لوگوی ایستانما

مصاحبه با خانم مژده کیا، هنرمند سازنده ماکت های مینیاتوری

دسته بندی :پایگاه دانش, گفتگو و مصاحبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ایستانما 3351

کارتون سفر های گالیور رو یادتونه؟ آدم های سانتی متری شهر لی لی پوت رو چی؟ اولین چیزی که نظر آدم رو جلب میکنه شهر کوچیک و آدم های کوچیک و هزاران وسیله کوچیک و میلیمتری تو این دنیای واقعی اما ظریف و کوچیک هست. خیلی ها شاید موقع دیدن کارتون گالیور خودشونو توی این دنیای کوچیک تصور کنن و بگن که چقدر خوب میشد اگه ما هم زندگی تو این دنیای کوچیک رو حتی برای چند ساعت تجربه می کردیم. یا اصلا نه، ما هم مثل گالیور یه دنیای کوچیک با آدم های کوچیک رو کنار خودمون میداشتیم!
از این کارتون ها و نمودشون به عنوان دنیای مینیاتوری زیاد هستند و این تناقض زندگی واقعی در ابعاد غیر واقعی و کوچکتر زیاد دیده شده و سوژه فیلمسازان و داستان نویسان زیادی بوده است مثل زندگی پلانگتون در باب اسفنجی ، داستان جک و لوبیای سحرآمیز و قتی به دنیای غول ها میره و …

 

 

حالا هنر مینیاتور چیه؟ اصولا به هر نوع پدیده و شی ظریف و ریز با جزییاتی فراوان، مینیاتور گفته میشه و به کسی که با این زبان جدید دنیای هنر آشناست و کار میکنه مینیاتوریست میگن .

مینیاتور هم مخفف واژه (مینی موم ناتورال) که در اصل واژه ای فرانسوی و به معنی طبیعت کوچک و ظریف هست. این هنر از نیمه اول قرن اخیر، یعنی از دوره قاجاریان وارد ایران شده ، اما نکته ی مهمی که هست اینه که وقتی از این کلمه استفاده میکنیم همه یاد نقاشی های مینیاتوری میفتند و کمتر به این بخش از این دنیای هنر دیده و پرداخته شده .
قرار نیست درباره نقاشی مینیاتوری صحبت کنیم بلکه قراره پیرامون مدل ، ماکت یا نمونه مینیاتوری که در اصل نمونه فیزیکی سه بعدی از یک ایده یا یک طرح اجرا شده فیزیکی هست گفتگویی داشته باشیم. این هنر ، هم در کار مهندسی کاربرد داره ، هم در استاپ موشن و صنعت فیلمسازی مثل فیلم های معروف هری پاتر و ارباب حلقه ها و غیره و هم به عنوان یک رشته هنری مجزا در قالب اشیاء مینیاتوری کاربرد پیدا می کنه .
در این رشته هنری جنس اشیاء و مقیاس از اهمیت زیادی برخورداره و حتی شاید مجبور باشی برای این کار  با ذره بین به خلق پدیده یا بررسی اثر برین. چون دقت و ظرافت زیاد در هنر مینیاتور حرف اول رو میزنه و عنصر خلاقیت و انظبات دستی به همراه صبور بودن هم چاشنی موفقیت در این هنر به شمار میره. اما مهم ترین نکته اینه که نباید هیچ وقت از هیچ هنری در ابتدا توقع مالی داشته باشیم بلکه باید با عشق شروع به خلق اثر کنیم و طی طریق داشته باشیم .

عده ای به خاطر جمع آوری کلکسیون به این هنر علاقمند شدن ، بعضی ها به دلیل ظرافتش ، بعضی ها شیفته قابلیت اجسام بزرگ برای تبدیل شدن به اثر هنری در ابعاد کوچکتر و بعضی ها هم به دلیل باز سازی طرح های قدیمی ، اما این جرقه برای شروع مسیر و پاگذاشتن به این دنیای زیبا برای خانم مژده دولت کیا جور دیگه ای بود . خانم دولت کیا که جزو افراد موفق دنیای مینیاتور هستن این گونه بیان داشتن که هل دادن من برای ورود به این هنر با درست کردن خانه ای برای عروسک های دخترم آغاز شد و سپس به این سبک هنری علاقمند شدم .

به همین منظور شبکه ایستانما مصاحبه ای به صورت لایو اینستاگرامی را به منظور آشناشدن هر چه بیشتر با این رشته جذاب هنری با سرکار خانم مژده کیا را ترتیب داد که ویدئوی اون رو در ادامه می تونین مشاهده کنین و متن این لایو رو میتونید در ادامه مطالعه کنین.

مژده دولت کیا

هنرمند سازنده ماکت

  • متولد ۱۳۵۵
  • محل تولد: واشنگتن
  • ساکن: تهران
  • تحصیلات: کاردانی کامپیوتر .لیسانس نقاشی
  • مهارت ها: نقاشی، نجاری، حجم سازی، ساخت ماکت و دستسازه های مینیاتوری

همکاری با شرکت سحرخیز جهت ساخت ماکت برای تبلیغات     |   همکاری با شبکه ی شورت میوز       |   ساخت استودیوی مجموعه ی شهر صدای پارسیان   |   و صدها کار سفارشی در زمینه های مختلف

ویدیوی کامل لایو شبکه ایستانما با خانم مژده دولت کیا

متن کامل مصاحبه با خانم مژده کیا، هنرمند سازنده ماکت

شبکه ایستانما: سلام خانم کیا. خوب هستین؟

خانم کیا: سلام متشکرم. سلامت باشید.

 

شبکه ایستانما: چه خبر؟ چه میکنید با اوضاع کرونا؟

خانم کیا: کرونا گرفتیم خانوادگی! الان اوضاع و احوال خوبه.

 

شبکه ایستانما: تحصیلات در رشته کامپیوتر، مربیگری درجه ۳ بدنسازی، خوانندگی کر و در حال حاضر ماکت سازی.الان شما رو با کدام عنوان صدا کنیم؟!

خانم کیا: البته رشته اصلی دانشگاهی من لیسانس نقاشی هست و مربیگری بدنسازی خیلی در حاشیه بوده و مدتش هم کوتاه بود. و الان هم، کارم مینیاتور هست.

 

شبکه ایستانما: پس در حال حاضرفقط کار مینیاتوری رو انجام میدید و حوزه های قبلی رو کنار گذاشتید؟

خانم کیا: من کنار نگذاشتم ببینید کار من محاسبات داره و من اون بخش فنی و ریاضی که تو کارم بوده به من کمک کرده. نقاشی که خوندم اون شناخت رنگ و هارمونی و ترکیب بندی و اینها چیزهای اساسی هست که در این کار به من کمک می کنه.

 

شبکه ایستانما: پس در واقع چیکده همه اونها شده ماکت سازی که در اون فعالیت دارید.

خانم کیا: فقط بین همه اونها بدنسازی رو کنار گذاشتم که متاسفانه این کارم چقدر به بدنم صدمه زد. چقدر خوب میشد که فرصت ورزش کردن رو همچنان داشته باشیم.

 

شبکه ایستانما: تا جایی که ما در جریانیم شما برای ساخت ماکت هایی که سفارشش رو دریافت می کنین، از زندگی شخصی افراد، از تجربیاتشون، از شخصیتشون سوال می‌کنید. دلیل این چی میتونه باشه؟ چه ارتباطی با حوزه ماکت سازی داره؟

خانم کیا: ببینید من می خوام به واسطه ماکت با یک نفر ارتباط بر قرار کنم یعنی اولاً اینکه ماکتهای من قراره منحصر به‌ فرد باشه و کپی نباشه بنابراین برای اینکه کار کپی نباشه و ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشه باید متناسب با هر فردی با علایق و ویژگی‌های خودش ساخته بشه. هر کدام از ما اگر چیزی داشته باشیم که نشان دهنده سلیقه و علایق ما باشه بهش تعلق خاطر بیشتری خواهیم داشت که حوزه ماکت سازی هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

شبکه ایستانما: پس شما کاری تولید نمی کنید که کپی باشه و اونها رو به فروش برسونید؟ ازاین کارها توی حرفه تون ندارید؟

خانم کیا: ببینید یک ماکتی رو ممکنه من چندین بار ساخته باشم به اصرار مشتری، ولی قطعاً با ماکت قبلی فرق داره یعنی حتما توی ترکیب بندی، جزئیات ریز متفاوت خواهد بود و بالاخره یک چیزی از اون طرحی که مشتری به من سفارش میده بهش اضافه میشه یا ازش کم میشه. خیلی کم پیش میاد چیز تکراری ازم بخوان. دوسالی هست وقتی مشتری ها بهم سفارش میده، میذارن اون رو به عهده خودم و به سلیقه خودم و چیز خاصی رو تاکید نمی کنن که حتما همین باشه.
خب اینجوری دست من بازتره برای طراحی و خب بهتر می تونم کار کنم.
منتها این که من یک لاینی رو جدیدا راه اندازی کردم که هنوز اسم مشخصی نداره. نمیشه اسمشو گذاشت تولید انبوه. چون تولید انبوه خصوصیاتش استفاده از CNC و پرینت لیزری و اینهاست که یک خورده سرعت کار رو ببره بالا. این کارها همچنان تماما کار دست اند یعنی طراحی شون به گونه‌ای بوده که امکان این رو بهم میده بتونم سریع‌تر بسازمشون و تولیدشون کنم. این کارها چون که قابل ارائه به مثلا فروشگاه های مینیاتوری بزرگ هستند تکراری اند یعنی چند تا مدل خاص هستند که میتونم تو تعداد خاص اونها رو بزنم.

 

شبکه ایستانما: پس به این صورت هست که بهتون سفارش میدن از طرف فروشگاه و میگن که من از فلان ماکت به فلان تعداد می خوام و شما براشون درست میکنید.

خانم کیا: یکی از دلایلی که من این کارو کردم اینه که خب من چون تنهایی کار می کنم معمولاً سفارش هایی که ثبت می کنم که ممکنه ۸ ، ۹ ماه بعد آماده میشه؛ و حالا عزیزی می خواد که کار من رو داشته باشه و عجله هم داره. یا اینکه عزیزی هست که می خواد کار رو سفارش بده و بودجه زیادی نداره به خاطر همین کارهایی که عرض کردم خدمتتون قابلیت این رو دارند که زیر یک ماه و دو ماه آماده بشن و قیمتشون نسبت به کارهای سفارشی به مراتب پایین تره.

 

شبکه ایستانما: به جزئیات در صحبتتون اشاره کردین اینکه جزئیات کار ماکت سازی براتون چقدر مهمه و چطور این جزئیات را به دست میارید فرضا من اثر شما رو در یک پست دیده بودم که یک استودیو صدا را طراحی کرده بودید. خب برای طراحی این استودیو صدا مثلا نیازه که با نوع میکروفون یا پد آکوستیک بالاخره یک ارتباط نزدیکی باهاش داشته باشید یا حداقل لمسشون کرده باشین؛ این جزئیات رو چطور بدست میارید؟

خانم کیا: ببینید من هر کاری رو که می خوام بسازم، حالا اون که یه کار فوق العاده سنگین بود از نظر جزئیات. هر کاری رو که می خوام بسازم یه چیزی حول و حوش یک هفته تا ۱۰ روز فقط تحقیق و بررسی و مطالعه دارم درباره اون کاری که می خوام انجام بدم . بالاخره این کار چون انقدر وسیعه و یک دنیا وسیله توش هست و به طبع ، من شناخت کاملی نسبت به همه چیز ندارم مثلا من می خوام درامز بسازم تازه میشینم ببینم درامز چی هست و مدل های مختلفش چطوره و همینطور صداهاشون. خوب کلی اطلاعات بهم اضافه میشه و همین اطلاعات بازگردانده میشه و اون حس و روحی که توی کار میاد ازون اطلاعاتی هست که بدست آوردم.

برای شهرصدای پارسیان من دو بار رفتم برداشت کردم یعنی دو بار حضوری رفتم اونجا و وجب به وجب اونجا رو با متر برداشت کردم از جزئی ترین وسایل تا اکستراکچر اصلی (بافت اصلی اونجا) و همه رو با دقت بالا بررسی کردم. دفعه دومی که رفتم اونجا فقط شاید به خاطر دو سه تا چیز کوچیک رفتم.چیزی حول و حوش ۱۰ ، ۱۲ تا برگه a۴ نوت برداشته بودم و عکس گرفته بودم از نقاط مختلف و یک ماه فقط داشتم تحقیق می‌کردم تا اینکه وارد مرحله ساخت شدم و مرحله ساخت هم دو ماه طول کشید.

شبکه ایستانما: درسته. پس اینطور که شما فرمایش کردین یعنی جزئیات کار نه تنها برای شما خیلی مهمه بلکه برای لمس جزئیات حتی خیلی تلاش هم میکنید.

خانم کیا: بله قطعاً همینطوره ببینید وقتی جزئیات رو بهش بیش از حد می پردازیم اولاً که من خودم عاشق اینم که هر چی میتونم تو مقیاس ریزتز به واقعیت نزدیک تر بشم ولی وقتی که برای یک نفری این هارو میسازی اون شوق و هیجان موقعی ایجاد میشه که با کاری که براش ساختی بهت انگیزه و لذت ببده. در این صورت واقعا من دوست دارم کار رو بیشتر و بیشتر انجام بدم.

 

شبکه ایستانما: بله. شما بحث مقیاس را پیش کشیدی من یک سوال دیگه که از شما دارم اینه که شما مقیاس کاراتون رو چطور تعیین می کنید خوب در حالت عادی می بینید که یک صندلی ابعادی داره و طراحی شده توسط نجار، در بخش مینیاتوری و حوزه ماکت سازی چطور این مقیاس ها رو تعیین می کنید مثلاً یک صندلی بزرگ نشه توی یک اتاق کوچیک!

خانم کیا: خوب ببینید مقیاس مسئله خیلی مهمیه موقعی که یک مجموعه ای رو دارین میسازین تمام اجزای اون مجموعه باید در یک مقیاس باشه و گرنه یک پارچگی اثر بهم میریزه یعنی شما، مبل و میز و حتی مدادی که میخواین بسازین رو باید توی یک مقیاس مشخص بسازین. نمیشه هرکدوم بی مقیاس باشه واسه من هم معمولاً چیزهایی که بچه ها می خوان باهاش بازی بکنن، من مقیاس یک هفتم رو در نظر میگیرم که یک مقدار بزرگتر باشه که پچه ها بتونن باهاش بازی بکنن ولی چیز هایی که دکوری هست و چیز که لوکسه و فقط جنبه تزئینی داره میرم تو مقیاس یک سیزدهم.

شبکه ایستانما: درسته. پس این طور که شما فرمایش کردید، شما اسباب بازی هم میسازید یعنی حوزه ماکت سازی فقط به تهیه ماکت های دکوری یا امثال این ها محدود نمیشه و ماکت های اسباب بازی هم داریم.

خانم کیا: ببینید من اصلاً، کلاً کارم رو با ساختن اسباب بازی شروع کردم یعنی چون من یه دختر بچه ای داشتم که عروسک زیاد داشت اولین چیزی که ساختم یک خانه آپارتمانی برای عروسک هایش بود. شاید برای ساختن خونه من یک ماه فقط سرچ میکردم و فیلم میدیدم تا اینکه به این نتیجه رسیدم که این کار چیزی نیست که من از پسش برنیام و میتونم این کارو بکنم .

اولین چیزی که ساختم یک مبل راحتی بود و هنوز هم به همون تکنیک دارم میسازم، بعد از اینکه توجهات جلب شد و مشتری ها اومدن؛ خوب همه مشتریها که بچه نیستن بالاخره یکی برای میز کارش چیزی میخواد، یکی چیزی رو برای بوفه میخواد برای لب شومینش میخواد. من تصمیم گرفتم که مقیاس کوچکتر هم بسازم که بشه اینجوری لبه شومینه استفاده کرد.

 

شبکه ایستانما: ایده پردازی هایی که شما در حوزه ماکت سازی انجام می دید توی زندگی واقعیتون تاثیر گذاشته؟ بذارید یک جور دیگه مطرح بکنم سوالم رو؛ ببینید فرضا شما یک اتاقی رو طراحی میکنید در حوزه مینیاتوری، ممکنه که ایده گرفته شده باشه از اتاقی که شما در واقعیت آن را طراحی کردید؟

خانم کیا: خدمتتون عرض کنم که قبل از اینکه من وارد این حیطه بشم، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی علاقه شخصیم بوده و همیشه توی این کار، حساس و خوب بودم از نظر دوستان و آشنایان. تا اونجایی که ازم می خواستن نظر بدم برای دکوراسیون خونشون. به نظرم این برعکسه! یعنی اون دیدی که من داشتم توی چیدمان، شناخت اجزا و ترکیب بندی؛ توی این کار به من خیلی کمک کرد.

 

شبکه ایستانما: ما اطلاع داریم شما کارتون رو فقط با یک خط کش، کاتر و امکانات نزدیک به صفر شروع کردید. برای دوستانی که میخوان تازه این کارو رو شروع کنند به نظر شما این مقدار کافیه یا نیازه که یک کارگاه مجهزی برای شروع کار داشته باشند یا تجهیزات حرفه ای تری داشته باشند؟

خانم کیا: نه اصلاً برای شروع کار نیاز نیست که اینها را داشته باشند من دو سال تمام روی میز پذیرایی منزل کار می‌کردم و شاید سال اول من حتی صفحه برش نداشتم یعنی کار و میگذاشتم کف زمین و روی سرامیک برش می زدم و چقدر هم این کار خطرناک بود و من دوبار هم به خاطر این انگشت شستم رو بریدم. به نظر من برای شروع این کار باید تمام موارد ایمنی رعایت بشه واسه اینکه طرف خودش رو محک بزنه و ببینه این کاره هست یا نه یک خط کش فلزی، یک مداد، یک کاتر و یک صفحه برش و انواع چسب ها کافی است چون باید اول ببینید که این کاره هستید یا نه.

 

شبکه ایستانما: بحث خطر را گفتید پس این کار می تونه یه شغل پرخطر هم محسوب بشه؟

خانم کیا: این کار بسیار شغل پر خطریه حالا یه سری از خطر ها است که لحظه‌ای در اثر خستگی و بی دقتی ممکنه پیش بیاد، من تا حالا به شخصه دو دفعه انگشت شستم بخیه خورده، پیش میاد دیگه حالا اره برقی خودش یه جور خطر داره. ولی مهم اون آسیبیه که در بلند مدت میزنه، همه ما مینیاتور کارها مشکل گردن درد داریم، مشکل آرنج داریم، مچ درد داریم و این ها اجتناب نا پذیر هست.

 

شبکه ایستانما: پس کار پرخطر هم حساب میشه در کنار جذابیتی که داره.

خانم کیا: بله همین طوره.

 

شبکه ایستانما: عرض کنم خدمتتون که اگه کسی بخواد وارد این کار بشه برای شروع کار چه هزینه‌هایی لازم داره یعنی مقدار پایه هزینه‌ای که لازم داره چقدره؟

خانم کیا: ببینید پایه کارمن چوب بالساست قبلا که من شروع کردم تحریم نبود و مواد و وسایل کار هم به وفور پیدا میشد البته الان هم پیدا میشه ولی قیمت ها بسیار بالا رفته کسی که بخواد این کار رو شروع کنه حداقل باید ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار تومان هزینه بکنند که وسایل رو تهیه بکنه. بغیر از مته برش که حالا خودش از ۵۰۰ به بالا هست.

 

شبکه ایستانما: بله. من یه خواسته‌ای دارم که اگر مقداری برای وسایل می دونید بفرمایید، یعنی مثلا خط کشی برای کار لازمه هزینش انقدره یا چوبی که استفاده میشه در این متراژ انقدره؟

خانم کیا: والا نه چون این قیمت ها خیلی متغیره خط کش که قیمتی نداره بین ۵۰، ۶۰ هزارتومن هست ولی خوب چوب خیلی گرونه چوب بالسا چوب گرونیه اگر توی اینترنت سرچ کنن فروشگاه هایی هستند که قیمت ها رو داشته باشند.

 

شبکه ایستانما: خوب یواش یواش از پارت اول صحبتمون خارج بشیم که در حوزه ماکت سازی بود، در حوزه چیستی ماکت سازی در واقع. بریم سراغ پارت دوم گفت و گو اینکه در رابطه با بازار کار این حرفه. اول از همه بفرمایید که این ایام قرنطینه که یک سالی هست که توش هستیم، و چند وقت پیشم یک سالگی کرونا بود، قرنطینه روی کار شما چه تاثیری گذاشته ، قرنطینه باعث بهبود کارتون شده باعث کمبود کارتون شده؟

خانم کیا: قرنطیه تو کمیت کار من تاثیری نداشته به هر حال من سفارش ها را می گرفتم و توی کارگاه مشغول ساخت بودم و بعد ۷ ماه هر سفارشی که ثبت بشه تحویل داده می شد برای من زیاد فرقی نداشته فقط مشکلاتی که برای من پیش اومده بود تهیه مواد اولیه و وسایل موجود در بازار بود .
بخاطر قرنطینه و این ها مغازه ها بسته بود یه سری اجناس تمام می‌شد و بازار نمیتونستیم بریم به خاطر کرونا و شرایطی که هست ولی اینو بهتون بگم که یکی از شیرینی‌های کار ما اینه که شما محدود نمی شی به چیزی که تو بازار موجوده یعنی اگه چیزی پیدا نکردیم میتونی از خلاقیت استفاده کنیم و چیزی را جایگزین کنید با مواد اولیه دیگه. فقط به غیر از اون بخشی که من درگیر بیمار شدم و دو ماه از کارهای عقب افتاده ام نه تاثیری نداشت.

 

شبکه ایستانما: کار شما یه جورهایی دورکاریه و زیاد به قرنطینه ربطی نداره داره.

خانم کیا: خوب البته من ورکشاپ برگزار می‌کردم حالا توی مکانی که داشتیم به خاطر کرونا اونجا بسته شده فعلاً فعالیت نداره ولی ورکشاپ ها رو به صورت یک نفره و دو نفره توی کارگاه خودم برگزار می کنم.

 

شبکه ایستانما: وضعیت حوزه ماکت سازی در ایران به چه صورت است و اینکه چقدر این حوزه در ایران شناخته شده؟ سوالم رو این جوری بگم که اصلا اگه شما به یک نفر بگید ماکت‌سازید میدونه که حوزه کاری شما چیه یا اینکه براش ابهام ایجاد میشه؟

خانم کیا: نه والا متاسفانه اولاً اینکه رشته جدیدیه توی ایران یعنی توی دنیا ۳۰۰ سال است که دارند کار می‌کنند. توی اینگلیس و ژاپن و اینها خیلی پیشرفته است اما توی ایران فکر می‌کنم میشه هشت ، ده سال باشه که این کار رونق پیدا کرده من خودم ۵ ساله دارم این کارو می کنم.
ولی حتی هنوز خیلیا نمی شناسن این حرفه رو حتی اسم هم نداره یعنی شما وقتی به یه نفر میگی که من مینیاتور کارم فکر میکنه نقاشی و نگارگری می کنم در صورتی که باید توضیح بدی که این نگارگری، این نقاشی، این میناتوری؛ اینجا به غلط میگن بهش مینیاتور مینیاتور چیزیه که همه چیز رو کوچیک میکنه و تو دنیا مینیاتور رو به کار ما می شناسن.
و اینکه متاسفانه هنوزم توی فنی حرفه‌ای و توی صنایع دستی ما بخش مشخصی بهش اختصاص داده نشده یعنی تدریس نمیشه البته تدریس رشته ما واقعاً سر و ته نداره چون چجوری میخوای یه دنیا رو آموزش بدی فقط یه بِیس کوچکی از کار رو میشه آموزش بدیم. که چیز مشخصی نداره.
ولی خوب تازگی ها به اسم توی اینستا هی دیده شده مدام الان به گوش همه اشنا هست و تازگیها میگی مینیاتورم و دستساز های مینیاتوری میسازم متوجه میشه وگرنه قبلا فکر می کردن که معماری و ماکت میسازی یا اینکه نقاشی.

 

شبکه ایستانما:فرمایش کردید که حدود ۳۰۰ سال قدمت داره این قدمت از کجا شروع شده ؟

خانم کیا: من تاریخچه دقیقش رو در خاطرم نیست ولی میدونم که ملکه انگلستان یک مجموعه ارزشمند و عتیقه از مینیاتور دارن در یکی از اتاقهای کاخشون فقط کارهای میناتور نفیس دارند و هر سال از تمام دنیا مینیاتورهای مطرح میان اونجا و براشون هدیه می برند وخلاصه این کار خیلی سابقه داره.

من رویا ها و آرزو ها رو به واقعیت تبدیل میکنم. در اشل کوچک دنیای کوچکتر مشکلاتشم کوچک تره و قطعا شیرین تر خواهد بود .

شبکه ایستانما: از کاربرد این هنر در صنایع مختلف به ما بگید خوب بالاخره یک فردی دوره‌های مختلفی گذروند و آموزش هارو دید و وارد این حرفه شد و میخواد ببینه چه صنایعی در حوزه ماکت سازی دخالت مستقیم یا غیر مستقیم دارن

خانم کیا: ببینید توی صنعت انیمیشن استاپ موشن، تبلیغات و اسباب سازی و اینها. بیشترین کاربردش همین ها میتونه باشه و الان هم خیلی باب شده و کارهای مینیاتوری خیلی رواج پیدا کرده.

شبکه ایستانما: استاپ موشن هم که توی حوزه مینیاتوری هم توی طراحی کاراکتر و هم توی طراحی صحنه دخیل هست.

خانم کیا:بله بله


شبکه ایستانما: خوب حالا خیلی ها هستند توی لایو شبکه ی ایستانما و یا ممکن بعدا ویدیو رو ببینن، بازار کار این هنر به طور کل در ایران چطوره؟

خانم کیا: بازار کار مثل همه کارها بستگی به میزان مهارت و توانایی اون کسی داری که اون کار رو داره ارائه میده الان خیلی هستن کسایی که دارن این کار را می‌کنند و شاید خیلی ها هم بگم که اصلاً این کار بازار کار خوبی نداره ولی من کاملاً راضیم و جواب میده برای من. مشتری‌های خودم رو دارم، هم قیمت مناسبه و خداراشکر چرخ میچرخه.

 

شبکه ایستانما: مثلاً یک فردی در حد تجربه شما سه تا پنج سال سابقه کار داشته باشه میتونه وارد بازار کار بشه و کسب درآمد بکنه؟

خانم کیا: نمیتونم این رو تضمینی بگم به خاطر اینکه خیلی خیلی این کار بستگی به خلاقیت و توانایی فردی هنرمند داره و اینکه خوب مثلا منِ نوعی ۱۰ سال ۱۵ سال نقاشی کار کردم و ترکیب بندی و هارمونی رنگ خوندم شناختی که از این ها دارم به هر حال روی کار بهم کمک میکنه.
شاید یه بنده خدایی کار میکنه و کارش خوب باشه ولی ترکیبندی و هارمونی رنگش بده و هر چی هم که میگی این رنگ ها هارمونی نداره و نمی شینن، نمیتونه این ها رو درک کنه پس باید اول اون ور قضیه رو درست کنه تا این که مجموعه کار از طراحی گرفته تا اجزاي وسیله تمیز باشه و همین طور رنگ هاش و به این صورت پکیج قابل قبولی برای مشتری باشه و گر نه چهار تا کار میزنی دوتا ازت می خرن و دیگه ازتون نمیخرن و تموم میشه میره.

 

شبکه ایستانما: این طور که فرمایش کرد این به تجربه هر فرد بستگی داره که هرچقدر سطح تجربش بالاتر باشه به طور حرفه ای تر کار بکنه خوب مسلماً بازار کار بهتری داره

خانم کیا: تجربه دخیله یعنی تجربه خیلی میتونه کمک کنه به این کار ببینید من نمیخوام ناامید کنم بگم که اگه کسی بیاد توی این کار چون تازه وارده نمیرسه به جایی، نه اصلا اینجوری نیست؛ بستگی به میزان اشتیاق داره شما اگه به یه کاری اشتیاق داشته باشی هر آن چیزی که برای اون کار لازمه واردش میشی و وقتی هی جلو میری میفهمی که اینو نمیدونی، اونو نمیدونی، مدام در حال سرچ کردن مطالعه کردن و سوال پرسیدنی برای فهمیدنش.
سوال پرسیدن هیچ ایرادی نداره پنج سال زمان زیادی نیست، درسته که من یوتیوب و پینترست، همه را از بر شدم از بس که گشتم توشون ولی هنوزم که هنوزه تو پیج یه نفر که یه چیزی می بینم که بلد نیستم تا صبح خوابم نمیبره تا اون راه رو پیدا کنم اگه نتونستم پیدا کنم مستقیم میرم از طرف می پرسم یادم میده یا یادم نمیده یا از یه نفر دیگه می پرسم و بالاخره پیداش می کنم اینجوری دنبال یه چیزی باشیم مسلماً نتیجه اش مشخص میشه.


شبکه ایستانما: پس این موضوع در همه حوزه ها از نظر من صد در صد به علاقه فرد بستگی دارد

خانم کیا: بله. حالا یه نفری استعداد داره و خلاقیت داره زودتر راه میوفته تو این مسیر. یه نفری نه، واقعاً نمیتونه. آدم ها توانایی مختلفی دارند همه قرار نیست که بیان ماکت ساز یا مینیاتور ساز بشن یه نفر شاید مینیاتور ساز خوبی نباشد اما آشپز خوبی باشه به همون اندازه قابل احترامه.
ممکنه که چون علاقه داره میخواد توی این کار باشه اما خلاقیتش زیاد نیست ولی دوست داره که تو این کار باشه خوب برای اون چه نسخه ای باید پیچیده بشه؟ نمیتونیم ناامید کنیم بگیم نه شما این کاره نیستی علاقت رو بذار کنار بهترین حالت برای این فرد اینه که بره پیش یک استاد ماکت سازی و بگه میخوام شاگردی کنم مثل سیستم قدیم که شاگردی می‌کردن. انقدر دست استادش رو ببینه تا این بره تو وجودش و روش فکر کردن و طراحی کردن رو بیاموزه.
به یه نفری که میگم باید طراحی کردن بلد باشی فکر می‌کنن طراحی یعنی اینکه یه چیزی رو بزاری جلو و بامداد برداری از روی اون بکشی. نه اصلا اینطور نیست طراحی ینی درست فکر کردن ممکن است ساعتها طراحی کنم ولی دست به قلم نزنم این طراحی تو ذهنمه.

یعنی خوب دیدن، ساعت ها بشینم یه چیزی رو زیر و رو کنم و ببینمش و مهندسی معکوس بکنم و به اجزای کوچیک تقسیم کنم. و وقتی بخوام بسازمش ببینم جایگزین هر اجزا چی میتونه باشه. وقتی کنار یک استادی باشیم _من خودم رو استاد نمی دونم_ کنار دست یک نفر که این کار رو میکنه باشی، به مرور یاد میگیری که چه جوری اصلا باید فکر کنی، چه جوری طراحی بکنیم تا یواش یواش خلاقیت رشد پیدا کنه.
خلاقیت کاملا اکتسابیه و چیزی نیست که ما با خودمون آورده باشیم. خلاقیت رو میشه پرورش داد. مثلا توی دانشگاه های بزرگ دنیا یک دوره پرورش خلاقیت دارن.

 

شبکه ایستانما: خب حالا بحث ناامیدی رو گفتین و گفتین که نمیخواید نامید بکنین، ازتون میخوایم توصیه و پیشنهادی برای افرادی که میخوان تازه وارد این حوزه بشن، یعنی فردی که همین الان این لایو شما رو دیده و ممکنه از قبل هم آشنایی با پیج شما نداشته باشه، الان به واسطه این لایو از پیج شما بازدید کرده و چند تا نمونه کارهای شما رو هم دیده و خوشش اومده گفته من علاقه دارم به اینکه ساخت ماکت انجام بدم و اجسام مینیاتوری بسازم. کسی که می خواد از همین فردا شروع به کار بکنه پیشنهاد شما برای اون فرد چیه…بفرمایید.

خانم کیا: کاری که خودم کردم رو میگم که جواب هم داده این بوده که گوشی موبایلتون رو بردارین و میرین داخل گوگل سرچ میکنید یا اینکه فیلتر شکن رو روشن میکنیم و میرین توی یوتیوب و به انگلیسی میزنین چه جوری تخته مینیاتوری درست کنم. چه جوری فلان چیز مینیاتوری رو درست کنم. یک دنیا اطلاعات و فیلم هست. فیلم ها رو بارها و بارها می‌بینید. ببینین خوب دیدن خیلی مهمه. شاید اولین فیلمی که دیدم همون فیلم مبلی بود که ساختم. انقدر هیجان و شور داشتم زمانی که داشتم فیلم رو میدیدم، با خودم گفتم این که کاری نداره اینم که می دونم، آخرش به این نتیجه رسیدم که کلش رو میتونم.
فردا وسایلش رو گرفتم و شروع کردم به ساختن. فیلم هم دانلود کردم و از روی فیلم لحظه به لحظه استاپ می کردم و می ساختم در نهایت نتیجه انقدر شیرین بود برای من ترغیب شدم که برم چیزهای دیگه یاد بگیرم و بسازم. تکنیک اولیه ای که من از دیدن این فیلم یاد گرفتم هنوز هم همون همونی هست که باهاش مبلا رو میسازم. یعنی مبل‌ چستری که من میسازم تکنیکش همون تکنیکی هست که روز اول دیدم بنابراین الان مثل این میمونه که گوشی داشته باشی ولی از کسی بپرسید پاسداران چجوری میتونم برم؟! همه این روزا گوگل مپ دارن و نیازی به پرسیدن نداره!

شبکه ایستانما: هزینش یک اینترنته و میزنی و پیدا میکنی!

خانم کیا: دقیقا… اگر هم چیزی رو پیدا نکردی میری تو پیج یه کسی مثل من و میگی خانم کیا مثلاً من فلان چیز رو میخوام درست کنم هر چی گشتم پیدا نکردم. شما پیشنهادی دارین؟ من اگه وقتش رو داشته باشم. حتما راهنمایی می کنم مثل من هزاران نفر دیگه هم هستن.

سایت پینترست که نمونه کارهای زیادی رو میتونیم ببینیم و فقط خواهش می کنم که وقتی وارد این سایت شدین، غرقش نشید.

شبکه ایستانما: من یه تقسیم بندی بکنم. در واقع دو راه وجود داره برای کسی که تازه میخواد وارد این حرفه بشه. راه اول رفتن پیش یک فردی که با سابقه هست و تجربه کاری داره و به اصطلاح شما، زیر دست کار کردن برای یک مدتی تا خودش رو پای خودش بایسته و مرحله بعدی استفاده از دانشگاه مجازی بزرگ جناب یوتیوب هست که واردش بشه و کسب علم بکنه.

خانم کیا: و سایت پینترست که نمونه کارهای زیادی رو میتونیم ببینیم و فقط خواهش می کنم که وقتی وارد این سایت شدین، غرقش نشید. من خودم وقتی میرم توش دیگه بیرون نمیام هنوز! ولی خب دیگه خطر داره و این ترس مهم هست که شما رو میبره به سمت کپی کردن و و اگر شما این توانایی رو تو خودتون می‌بینید، فقط ببینید و مقایسه بکنید کارهارو.
اگه دقت کنیم مثلاً یک هنرمندی کارهاش یکسری ویژگی های خاصی داره که نشون دهنده اینه اگه کارهای این هنرمند رو جای دیگه ببینید متوجه میشیم که این کار مال اون شخص خاصه. اینها رو اگر بتونین بشناسین و باهاش آشنا بشین یواش یواش می تونید تو کار خودتون هم رد پا بذارین و یک جوری کار بکنیم که مثل بقیه نباشیم و وقتی بقیه کارا رو میبینن بفهمن که کار شما بوده.

 

شبکه ایستانما:از اونجایی که می دونم شما خیلی دنبال چالش هستین واز چالش لذت می برین عرض کنم خدمتتون که سخت‌ترین کاری که تا الان ساختین چقدر زمان برده و چالش برانگیز بوده براتون؟

خانم کیا: همون استودیو شهر صدای پارسیان. هنوزم که هنوزه سخت ترین کاری بود که من ساختم . خیلی جزئیات داشت و پر از دستگاه‌هایی بود که من هیچ کدوم رو نمی شناسم و برای اینکه درست بسازم باید خیلی می‌دیدم و خیلی مطالعه می‌کردم.

 

شبکه ایستانما: پروسه ساختش تقریبا چقدر زمان برده؟ و البته هزینه ای که صرفش کردین.

خانم کیا: هزینه رو که دقیقاً یادم نیست چون کار مال دو سال پیش بوده ولیکن فکر می‌کنم از اواسط بهمن شروع کردم. سوم تیر بود که تحویل دادم کارها رو. البته چهار ماه طول نکشید. طراحی کردن و مطالعه کردن زمان بر هست مثلاً یک چیزی رو میساختم مثل یک موکت کف استودیو، یک رنگ خاص و یک جنس خاص میخواستم و یک موقع می‌دیدم که ۱۰ روز ۲۰ روز دنبال این پارچه می گشتم تا اونو پیدا کنم و یک مقدار این جوری زمان من رو گرفت. ولی اگه همه چیز مهیا بود دو ماه کار جمع میشد.

 

شبکه ایستانما: پس متوسط یک کار چالش‌برانگیز برای شما دو ماه زمان برده. خوب ما از پارت‌دوم که بازار کار بوده خارج میشیم و امیدواریم برای دوستان کافی و وافی بوده باشه. بریم سراغ یک سری از سوالات که کابران از شما پرسیدن رو ازتون بپرسیم.
کاربری پرسیدن که با گردن درد چه می‌کنید؟!

خانم کیا: این درد که آرتروز دارم و دارو میخورم براش. خب خدا رو شکر خیلی بهتر شدم ولی برای اینکه فشار نیاد مجبوری که هر دو سه ساعتی که کار می کنی یه تایمی رو استراحت کنی. یک مقدار ورزش گردن بکنی اگر یادت نره. ببخشید قسمت دوم سوال چی بود؟

 

شبکه‌ ایستانما: اینکه چقدر در روز برای طراحی هر ماکت زمان میزارید مثلاً فرضا یک فردی مثل شما خانم خونه هست، هم مادر و هم همسر هست و باید وقت بذاره برای هر دوی اینها در کنارش حرفه خودش رو هم ادامه بده.

خانم کیا: من جا داره که اینجا از همسرم تشکر کنم البته ایشون توی ساخت ماکت ها و طراحی و گرداندن کارگاه هیچ کمکی به من نمی‌کنه و از اینجا دارم میگم که بهم کمک کن!

شبکه‌ ایستانما: الان پشت سرشون صحبت میکنید یا حضور دارند اونجا؟!

 

خانم کیا: نه نیستن. ولی بزرگترین کمکی که به من می کنه اینه که حامی منه یعنی اگر یک روزی لازمه که سرکارم بمونم و تا پاسی از شب کار بکنم، ایشون به من نمیگه که چرا شام نداریم یا چرا رختارو نشستی! یک جور همکاری با هم داریم که باعث میشه من توی کارم راحت باشم و بتونم ادامه بدم واقعا سخته اگر کمک نداشته باشید. واقعا سخت میشه.

شبکه‌ ایستانما: چقدر شخص شما برای تولید کارهاتون در طول روز وقت صرف این کار می کنید؟

خانم کیا: ببینین خیلی بستگی داره. من الان ۵ ساله دارم فعالیت میکنم و خیلی تو این حرفه سابقه ندارم که بگم سالها دارم کار می کنم. ولی به قولی هنرمندها یک مقدار روحیه حساسی دارن، یک روز بلند میشی از خواب روی مود خوبی و من از ساعت ۹ صبح تا ۴ صبح فردا یکسره کار می کنم. تقریباً ۱۸ ساعت به صورت یک ضرب و یکسره و یک موقع می‌بینیم که که شام نخوردم، ناهار نخوردم. نمی دونم دخترم داره تو خونه چیکار میکنه. برای اینکه انقدر درگیرم انقدر ذهنم توی کاره متوجه گذر زمان نمیشم. میگم خوشبختانه همسرم و دخترم این رو کاملاً درک می‌کنند و می‌دونند که وقتی خبری ازم نیست، درگیر کارم.
یه وقتا هم می‌بینی که ساعت ۱۲ میام کارگاهم و تا ساعت ۶ بعد از ظهر فقط ۲ تا چوب رو به هم می چسبونم و فقط چایی میخورم و هیچ کاری نمی کنم و روی مود خوبی نیستم. برای همین اصلا نمی تونم بگم چه جوری فعالیت می‌کنم و چند ساعت در روز وقت میزارم. اگر لازم باشه و اگر کاری رو بطلبه که تا ساعت ها بشینم، هیچ چیزی نمیتونه مانع این بشه که من کار رو بذارم کنار.

 

شبکه‌ ایستانما:میشه گفت بسیار متعهد به کار هم هستین؟

خانم کیا: بله، بله قطعا.

 

شبکه‌ ایستانما: کاربری سوال کردن از نحوه کار متریال و ابزار بگین برامون.

خانم کیا: برای متریال کارهای چوبی باید بگم همه چیز توی کار ما با چوب بالسا هست.

 

شبکه‌ ایستانما: ببخشید وسط صحبتتون میپرم، این چوب بالسا چیه دقیقا؟ چون یک کاربر دیگه هم پرسیدم که چرا چوب بالسا و دقیقا چه کاربردی داره؟

خانم کیا: چوب بالسا چوبی هست که شما توی کارگاه کوچک خونگی باهاش میتونید کار کنید چوب های دیگه چون سختی بالاتری دارند و قطعاً نیاز به دستگاه هایی مثل اره و اره برقی داره تا بتونید باهاشون کار بکنید مگر اینکه قطر چوب ها خیلی نازک باشه. ولی اگه قطر چوب ها بره بالای پنج یا شیش میلیمیتر دیگه نمی تونید با کاتر و وسایل خونگی برش بدین.
بالسا یکی از چوب های مخصوص ماکت سازی هست که هم زیاد پیدا میشه و در ضخامت های مختلف و مشخص از هشت دهم میلیمتر تا دو سانت و بالاتر پیدا میشه. کار با چوب بالسا خیلی راحت تره تا اینکه شما بخواین یه دونه کنده بگیرین و خودتون برش بدین چون خودش تجهیزات مخصوص به خودش رو نیاز داره و یک کارگاه مجهز می خواد و اصلاً توی خونه این امکان وجود نداره.
درباره چوب بالسا خدمتتون عرض بکنم که که هممون میدونیم چوب گردو، چوب راش و امثالهم خیلی ارزشمنده و خیلی کارهای بهتری باهاش میشه ساخت اما داریم درباره کاری که توی محیط منزل و کارهای کوچیک ساخته میشه صحبت می‌کنیم. یک ایرادی که به چوب بالسا وارد میشه اینه که استحکام نداره. ولی من کاری رو با چوب بالسا میسازم که از طبقه دوم پرت کنم پایین چیزیش نمیشه چون باید بلد باشی چوب بالسا رو به چه طریقی، برای چه کاربردی و کجا استفاده بکنیم. چوب بالسا دو مدل هست، چوب بالسای هارد و چوب بالسای سافت. شما باید بدونی کجا از کدومش استفاده بکنی و خداروشکر من تا حالا باهاش مشکلی نداشتم.

 

شبکه‌ ایستانما: سوال بعدی که می خوام بپرسم بازم درباره چوب بالسا هست که ابزار استفاده در برش بالسا رو بفرمایید.

خانم کیا: خوب مهمترینش همون کاتر هست ولی باز هم به مرور زمان وقتی شما زیاد کار میکنین به دست فشار میاد. شما یه حرکت تکراری رو مدام انجام بدین این ناحیه دچار آسیب می شه. بنابراین ابزاری که می‌توانیم کمک بگیریم اره های دیسکی برقی مینیاتوری هست که الان توی بازار برندهای متفاوتی موجوده. برند ایران پتک ساخت ایران هست، برند ماکیتا و مال خودم که پروکسون هست و ساخت آلمان، میتونن خیلی کمک کننده باشن که خط کش و درجه ‌دارن و خیلی میتونی اندازه ها رو دقیق برش بدین.

 

شبکه‌ ایستانما: یه کاربر دیگه هم سوال کردن که وسایل رو از کجا میتونیم تهیه کنیم.

خانم کیا: سوال اول که پرسیدن درباره ابزار و متریال بود من فقط به چوبش اشاره کردم. خدمتتون عرض کنم که توی کار ما همه چیز هست. از خمیر، پارچه، شیشه، فلزات، پلاستیک pvc و هر چیزی که فکرش رو بکنید ما توی این کار ازش استفاده میکنیم. من خودم تخصص شیشه ندارم و یعنی شیشه گری بلد نیستم و تنها چیزی که از پسش بر نیومدم و هنوز هم نرفتم سراغش همینه!

شیشه های آماده که توی بازار هست رو استفاده می کنم ولی خب متریال ها توی کارگاهم هست و به غیر از اون از دوستان متخصص خودم هم استفاده می کنم و به صورت دورکاری ازشون کمک می‌گیرم. وسایل رو من از فروشگاه های فنی مهندسی تهیه می کنم یا شهر کتاب ها یا فروشگاه های بزرگی که حالا اسم نمی برم، دوستان میتونن یک سرچی داخل گوگل بکنن مثلاً “چوب بالسا” لیست فروشگاههایی که وسایل رو ارائه میدن براشون میاد و میتونن تهیه کنن. بازار هم که یک پاساژی توی تهران هست به اسم پاساژ مجید که لوازم التحریر فروشیه و داخل اون پاساژ فروشگاه هایی هستند که این تجهیزات رو می‌فروشند.

 

شبکه‌ ایستانما:کاربر دیگه سوال کردن که دستگاهی هست که بهتون کمک بکنه. طوری که من متوجه منظور این دوست عزیزمون شدم اینه که احتمالاً دستگاه هایی مثل اره یا امثال این ها مدنظرشونه وگرنه فکر نکنم دستگاهی باشه که خودش ماکت درست کنه و بهمون بده!

خانم کیا: دستگاهی که خیلی به من کمک می کنه دستگاه چای سازه!

 

شبکه‌ ایستانما: البته بعنوان دستگاه جانبی!

خانم کیا: خودم سه تا دستگاه دارم که خیلی ازشون کمک می‌گیرم. بیشترین کمک رو اره میکنه. دستگاه دومم فرز انگشتی هست که دارم و دستگاه سوم هم یک دستگاه خراطی مینیاتوری هست که کم ولی هر وقت لازم باشه و استفاده می کنم. یک دونه اره مویی مینیاتوری هم دارم که هنوز ازش استفاده نکردم.

 

شبکه‌ ایستانما: برای ساخت کارهاتون از جایی ایده می‌گیرید یا فقط از ذهن خودتون میاد.

خانم کیا: وقتی کار رو شروع می کنی فقط باید خوب نگاه کنی. و از وقتی یک سری کارهارو فهمیدی و با پروسه کار آشنا شدی دیگه باید بزاری کنار و حالا بشینی فکر بکنی و طراحی بکنی و طرح خودت رو بزنی. من هیچ کاری رو از روی کار کسی نمی سازم و همه کارها طراحیش از خودمه.

 

شبکه‌ ایستانما: ظروف سفالی و میوه ها رو چه جوری می سازین شما؟

خانم کیا: ظروف سفالی رو با همون سفال و گل رس می سازم و میوه‌ها رو هم با خمیر هوا خشک و خمیر های پلیمری که می تونین رنگیش رو بخرین و توی هوا یا گرما خشک میشن.

 

شبکه‌ ایستانما: کاربر دیگه سوال کردن که به نظرتون چطور میتونیم به امکانات و توانایی خارجی ها برسیم. البته منظورشون اینه که در سطح جهانی مطرح بشیم البته این سوال یه ایرادی داره اینه که هنر نزد ایرانیان است و بس. توی اینکه حرفی نیست ولی حالا چطور می تونیم کیفیت کارها رو افزایش بدیم و بتونیم به سطح بالاتری برسیم.

خانم کیا: خارجی ها چیشون بهتر از ما هست و موفق ترند؟ قطعا سابقه کاری اون هاست. اگر صدسال دیگه بیایم و به ایران نگاه کنیم ایران هم خیلی پیشرفت کرده تو این زمینه. کما اینکه حمل بر خودستایی نباشه، من خودم رو کمتر از هیچ خارجی نمی بینم به خاطر اینکه توانایی هام رو میشناسم و مثل من هم خیلی های دیگه تو ایران هستند و به عبارتی شناخته نشدن و تعدادشون هم کم نیست.
و اینکه کاری که ارائه میدن محدود به چیزی هست که مشتری میخواد یعنی شاید چیزی که من تا الان ارائه دادم چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد توانایی های من بوده باشه که ارائه دادم. به خاطر اینکه بعلت بحث شرایط اقتصادی و به عبارت دیگه داریم با این حرفه زندگیمون رو می‌چرخونیم، باید ببینیم مشتری چی میخواد و اون رو بسازیم.
شاید اون خارجی این دغدغه هارو نداره و اون چیزی که میخوان رو در حد اعلا می‌سازن و ارائه می دن و امیدوارم ما هم به این مرحله برسیم و بسازیم.

 

شبکه‌ ایستانما: درباره کهنه کاری چوب و کاشی‌کاری آشپزخانه توضیح کوتاهی بدین.

خانم کیا: یک برند رنگی هست به اسم کادنس (cadence) که من استفاده می کنم. رنگ های ترک هست. توی این برند رنگی هست به اسم رنگ کهنه کاری که برای افراد مبتدی بهترین کاربری رو داره و خود رنگ حالت کهنه داره. وقتی روی کار می زنیم و سمباده میزنی جلوه کهنه ای میگیره. برای کاشی هم بستگی به این داره که قراره روش آب بگیریم یا نه که اینجوری باید از روش‌های مختلف استفاده بکنیم. مثلا میشه با سیمان قالب زده بشه یا برجسته پرینت گرفته بشه. حالا روش های مختلفی هست اگر می‌خواین قیافش شکل کاشی داشته باشه میشه با فوم اون حالت و شکل کاشی رو درآورد که توی یوتیوب نمونه‌های زیادی داریم.

 

شبکه‌ ایستانما: چطور سفارشات رو مدیریت می‌کنیم و طی چه مدت زمانی تحویل میدین و چطور به کارتون سرعت میدین؟ میتونیم بگیم این کاربر تمام سوالاتی که توی قسمت ثبت سفارش بوده رو از شما پرسیده اگه چیزی جا افتاده و شما احساس می کنید باید پاسخ بدین بفرمایید.

خانم کیا : شما واقعا نمیدونین برای کاری که برای ۸ ، ۹ ماه دیگه ثبت می کنین دقیقا چه مدت زمانی لازمه و چه اتفاقاتی ممکنه بیوفته. مریضی هست اتفاق های مختلف هست شما فقط باید به مشتری همون اول بگین که درسته شما باید برای فلان تاریخ که تولد عزیزت هست این ماکت مینیاتوری رو تحویل بدی ولی شرایط رو باید بدونی که من هم آدمم و ممکنه درگیر بیماری و مشکلاتی بشم. سفارش دهنده باید منعطف باشه و باهاش کنار بیاد وگرنه سفارش ثبت نمیشه.

 

شبکه ایستانما: زنگ زدگی رو چطور می سازید؟

خانم کیا: دوتا برند رنگی هست که توی ایران زیاد پیدا نمیشه یکی همون کادنس هست که افکت های زنگ زدگی رو داره. از همون ها برای روی کار استفاده می کنم و حالت زنگ زدگی به وجود میاد.

 

شبکه ایستانما: برای رنگ‌آمیزی آجرها از چه تکنیکی استفاده میکنید.

خانم کیا: برای رنگ آمیزی آجرها من خودم از رنگ آکریلیک استفاده می کنم. بعد بندکشی می‌کنم و خود اون بندکشی باعث میشه کار یک مدار کهنه بشه.

 

شبکه‌ ایستانما: تقریبا به پایان گفتگو رسیدیم. خانم کیا از شما تشکر می کنم بابت وقتی که در اختیار ما و دوستانمون گذاشتین. اگر صحبت پایانی هست خوشحال میشیم در خدمتتون باشیم.

خانم کیا: عرضی نیست خیلی ممنون که منو قابل دونستین. من خودم رو برترین نمیدونم چون مثل من خیلی های دیگه هستن که تو این هنر حضور دارن ولی شناخته شده نیستن و به قولی تعداد فالوور نشان‌دهنده کیفیت کار نیست. شاید خیلی از اساتید هستند که ۲۰۰۰ تا فالوور دارن اما کارشون خیلی عالیه.
این نکته لازم بود که حتماً بهش اشاره بکنم و یک مسئله دیگری که می خواستم خدمتتون عرض بکنم که یادم رفت! بازم تشکر میکنم و خدانگهدارتون…

 

شبکه ایستانما برای خانم مژده کیا و خانواده محترمشون آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون داره.

ایستانما

ما یک تیم جوان و پرشور در واحد تولید محتوای شبکه ایستانما هستیم که در تلاشیم محتوایی ناب و کاربردی برای مخاطبین عزیزمان تهیه کنیم. نظرات شما به رشد و انگیزه‌ی ما کمک به سزایی می‌کند. 🌹

در بزرگترین شبکه اجتماعی استاپ موشن ایران عضو شوید... عضویت در پیج اینستاگرام

مطالب پیشنهادی:

قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    لینک کوتاه:
    0