لوگوی ایستانما

استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت ؛ سازندگان اولین استاپ موشن آمریکا

دسته بندی :پایگاه دانش, زیر ذره بین ۱ مهر ۱۳۹۹ ایستانما 2744

استوارت بلکتون (Stuart Blackton) و آلبرت اسمیت (Albert E. Smith) از پیشکسوتان صنعت استاپ موشن و انواع تکنیک‌های انیمیشن جهان هستند. این دو کارگردان انگلیسی، ساکن آمریکا بودند و اولین همکاری‌‌شان روی صحنه‌های نمایش شکل گرفت.

 

 

استوارت بلکتون (Stuart Blackton)

  این فیلمساز، با عناوین و القاب گوناگونی شناخته شده‌است. اولین سازنده استاپ موشن، آغازکننده انیمیشن آمریکایی، پدر انیمیشن آمریکا، اولین خالق فیلم انیمیشن؛ همه این عناوین نشان‌دهنده تاثیرگذاری بالای این هنرمند هستند.
این هنرمند پیشرو، در سال ۱۸۷۵ به دنیا آمد و در سال ۱۹۴۱، وقتی که ۶۶ سال داشت، به دلیل تصادف با اتوبوس از دنیا رفت. او در این مدت توانست دستاوردهای فوق‌العاده‌ای داشته باشد و الهام بخش فیلمسازان آینده و همینطور هنرمندان هم‌نسل خود شود.
جالب اینجاست که کار اصلی جیمز استوارت بلکتون (Stuart Blackton) ساخت فیلم هایی با بازیگران واقعی بود اما بیشتر افراد، او را با انیمیشن و استاپ موشن هایش و به عنوان اولین سازنده فیلم‌های کارتونی، می‌شناسند. نوشتن فیلمنامه و بازیگری در آثار خودش را هم می‌توانیم در فهرست فعالیت‌های او ببینیم.

آلبرت اسمیت (Albert E. Smith)

 اسمیت هم حوالی سال ۱۸۷۵ و در انگلستان متولد شد و۸۳  سال زندگی کرد. اپراتوری دوربین، اختراع، شعبده‌بازی و تردستی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی، در مجموعه فعالیت‌های این هنرمند وجود دارد. او علاقه زیادی به مکانیک و ساختن وسایل هم داشت. این علاقه و مهارت، در تردستی و فیلمسازی‌هایش کاربرد پیدا کرد.
آلبرت اسمیت(Albert E. Smith) وقتی جوان‌تر بود شغل‌های مختلفی را امتحان کرد و در نهایت تردستی را انتخاب نمود. همین زمان‌ها بود که با استوارت آشنا شد.

 

همکاری دو ستاره و تولد پدیده‌ی استاپ موشن

در آغاز، استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت به همراه همکار دیگری به نام رونالد ریدر روی صحنه‌ی نمایش، برنامه‌های مختلف اجرا می‌کردند. نمایش‌های آن‌ها شامل برنامه‌های شعبده بازی، تردستی و نقاشی بود. اسمیت کارهایی شبیه به شعبده‌بازی انجام می‌داد و استوارت در آن اجراها به عنوان کمیکال‌کارتونیست هنرنمایی می‌کرد. وظیفه اصلی‌ استوارت کشیدن نقاشی بود. او با سرعت بالاو بسیار فرز و ماهرانه، داستان‌ها را روی تخته به تصویر می‌کشید و اینگونه مخاطبان را مجذوب کار خود می‌کرد.
با اینکه همه‌چیز خوب پیش می‌رفت اما استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت هنوز هم آنقدرها که باید، راضی نبودند. آن‌ها می‌دانستند که می‌توانند بیشتر از این‌ها پیشرفت کنند و کارهای هیجان‌انگیزتری انجام دهند.

 

ملاقات کوتاهی که جهان تصاویر متحرک را متحول کرد

حوالی سال ۱۸۹۶، وقتی که بلکتون در یک دفتر روزنامه به عنوان خبرنگار و کارتونیست مشغول فعالیت بود؛ برای مصاحبه‌ای به استودیوی ادیسون رفت و تصویر ادیسون را روی یک صفحه‌ی بزرگ، ترسیم کرد. ‌این قضیه برای ادیسون جالب بود و در ادامه‌ی این ملاقات، توماس ادیسون راجع به تصاویر متحرک با بلکتون صحبت کرد.
همانطور که می‌دانید مبدع یا تکمیل‌کننده خیلی از دستگاه‌ها، خود ادیسون یا همکاران و شاگردانش بودند. در بین این اختراعات دستگاهی به نام ویتاسکوپ (Vitascope) وجود داشت. ویتاسکوپ یک دستگاه ابتدایی برای نمایش تصاویر متحرک بود.
در این ملاقات،استوارت بلکتون با این دستگاه آشنا شد و مجذوب تصاویر متحرک شد. انگار او دنیای تازه‌ای را کشف کرده بود و به این فکر می‌کرد که با این روش می‌تواند نقاشی‌‌کشیدن‌های متوالی‌اش را به شیوه تازه‌تر و جذاب‌تری به نمایش بگذارد. درواقع این اختراع، الهام بخش جیمز استوارت بلکتون (James Stuart Blackton) شد و او به تصویربرداری از نقاشی‌ها به صورت فریم به فریم و ساخت فیلم با این روش علاقه زیادی نشان داد.
در نهایت هم دیدار با ادیسون، یک همکاری موثر را رقم زد.

 

کمپانی ویتاگراف (Vitagraph)

مدتی بعد، آلبرت اسمیت و استوارت بلکتون استودیوی ویتاگراف را تاسیس کردند. استوارت که به طراحی، نقاشی و بازیگری علاقه داشت. اسمیت هم دانش فنی و مهارت اجرایی بالایی داشت و اطلاعاتش در زمینه کسب‌و‌کار زیاد بود. ترکیب شگفت انگیز این استعدادها و مهارت‌ها آغاز یک تاریخ‌سازی هنری بود. به این شکل مسیر ساختن اولین انیمیشن آغاز شد. قبل از این ماجرا، زئوتروپ (zoetrope) ساخته شده بود. زئوتروپ وسیله‌ای دوار و استوانه ای بود و با نقاشی‌های پشت سرهمی که دور آن کشیده شده بود حس حرکت ایجاد می‌کرد. فلیپ بوک (Flip Book) هم که از سال‌ها قبل ابداع شده بود. اما این‌بار تداعی حرکت، متفاوت‌تر از همیشه بود.

آلبرت اسمیت بیشتر به مسائل مالی شرکت می‌پرداخت و در کنار آن به استوارت بلکتون در روند فیلمسازی کمک می‌کرد. او در پیشرفت و توسعه ویتاگراف نقش خیلی مهمی داشت. جالب اینجاست که در سال ۱۸۹۷ دستگاه نمایش فیلم را به یک دوربین تبدیل کرد و تولیدات شرکت را گسترش داد.
استوارت بلکتون در سال ۱۹۱۷ویتاگراف را ترک کرد تا فیلم‌های خودش را با موضوعات میهن‌پرستانه بسازد. حدود ۸ سال بعدهم آلبرت اسمیت این شرکت را به دلیل مشکلات اقتصادی، به کمپانی فیلمسازی برادران وارنر  (Warner Bros ) فروخت.


ویتاگراف بدون‌شک یکی از قدرتمندترین استودیوهای قدیمی فیلم‌سازی آمریکایی در طول تاریخ بود. این کمپانی که اولین شرکت مدرن درزمینه تصاویر متحرک در آمریکا بود، تاثیر فراوانی بر صنعت فیلم‌سازی و فیلم هایی که در آینده ساخته شد داشت. در ادامه برایتان درمورد چند اثر شاخص و تاثیرگذار این دو هنرمند می‌گوییم.

 

سیرک هامپتی دامپتی ( Humpty Dumpty Circus) ، اولین استاپ موشن تاریخ سینما

شکی در این نیست که جیمز استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت خالقان اولین استاپ موشن آمریکایی هستند اما درمورد اولین استاپ موشن تاریخ سینما شک و شبهه‌هایی وجود دارد.
در سال‌ ۱۸۹۸،ساخت سیرک هامپتی دامپتی (Humpty Dumpty Circus) آغاز شد. آلبرت اسمیت تهیه‌کننده این فیلم بود و بلکتون آن را کارگردانی کرد. در این سیرک عروسکی اعجاب‌انگیز، اسب‌ها و آدمک‌های بی‌جان گویا به یکباره زنده ‌می‌شوند و حرکت می‌کنند. این فیلم نقطه آغازی برای خلق دنیای استاپ موشن بود. می‌توانیم بگوییم که این دونفر از اولین کسانی بود که از این روش در فیلم کوتاهشان (سیرک هامپتی دامپتی) بهره بردند.

 

طراحی سحرآمیز  (the enchanted drawing)

استفاده از روش استاپ موشن، راز اعجاب‌انگیز بودن فیلم طراحی سحرآمیز (the enchanted drawing) بود. این کار اولین اثر پونمایی صامت که در قالب یک فیلم استاندارد ارائه می‌شد؛ به حساب می‌آمد و استوارت بلکتون که با ساخت این فیلم، پدر پویانمایی آمریکا نام گرفت؛ کارگردان، بازیگر و انیماتور آن بود.
کمپانی ویتاگراف فیلم طراحی سحرآمیز را در سال ۱۹۰۰ تولید کرد. در این فیلم اینگونه به نظر می رسد که صورت مرد نقاشی‌شده روی تخته، حرکت می‌کند و حالات مختلفی به خود می‌گیرد. جالب اینجاست که بلکتون وقتی سیگار، کلاه، یا بطری نوشیدنی را نقاشی می‌کند، آن‌ها به‌ناگهان واقعی می‌شوند . این حالت، همان نتیجه‌ای است که با قطع تصویربرداری و سپس ایجاد تغییرات کوچک به وجود آمده است.

حالت های خنده‌آور صورت های مسخره (Humorous Phases of Funny Faces)

این فیلم کوتاه از لحاظ فنی ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد. این اثر درخشان (محصول سال ۱۹۰۶) قدمی بزرگ برای پیشرفت انیمیشن در آمریکا محسوب می‌شد. این فیلم را جیمز استوارت بلکتون در زمان حضورش در شرکت ویتاگراف تهیه و کارگردانی کرد.
در “حالت های خنده‌آور صورت های مسخره” نقاش، صورت‌هایی را ترسیم می‌کند و سپس این نقاشی‌ها شروع به حرکت می‌کنند و اینطور به نظر می‌رسد که به‌صورت خود‌به‌خودی تغییراتی در حالت‌های آن‌ها به وجود می‌آید. چشمک می‌زنند، ناراحت می‌شوند و یا لبخند می‌زنند. حس و حال این صورتک‌های نقاشی شده بسیار باورپذیر و قابل درک است و هنگامی‌که این فیلم برای مردم نمایش داده شد همه را مجذوب و هیجان‌زده کرد.

هتل طلسم شده (The Haunted Hotel)

 

محصولی دیگر از کمپانی ویتاگراف است که استوارت بلکتون کارگردان آن و آلبرت اسمیت مسئول ثبت تصاویر بود. در این فیلم برای اولین بار اشیاء به طرز بی‌نظیری حرکت می‌کردند. در فیلم هتل طلسم شده، به شکل هوشمندانه‌ای از تکنیک استاپ موشن استفاده شده بود و اینطور به نظر می‌رسید که اشیا حرکت خودبه‌خودی دارند. به این ترتیب فضای ترسناک داستان به زیبایی خلق شد.

ایستانما

ما یک تیم جوان و پرشور در واحد تولید محتوای شبکه ایستانما هستیم که در تلاشیم محتوایی ناب و کاربردی برای مخاطبین عزیزمان تهیه کنیم. نظرات شما به رشد و انگیزه‌ی ما کمک به سزایی می‌کند. 🌹

در بزرگترین شبکه اجتماعی استاپ موشن ایران عضو شوید... عضویت در پیج اینستاگرام

مطالب پیشنهادی:

قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    لینک کوتاه:
    0