گفتگوی شبکه ایستانما با استودیوی استاپ موشن kajart از کانادا

دسته بندی ها : استاپ موشن, هنرمندان ایرانی 9 بهمن 1399 ایستانما 114 بازدید

استاپ موشن به وقت تورنتو موضوع گفتگوی سه شنبه شب شبکه ایستانما در قالب لایو اینستاگرام بود که با گروه ایرانی و پرکار kajart برگزار گردید. این استودیوی ساخت استاپ موشن ایرانی که سالهاست در شهر تورنتوی کانادا فعالیت دارد، توسط هم بنیانگذارانش، کاژه و طراوت در سال 2012 تاسیس شده است.

در این مصاحبه درباره بازار کار استاپ موشن در کشور کانادا، نحوه ورود به حوزه استاپ موشن و همینطور نحوه یادگیری و ورود به استودیوهای بزرگ ساخت استاپ موشن پرسیدیم که گفتگو و شب جذابی را رقم زد. در ادامه می توانید ویدیوی کامل این گفتگو به همراه متن کامل این گفتگو را مشاهده نمایید.

ویدیوی کامل مصاحبه شبکه ایستانما با گروه kajart

متن کامل مصاحبه با گروه Kajart در لایو شبکه ایستانما

شبکه ایستانما: من به رسم ادب و مهمان نوازی سلام میکنم از شهر ساری به تورنتوی کانادا! سلام بزرگوار.
کاژه: سلام. می خوام قبل از اینکه شروع کنیم یه تشکر بکنم و مرسی از برنامه تون و شبکه ایستانما. به علاوه اینکه یک معذرت خواهی کوچیک بکنم از بینندگان محترم به خاطر اینکه من همونطور که شما میدونین سالیان سال هست که طولانی مدت خارج از ایران زندگی می کنم. شاید این تسلطی که دوست داشته باشم روی زبان فارسی ندارم.  ممکنه یک جاهایی از لغات انگلیسی استافاده کنم که از خدمتتون عذرخواهی می کنم.

 

 

شبکه ایستانما:  ممنون از شما که دعوت ما را قبول کردین و ما تونستیم امروز خدمت شما باشیم. قطعاً همه مخاطبین ما لذت خواهند برد. خب من سوال اولم رو با اجازتون شروع می کنم و اونم اینه که اصلاً Kajart فعالیت هاش رو توضیح بده و یک کوچولو خودتون رو هم معرفی بفرمایید.
کاژه: من کاژه هستم یکی از عضو Kajart که در کنار همسرم طراوت دو نفره هستیم. فکر می کنم سال ۲۰۱۰ بود که اولین کارمون رو شروع کردیم و از سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تمرکز رو بردیم بیشتر روی کارهای انیمیشن. طراوت رشته فیلم خوند و من هم رشته انیمیشن خوندم.

بنابراین بین دو تامون میتونستیم خیلی جاهای تولید رو پر بکنیم. اینجوری شد که در Kajart  شروع کردیم و رفته رفته رفتیم کارو استارت زدیم و تمرکزم رو گذاشتم روی حوزه انیمیشن. یک شرکت چند رسانه‌ای هستیم، سبک های مختلفی کار میکنیم. بعضی مواقع لایو اکشن هست، بعضی مواقع انیمیشن هست، تو انیمیشن هم وارد حوزه‌های مختلفی شدیم دو بعدی سه بعدی و استاپ موشن.

 

شبکه ایستانما:  از نظر شما وجه تمایز استاپ موشن با دیگر تکنیک های ساخت انیمیشن چیه؟
کاژه: انیمیشن تو کل دنیا شاخه های مختلفی داره و واقعا هر کدومش انقدر با هرکدوم دیگه فرق داره که لازمه هنرمند توی این حیطه فعالیت بکنه و وارد باشه. یکی از این فرق ها اینه که من به عنوان کسی که سالهاست دارم تو حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنم و دقت کردم و به نظرم اومده این بوده که انیمیشن استاپ موشن حالت خطی داره.  یعنی شما از صفر شروع میکنین به تولید انیمیشن و نمیتونید مثل انیمیشن های دیگه که فریم های کلیدی رو از قبل تعریف می‌کنید در استاپ موشن به این صورت نیست.

شما توی استاپ موشن از اول باید بدونین که کاراکترتون چه جوری حرکت میکنه. مدل حرکت چجوریه و با اون برنامه ریزی دقیق از اول شروع می‌کنیم و مثلا شما حساب میکنین که تو یک ثانیه چند فریم می‌خواهیم. فاصله این فرم ها باید به چه صورت باشه.

در کل یک مقدار احساس می‌کنم برنامه‌ریزی دقیق‌تری میخواد شروع کنیم برای ساخت استاپ موشن و به علاوه اینکه استاپ موشن کار خیلی سنگین و بیشتر زمان می‌بره. به هر حال چون ساخت و ساز داره و یک مقدار کار سنگین تر و زمانبری به حساب میاد. بنابراین فکر می‌کنم چالش بیشتر باشه. من خودم به شخصه خروجی که از استاپ موشن میگیرم حسی که از استاپ موشن میگیرم هنوز حس بهتری بهم میده تا تکنیک‌های انیمیشن سازی دو بعدی و سه بعدی.

 

شبکه ایستانما: بریم در مورد فعالیت‌هایی که داخل گروهتون شکل میگیره صحبت بکنیم. چه تقسیم وظایفی بین شما و طراوت داخل گروه وجود داره؟
کاژه: ما دیگه انقدر کارهای مختلف انجام دادیم و انقدر پروژه‌های مختلف داشتیم واقعا آشنایی به وظایف خودمون همونطور که خودتون گفتید توی کار مکمل همدیگه هستیم. ولی همیشه سعی می‌کنیم مثل پروژه های بزرگتر که تعداد آدم های بیشتری رو شناسایی می کنند و هر کدومشون وظایف مشخص خودشون رو دارند ما هم قبل از اینکه بخواهیم کار و پروژه رو شروع کنیم تقسیم وظایف رو انجام میدیم؛ چون تقریباً با اینکار تکلیفمون هم مشخص داره.

 

شبکه ایستانما: کاژه جان شما توی گروهتون همین دو نفرین یا میاین به صورت پروژه‌ای از افراد دیگه ای هم کمک میگیرین؟
کاژه: ما به صورت ثابت همین دو نفریم ولی بستگی به پروژه‌های مختلفی داره. یک سری پروژه‌هایی هستن که خیلی سنگین ترن و در یک سری از کارها به هر حال ممکنه که ما از هنر آدمهای شایسته تر برای این قسمت کار استفاده بکنیم.  ولی در کل بخوام جوابتون رو بدم میتونم بگم که به نسبت پروژه‌های مختلف ممکنه که ما افراد مختلفی رو به کارمون اضافه کنیم.

 

شبکه ایستانما: از نظر شمل مهمترین قسمت تولید استاپ موشن چی میتونه باشه؟
کاژه: شما وارد هر کاری که بخواهین بشین با یک فونداسیون شروع میشه. شما اگر اون پایه رو از زیر درست ببندین و حالا با اجرای درست جلو بیاین، باکانسپت درست جلوی بیاین و داستان خوبی داشته باشین، خیلی توی خروجی نهایی تاثیرگذاره. برای همین به نظر من همون ایده اولیه و طرح مفهومی اولیه خیلی مهم هست و بعدش  کیفیت قسمت های مختلف ساخت استاپ موشن میاد وسط .

همینطور توجه به جزئیات هم میتونه حس و حال جدید و نو به کارتون بده و وقتی با همین جزئیات وارد انیمیشن میشین، اون حسی که داریم به عنوان انیماتور روی صحنه کار می‌کنین، کمک میکنه حرکت هایی که انجام میدین با کیفیت در بیاد. در کل به نظر من همه چیز دست به دست هم میده تا یه ویدئو و یک انیمیشن خوب از آب در بیاد.

 

شبکه ایستانما: تو کانادا اگر کسی بخواد از استاپ موشن سفارشی قبول کنه، چه مراحلی رو طی می‌کنه؟ آیا شرکت‌ها برای تبلیغاتشون سعی می‌کنند از استاپ موشن استفاده کنن؟
کاژه: آره … هنوز خیلی می‌بینیم. با اینکه اگر بخوام مقایسه بکنم با ۵ تا ۱۰ سال پیش، یک مقدار احساس می‌کنم توجه به استاپ موشن کمتر شده و کمتر می‌بینیم. شاید به خاطر قیمت های بالاتری هست که روی کار وجود داره. شاید به خاطر زمان‌هایی که طول میکشه یک کار به خروجی برسه.

اینجا معمولاً کمپانی‌ها اگر بخوان برای تبلیغات اقدام کنن، یکی از مهمترین فاکتورها، زمان تحویل پروژه هست و دوست دارن خیلی زود کارشون به نتیجه برسه. تو تبلیغات زمان حرف خیلی مهمی میزنه.

هنوز می بینم کمپانی های بزرگی که بودجه‌های بالاتری برای کار میزارن و یک مقدار دوست دارند که کارشون از لحاظ مخاطب موقعی که میبینه متفاوت تر باشه. همونطور که اگر دقت کرده باشین هر کاری هر چقدر متفاوت تر باشه، بیشتر توی ذهنتون میمونه. تو دنیای تبلیغاتی هم اون چیزی که تو ذهنتون بمونه از همه بیشتر تبلیغ میشه. برای همین هنوز از استاپ موشن استفاده میشه ولی کمتر.

 

شبکه ایستانما: با توجه به صحبت های شما پس دستمزد خوبی هم ساخت استاپ موشن داره؟!
کاژه: آره… کلاً انیمیشن و حوزه‌های مختلف اونو مثل مدل سازی که میتونه قسمت ریگ سازی باشه بعد میرسیم به قسمت تولید انیمیشن، این ها کارهای بسیار تخصصی حساب میشن و فکر می کنم که نسبت به کارهای دیگه جزو کارهای پردرآمدی به حساب میاد. اگر بخوام یک بازه قیمتی برای درامد انیماتور استاپ موشن  معمولاً درآمدهای سالیانه از ۴۰ الی ۴۵ هزار دلار شروع میشه و میره تا ۷۰ الی ۷۵ هزار دلار .

می تونم بگم ۱۰ درصد اوقات یک انیماتوری که داره سالیان سال کار میکنه و جزو متخصصین این حوزه هست ممکن درآمد بالای ۱۲۰ هزار دلار داشته باشه ولی این تعداد زیادی نیست.

kajart
ساخت موزیک ویدیوی باز زوج، باز فرد عرفان و علی عظیمی

شبکه ایستانما: فرمودین که کارفرما براشون زمان مهمه.  به لحاظ پرداخت هزینه هم همین شکلی عمل می‌کنند یا اذیت می‌کنن؟!
کاژه: آقا دست رو دلم نزار! خیلی متفاوت هست. خب کار کردن به ما تو کانادا این موقعیت رو داده که بتونیم با قشرهای مختلف جامعه کار بکنیم و با افراد مختلفی از جاهای مختلف دنیا کار کردیم. ما مشتری داشتیم از استرالیا، انگلیس، آمریکاف مشتری های ایرانی داشتیم .از خود کانادا هم که طبیعتاً مشتریان بودند.

یک چیزی که میتونم به راحتی بگم و شاید اینجا بهتره و جاش باشه که بگم ، این هست که من احساس می کنم که شما با خارجی ها کار می کنی ، روی یک چهارچوب قرارداد جلو میرین و همه‌چیز تقریباً تکلیفش مشخصه. شما از اول مشخص می‌کنین که بودجه کار چقدر باشه، کار چقدر طول میکشه و میریم جلو. کارفرماها هم در آخر  همونقدر که تو اول قرارداد صحبت کردن پرداخت می کنن و به موقع هم پرداخت صورت میگیره.

ولی در زمان سفارش گرفتن ایرانی ها معمولاً از ما تخفیف می خوان و سعی می کنن قیمتی که در ابتدا با هم صحبت کردیم رو بشکنند و کمترش بکنن. من فکر می‌کنم یکی از تفاوت های عمده ای که وجود داره ، من از اصطلاح بیزینس استفاده می کنم و می تونم بگم خیلی چهارچوب داره و قوانین خودش رو داره. اولا دلیل رشد انسان ها توی دنیای کاری روی این قوانین و چارچوب حرکت می‌کنه و این چارچوب ساخته شده که شما میتونید تو این هر کاری که میخواهید رو انجام بدین و رشد بکنین.

ما ایرانی ها میایم یک مقداری چهارچوب ها رو می شکنیم و حرفی که معمولاً میزنیم با اون کاری که آخرش میکنیم متفاوت هست. اینکه بعضی وقت ها یک سری از دوست داشتنی ترین مشتری‌ها من ایرانی بودند و خیلی از بهترین پروژه های که داشتیم ایرانی بودند. ولی یکسری از مشتری هایی که داشتیم که اکثراً ایرانی بودن معمولاً موقع تسویه حساب به مشکل می خوریم و در آخر هم به دنبال بودجه باید بدویم.
یکی از چیزهایی که ما یاد گرفتیم تا بتونیم توی دنیای سرمایه‌داری غرب زنده بمونیم و پیشرفت کنیم  و ببینیم چه اتفاقی میافته و زیاد هم میفته اینه که کمپانی‌های بزرگ، کمپانی های کوچک رو می خورن. چون دنیا دنیای سرمایه‌داری هست و با از بین بردن رقبا خیلی میتونید راحت تر حرکت کنین!

 

شبکه ایستانما: اگر کسی توی کانادا بخواد تو حوزه استاپ موشن کار بکنه، آیا مرکز آموزشی خاصی براش تعریف شده و کارآموز هاشون چطوری وارد این صنعت میشن؟
کاژه: سوالتون رو میتونم در دوقسمت جواب بدم. یکی اینکه برای دوستان و افرادی که اینجا مقیم هستند و زندگی می‌کنن. اینجا دانشگاه و کالج درس انیمیشن دارن درحالیکه تا همین 7-8 سال پیش فقط اینجا کالجها درس می دادند. فرق بزرگی که کالج با دانشگاه داره اینه که کالج یک مقدار تخصصی تر هست و کارگاههای عملی داره مثل دانشگاه نیست که شما فقط برید دوره های تئوری رو بگذرونید.

یکی از همین کالج های بزرگ از همون اول انیمیشن درس می داد و خیلی هم معروف بود و الان تبدیل شده به دانشگاه. الان دانشگاه‌هایی داریم که دوره‌های چهار ساله هست در صورتیکه کالج دوره های سه ساله هست. در این دوره های انیمیشن سه سال اول رو مبانی انیمیشن دو بعدی میخونین و سال سوم میاین و تو قسمت ۳ بعدی وارد میشین.
اینجا کارگاههای خصوصی وجود داره و سازمان‌های خصوصی هستن که میتونن کلاس های انیمیشن بردارین. یک فرقی که هست اینه که اینجا وقتی وارد حوزه انیمیشن میشین خیلی اینجوری نیست که اولش انتخاب کنین دقیقا میخواین چیکار کنین. اینجا در دانشگاه اول شما یاد می گیرین که آناتومی بدن انسان چطوریه، نقاشی کردن چطوریه.حالا این نقاشی میتونه نقاشی زنده از انسان باشه.

از طرف دیگه طراحی استوری برد رو یاد میگیرید. کلاسهای هنرپیشگی دارین. به هر حال یکی از نکات مهم ساخت انیمیشن اینه چه کاری دارین می سازین و چه حرکاتی رو قراره انجام بدین، من خودم باید بتونم اون حرکت رو بکنم تا بتونم روی کاراکتر پیاده سازی کنم.

بنابراین خیلی شرایط متفاوت وجود داره که می تونیم درس بخونیم و کار و یاد بگیریم. قسمت دوم که میخواستم بگم اینه که اگر مقیم کانادا نیستین این دو تا حالت وجود داره. یکی اینکه بتونین از طریق دانشگاه و درس وارد بشین و یکی دیگه هم اینه که یکسری شرکت‌های بزرگ انیمیشن اینجا کمک می‌کنن به کارمندانی که بین‌المللی کار دارند و کار می‌کنند. می تونن از جاهای مختلف باشن و این خیلی بستگی به روابط خارجی بین دو کشور داره.  یک مدت که کار کردین میتونین دیگه تبدیل به یک شهروند دائمی کانادا بشین.

 

شبکه ایستانما: کسی که توی ایران داره فعالیت میکنه و دوست داره بیاد توی حوزه استاپ موشن کار بکنه، چه شکلی باید وارد استودیو های خارج از کشور بشه؟ چه تجربه رو باید به خودش اضافه کنه و رو چه مهارتهایی باید کار بکنه؟
کاژه: اینجا وارد هر کمپانی انیمیشن سازی که میخواین بشین، یک رزومه کاری لازم دارین و باید توش مشخص باشه که چه کارهای قبلی داشتین و چقدر آشنایی داشتین با کار و از اون مهمتر نمونه کارها و پورتفولیوی شماست. معمولاً نمونه کارها به صورت یک کلیپ دو دقیقه ای هست که مجموعه ای از کارهای شما رو توش نمایش میده.

اگر ببینند که شما هنرمندی هستین که میتونید از پس کارهای تولید مجموعه بربیاین ازتون استقبال می‌کنن. اگر خارج از کانادا زندگی می کنین بازم برمیگردیم به سوال قبلی. به نظرم یکی از بهترین روش ها اینه که به صورت دانشجو بیاین.

ما دوره‌های یک ساله انیمیشن هم داریم که مستقیم وارد دوره انیمیشن سه بعدی و پست پروداکشن میشین. ولی حداقل بهتون این آزادی رو میده که بتونین توی یک سال درست کنین و وارد بازار کار بشید. به نظر من بهترین راه همین راهه. مطمئن نیستم ویزاهای شرایط کاری از کشور ایران و کانادا وجود داشته باشه یا نه.

 

شبکه ایستانما: کاژه جان هنوز هم افرادی که توی این حوزه دارن فعالیت می‌کنن ف به دید یک شغل ریسکی به این موضوع نگاه می‌کنند یا نه حتما اون بازه درآمد رو خواهند داشت؟
کاژه: شما اگر بتونی به‌عنوان یک انیماتور وارد این حوزه بشین، زیاد کار ریسکی نیست توی کانادا.  اگر بخوام یه توضیح کوچیک در مورد شرایط کاری تو کانادا بدم و اینکه چرا اینقدر انیمیشن به عنوان یک تخصص حرفه‌ای و پرکار حساب میشهف به خاطر این تفاوتی که بین دلار کانادا و آمریکا وجود داره و  کارفرماها خیلی از کارهاشون توی آمریکا تعریف می شه، که می تونه فیلم باشه، انیمیشن های بلند باشه.

این‌ها خیلی از کارها رو توی کانادا انجام می دن. به خاطر اینکه هم شرایط مالیاتی بهتری برای دوستان توی آمریکا ایجاد میکنه و هم اینکه در عین حال هم پول کمتری دارن خرج می کنن. برای همین پروژه اینجا زیاد میاد و سه تا شهر اصلی هم تورنتو و ونکوور و مونترال هست. تورنتو و ونکوور روی قسمت فیلم و انیمیشن فعالیت دارن.

در شرکت های بزرگ هم میتونین با پورتفولیوی خوب وارد بشین و تولیدات خیلی بزرگی رو به دست بیارید. فقط تنها نکته ای که وجود داره به عنوان یک انیماتور تعداد زیادی رقیب دارین و به همون نسبت هم از دانشگاهها و کالج ها و کارگاه ها هنرمندان انیماتور فارغ التحصیل میشن که بیشتر از این طریق وارد این حوزه میشن. با این حساب یک مقدار تقاضای کاری بالاتره و سخت تر میشه و موقع ورود به این کار باید تلاشتون رو بیشتر بکنید و میشه گفت جزو کارهای پر ریسک نیست.

 

شبکه ایستانما: در کانادا برای به وجود اومدن عرضه رقابتی، جشنواره خاصی یا فستیوال خاصی وجود داره؟
کاژه: اینجا شما به عنوان یک هنرمند مستقل اگر کار بکنین مثلاً یک فیلم مستقل کوتاه درست کردین یکی از بهترین راه هایی که می تونین کار هاتون رو به نمایش بگذارین و همه ببینند دقیقاً جشنواره‌های مختلف هست. توی کانادا جشنواره‌های متعدد و زیادی وجود داره مخصوصا توی کانادا و آمریکای شمالی که دنیای انیمیشن حرف بزرگ برای گفتن داره.

 

شبکه ایستانما: با توجه به حرفاتون گفته بودین کارفرماها زمان زیادی رو صبر نمیکنن تا خروجی کار  تحویل داده بشه، پس میشه به عبارتی تولیدات کوتاه. من می خوام به این اشاره کنم شما بیشتر علاقه به تولید کارهای فیلم کوتاه تبلیغاتی دارین یا انیمیشن های بلند سینمایی؟
کاژه: تا همین چند وقت پیش خیلی دوست داشتم که از کارهای تبلیغاتی و کوتاهتر درست بکنیم، کارهایی مثل موزیک ویدیو . ولی در حال حاضر بیشتر تمرکزم رو گذاشتم روی این که شروع کنیم به ساخت فیلم های بلند سینمایی و فیلم های مستقل درست کنیم که نیاز به مشتری و کارفرما نداشته باشه. در حال حاضر داریم میریم به سمت ساخت تولیدات بلند. ولی تا الان کارهایی که کردیم تولیدات کوتاه بوده و بیشتر برای کارفرماها کار کردیم.

 

شبکه ایستانما: پروژه در دست ساخت دارین که ما به بینندگان شبکه ایستانما نویدش رو بدیم؟
کاژه: ممنون از اینکه سوال کردین. ما یکی دو تا پروژه در دست اقدام داریم که تقریباً داره تموم میشه. ولی هنوز یه مقدار زوده در موردشون صحبت کنم. اگر اجازه بدین ما به زودی اعلام خواهیم کرد.

 

شبکه ایستانما: بریم سراغ سوالات مخاطبینمون.  شما از چه نرم افزاری برای ساخت استاپ موشن استفاده میکنین؟
کاژه: ما با نرم افزارهای زیادی کار کردیم ولی بهترینش رو بخوام خدمتتون بگم نرم افزار دراگون فریم (DragonFrame ) هست که احساس می کنیم بیشترین قابلیت‌ها رو به انیماتور میده و تونستیم با دوربین های مختلف بهش وصل بشیم و باهاش کار بکنیم که اون هم باز محدودیت هایی داره. ولی بهترین جواب رو ازش گرفتیم.

قابلیت های زیادی داره که ما از این نرم افزار استفاده می کنیم. دراگون فریم با این که خیلی ازش تعریف کردم ولی خیلی بد قلقه. مثلا  اینکه با هر دوربینی نمیشه بهش وصل شد مثلاً دوربین های دیجیتال و دوربین های بدون آینه بهش وصل نمیشن و باید فقط با دوربین‌های dslr و کار بکنیم. طبق تجربیات ما  برند کنون (canon) خیلی بهتر با این نرم‌افزار جواب میده.

 

شبکه ایستانما: فرق ایرانی ها با خارجی ها تو کار کردن چیه؟
کاژه: جفتشون خیلی خوبن! من احساس می کنم که ما ایرانیها میتونیم تو کارمون یک مقدار مدیریت و دقتمون رو بالاتر ببریم و به سازنده ها اعتماد بکنیم و منعطف باشیم.

 

شبکه ایستانما: میشه به گروه KajArt پیوست؟
کاژه: همونطور که گفتم چرا که نه. ما با هنرمندان خیلی متفاوت و زیادی کار کردیم. برای برای پیوستن میتونن پورتفولیو و رزومه تون رو برای ما بفرستید. ما همیشه دنبال هنرمندان جدید هستیم تا بتونیم باهاشون همکاری بکنیم. کلا کار گروهی و کار تیمی کار خوبیه. هرچقدر تعداد دوستان هنرمند و کارکشته توی پروژه ها بیشتر بشه احساس می کنم کار بهتر میشه.

 

شبکه ایستانما: سخن پایانی کاژه رو می شنویم از گروه kajart در شبکه ایستانما.
کاژه: من تشکر می کنم از همه و از تمام دوستانی که بودن و برنامه رو دیدن. امیدوارم که حرفام اگر یک سوال رو تونست جواب بده راضی ام. خوشحال میشیم که بیاین در شبکه های اجتماعی و  ما را دنبال کنین و کارهای ما رو ببینین. اگر دوست دارین به گروهمون بپیوندین کارهاتون رو برای ما بفرستین.

 

شبکه ایستانما برای گروه KajArt آرزوی سلامتی و موفقیت های روزافزون دارد.

ایستانما
ایستانما

این مطلب توسط واحد تولید محتوای شبکه ایستانما به نگارش درآمده است. کلیه حقوق و امتیاز حق نشر آن برای مجموعه ایستانما محفوظ بوده و انتشار آن تنها با ذکر منبع "شبکه ایستانما" بلامانع می باشد.

در بزرگترین شبکه اجتماعی استاپ موشن ایران عضو شوید... عضویت در پیج اینستاگرام

مطالب پیشنهادی:

قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    زمستون داغه داغ!

    تخفیف 43% شرکت در دوره آموزش استاپ موشن