه بک گراند حذف شده است، اما به عکس اصلی آسیب وارد شده و جزییات مو را از بین برده. همچنین در این عکس بک گراند سبز همچنان از بین نرفته و آثار آن را بر روی مو می بینید. در حالیکه همین عکس در سمت راست با رعایت استانداردها و مهارت درست استفاده از نرم افزار، بهترین خروجی را به ما داده است.
پس از حذف بک گراند حتما عکس خود را بزرگ کنید و نتیجه کار خود را در سایز بزرگتر بررسی کنید. هر کدام از نکات گفته شده اعم از نور صحیح، فاصله صحیح، استفاده از نرم افزار درستی که بتوانید با آن کار کنید، انتخاب جنس درست پرده سبز و … همه و همه می تواند در بالا بردن کیفیت تصاویر موثر باشند.

زنگ تفریح با طعم کروماکی!

بیایید با هم چند اتفاق جالبی که در سال های اولیه ی استفاده از تکنیک کروماکی و پرده سبز در سینما اتفاق افتاد را مرور کنیم! حتما برایتان جالب خواهد بود.

 

گرفتن جایزه اسکار با لباس سبز کروماکی!

academy_award
بن استیلر در حال اهدای جایزه اسکار جلوه های ویژه به فیلم کینگ کونگ

در اسکار 2006 اتفاق جالبی افتاد. در یک حرکت کاملا ابداعی، بن استیلر (Ben Stiller) بازیگر مشهور هالیوودی برای اعلام لحظه برنده جایزه جلوه های ویژه با لباس سبز کروماکی بر روی صحنه حاضر شد! پس از اعلام برنده اسکار 2006 که به فیلم کینگ کونگ (King Kong 2005) تعلق گرفت، با پوششی کامل از پارچه سبز رنگ جایزه اسکار آن سال اهدا شد!

 

دردسر پرده آبی در اخبار هواشناسی!

زمانی که در ابتدا تکنولوژی کروماکی در تلویزیون جا افتاد، اخبارهای هواشناسی آمریکا و انگلیس هم فرصت را غنیمت شمردند و تمام صحنه دکور خود را با رنگ آبی پوشاندند. غافل ازینکه رنگ آبی جزو رنگ هاییست که خانم ها به آن علاقه دارند و حتما در انتخاب لباس خود، طیفی از آن حضور دارد! لذا دردسر همیشگی تیم تدوین و پخش هواشناسی این بود که بینندگان می بایست بخشی از اخبار هواشناسی را بر روی بدن گوینده بخوانند و ببینند! تا اینکه در نهایت به این نتیجه رسیدند که رنگ سبز خیلی بهتر از رنگ آبی در تلویزیون بخصوص اخبار هواشناسی جواب می دهد! در زیر تصویری از یک هواشناسی را که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند را می بینیم!

Green_screen_fail
به لباس کارشناس هواشناسی دقت کنید که تحت تاثیر کروماکی با تصویر پشت ادغام شده

پس از حذف پرده سبز و آبی از بک گراند، آن را با چه تصاویری پر کنم؟

خب تا اینجای مقاله ایستانما روش های استاندارد و نکات مهمی که در زمان خرید و ساخت استودیوی کروماکی به آن نیاز دارید را مرور کردیم. حال میرسیم به این پرسش که پس از حذف پرده سبز، بک گراند را با چه تصاویری پر کنیم؟!

در پاسخی جالب به شما بگوییم که چرا می خواهید فقط با تصویر پر کنید؟! شما می توانید از ویدیوهای خام در بک گراند کار خود استفاده کنید! فرض کنید در حال ساخت انیمیشن استاپ موشنی هستید که قرار است لب ساحل اتفاقاتی را روایت کنید. برای این کار استفاده از تصویر شاید جذابیت لازم را نداشته باشد. اما شما می توانید با استفاده از یک ویدیوی خام با کیفیت در پس زمینه انیمیشن استاپ موشن خود، به سادگی هر چه تمام تر محیط ضبط خانگی خود را با محیط زیبای ساحل دریا عوض کنید! جالب بود نه؟!
به هر حال چه استفاده از تصویر و چه استفاده از ویدیو، هر کدام جذابیت خود را دارند و نمی توانید کار خود را محدود کنید. لذا ما در ایستانما  7 وب سایت مرجع برای دانلود رایگان تصاویر استوک و ویدیوهای خام به شما معرفی کردیم که به سادگی هر چه تمام می توانید به این سایت ها مراجعه کنید و تصاویر و ویدیوهای مناسب کار خود را با بالاترین کیفیت ممکن دانلود نمایید. برای مشاهده لیست وب سایت ها اینجا کلیک کنید.

stop-motion-green-screen
زمینه سبز را حتی روی بدنه جعبه پیتزا هم می توانید ایجاد کنید و انیمیشن استاپ موشن خود را ضبط کنید

کاربرد کروماکی و پرده سبز در ضبط انیمیشن استاپ موشن

تا اینجای مقاله با ماهیت کروماکی و نحوه ی اجرای آن در منزل و ساخت یک استودیوی خانگی کروماکی آشنا شدید و فهمیدید که درست کردن همچین فضایی در خانه اصلا دشوار نیست. استفاده از پرده سبز در بک گراند انیمیشن استاپ موشن شما می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد که خروجی بی نظیری را در نهایت به شما تحویل دهد.

برای حذف کروماکی هم می توانید ویدیوی نهایی را در نرم افزارهای حرفه ای همچون افترافکت ویرایش کنید و یا اینکه از قابلیت های درون نرم افزارهای ضبط استاپ موشن همچون اپلیکیشن استاپ موشن استودیو پرو و نرم افزار دراگون فریم استفاده نمایید.

stop-motion-green-screen
استفاده جالب بچه ها از پرده سبز برای ساخت ویدیوی خلاقانه خود

برای حذف تجهیزاتی همچون ریگ (Rig) در انیمیشن های بلند سینمایی که متشکل از هزاران عکس هست، دیگر نمی توان بصورت تک عکس آن را حذف نمود. لذا بهترین راه استفاده از تکنیک کروماکی و پیچیدن پارچه و چسب سبز رنگ به دور این تجهیزات می باشد. برای اینکه کاربرد و اهمیت پرده سبز در استاپ موشن برایتان بیشتر محسوس گردد، ویدیوی پشت صحنه انیمیشن استاپ موشن پارانورمن (Paranorman) را ببینید.

استفاده دیگر کروماکی در ضبط استاپ موشن، بر میگردد به نمایش حرکت همزمان چند کارکتر و سوژه در صحنه که نیاز است تا برای هر کدام از این سوژه ها بصورت جداگانه وقت صرف نمود و آن را انیمیت کرد و سپس در ادیت نهایی آن ها را با هم ادغام نمود.

اگر بخواهیم با مثالی این مفهوم را جا بیاندازیم بیایید فرض کنیم قرار است محیط شلوغ یک بازار را به وسیله استاپ موشن روایت کنید. اینکه همزمان حواستان به چند کارکتر و فضاهای اطراف باشد کار بسیار دشواریست که استودیوهای بزرگ انیمیشن سازی و ماهر ترین انیماتورها هم جرات نمی کنند در یک صحنه آن را انیمیت کنند. بهترین روش این است که تک تک اجزای متحرک صحنه، بصورت مستقل و جداگانه در جلوی پرده سبز به حرکت درآورده شوند.

ویدیوی پشت صحنه ساخت انیمیشن گوسفند ناقلا (Shaun the Sheep) را در زیر ببینید تا این کاربرد کروماکی در استاپ موشن بیشتر برایتان جا بیفتند.

استفاده دیگر پرده سبز برای برخی انیمیشن های استاپ موشن هست که در آن ها قرار است تا از جلوه های ویژه استفاده شود. مثال آن می توان انیمیشن استاپ موشن لیلی (lili) را نام برد که ویدیوی پشت صحنه جلوه های ویژه آن را می توانید در زیر مشاهده کنید.

برای آشنایی با نحوه استفاده از قابلیت green screen در اپلیکیشن استاپ موشن استودیو پرو به آموزش جامع تهیه شده توسط ایستانما مراجعه کنید. توضیحات کامل را از اینجا بخوانید. آموزش کار با پرده سبز در نرم افزار دراگون فریم هم به زودی از سایت ایستانما منتشر خواهد شد.
اما در نهایت توصیه ما برای ادیت حرفه ای کروماکی، استفاده از نرم افزارهای تخصصی تر این حوزه از شرکت Adobe هست که پس از خروجی نهایی ویدیوی انیمیشن استاپ موشن خود، آن را به این نرم افزارها وارد کنید و در همان هم ادیت نمایید.
دست بجنبانید که تکنیک کروماکی و آثار شگفت انگیز استاپ موشنی که می توانید با آن درست کنید انتظارتان را می کشد.

ایستانما
ایستانما

این مطلب توسط واحد تولید محتوای شبکه ایستانما به نگارش درآمده است. کلیه حقوق و امتیاز حق نشر آن برای مجموعه ایستانما محفوظ بوده و انتشار آن تنها با ذکر منبع "شبکه ایستانما" بلامانع می باشد.

در بزرگترین شبکه اجتماعی استاپ موشن ایران عضو شوید... عضویت در پیج اینستاگرام

مطالب پیشنهادی:

قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    logo istanama

    تمامی حقوق مطالب ، دوره ها و محصولات برای شبکه ایستانما محفوظ است و کپی برداری از مطالب رایگان سایت با هدف ترویج تکنیک استاپ موشن تنها با ذکر منبع آزاد می باشد.