چه شغلی بهتر از بازی با اسباب بازیها و عروسکها و جان بخشیدن به آنها؟ تازه برای این کار دستمزد بالایی هم دریافت میکنید و در بعضی کشورهای خاص حتی بیمه و بازنشستگی هم دارید! البته این شغل به درد آدمهای بیذوق نمیخورد؛ زیرا یک انیماتور استاپ موشن باید علاوه بر داشتن مهارتهای مسلمی که هر هنرمندی دارد، چند ویژگی درونی و روحی دیگر هم داشته باشد.
برای این که بتوانید یک انیماتور موفق در حوزه استاپ موشن باشید و با کارهایتان، هم دیگران را تحت تاثیر قرار بدهید و هم به درآمدزایی بالایی برسید، این مقاله را تا انتها بخوانید؛ به این دلیل که ما با بررسی زندگی و کار حرفهای اینفلوئنسرهایی که در شبکه ایستانما معرفی کردهایم، به این جمع بندی رسیدهایم و امیدواریم در این مسیر بتوانیم راهنمای کسانی باشیم که قصد دارند از این راه درآمد شخصی داشته باشند.
۶. تک و تنها
ساخت استاپ موشن یک تفریح تک نفره است. اگر به تکنیک استاپ موشن علاقهمندید؛ از لحاظ ذهنی خود را آماده کنید که ساعتها در استودیویی تاریک، تنها باشید تا بتوانید عکاسی کنید. زیاد سخت نگیرید. تصور کنید در ماراتونی بدون تماشاگر شرکت کردهاید و هیچ کسی هم نیست که شما را تشویق کند. چارهای نیست. این هم یک جور تفریح است دیگر…!
۵. دوی استقامت
تفکر شما باید همانند پریسا عرب یا محمد جعفر مرادی دونده دوی استقامت باشد. خود را آماده کنید که برای مدتی طولانی درگیر کار انیمیت باشید؛ چون که باید یک کار تکراری را بارها و بارها انجام دهید و لازم است که حتما صبور باشید. باید این کار را به چشم ماراتونی بیپایان ببینید. ساخت استاپ موشن به هیچ وجه کاری نیست که با سرعت انجام شود؛ زیرا در استاپ موشن شما باید هر پاپت یا جسمی که در کادر دارید را ذره ذره به پیش برانید و حرکت دهید که این کار بسیار وقتگیر و زمانبر است؛ بنابراین شما باید تا انتهای سکانس صبر کنید تا بتوانید نتیجه را به چشم ببینید.
البته اگر از نرم افزاردراگون فریم استفاده کنید میتوانید حرکتها را قبل از پایان کار ببینید و اگر دوست نداشتید عکسها را عوض کنید؛ ولی کسانی که با دوربین دیجیتال معمولی کار میکنند باید تا پایان کار صبر کنند. به طور کلی این کار فوقالعاده نفسگیر است و زمان زیادی میبرد.
دستان یک انیماتور استاپ موشن باید مانند دستان یک جراح مغز تحت کنترل باشد؛ چون اجزای صحنه در استاپ موشن بسیار ریز و ظریف هستند؛ در ضمن کار انیمیت کردن روزهای متوالی طول میکشد و ممکن است پاپتها پس از چند بار انیمیت شدن مستهلک شوند و یا حتی دست و پایشان بشکنند.
انیماتوری که دستان رامی داشته باشد و بتواند آنها را کنترل کند میتواند به راحتی پاپتها را با دقت و مهارت حرکت دهد و همچنین دکور صحنه را ثابت نگه دارد تا ادیت نهایی ثابت و بدون لرزش باشد. البته حرکت آرام دست فشار زیادی به گردن و بازوی انیماتورها وارد میکند؛ برای همین است که در بعضی کشورها انیماتوری جزو مشاغل سخت محسوب میشود و بازنشستگی پیش از موعد دارد.
۳. حرکت خلایق را دید بزن
اگر کسی بخواهد در انیمیشن خود عروسکها را به خوبی انیمیت کند، لازم است که با ریزهکاریهای حرکات آدمها و موجودات دیگر آشنا باشد و برای این که به این دانش برسد باید حرکات آدمها و حیوانات را خیلی دقیق مشاهده و مطالعه کند؛ البته منظورمان این نیست که انیماتور یواشکی پرده پنجره اتاقش را به کناری بزند و کار و بار مردم را دید بزند، این کار خیلی زشتی است!
بلکه منظور این می باشد که به طور مثال جزییات نحوه قرار گرفتن بند کیف روی شانه یک زن، لحظهای که مردی به هنگام قدم زدن وزن بدن خود را از روی یک پا به روی پای دیگرش میاندازد، حالت ماهیچه بازوی شخصی که دارد یک فنجان قهوه را به سمت دهان خود میبرد یا روی میز میگذارد و چیزهایی مثل اینها را مشاهده کند و جزییات آن را با دقت به ذهن بسپارد.
فهمیدن این که مردم چگونه حرکت میکنند و چرا اینگونه رفتار میکنند و این تغییرات از فردی به فرد دیگر چگونه عوض میشود و تفاوت این رفتارها در زنان و مردان چگونه است بسیار مفید خواهد بود. فهمیدن همه اینها و بازسازی این همه جزییات در حرکت عروسکها، راز تبدیل شدن فرد به انیماتوری قهار در تکنیک استاپ موشن می باشد.
۲. مو را از ماست کشیدن
در ساخت استاپ موشن تمامی جزییات اهمیت دارند و هیچ چیزی را نمیشود نادیده گرفت. در ادیت نهایی، ریزترین اشکالات خود را به شکل آشکاری نشان میدهند؛ برای همین انیماتور باید به تمامی اجزای موجود در کادر توجه کند؛ مثلا اگر نور در فریمهای مختلف عوض شود، در ادیت نهایی، فیلم حالت چراغ چشمک زن به خود میگیرد و سوسو میزند که این موضوع بیننده را آزار خواهد داد. گاهی ممکن است یکی از عکسها به درستی زوم نشده باشد، یا دستی به دکور صحنه بخورد و آن را تکان دهد و کمی جابجا کند؛ همه ی اینها باعث افت کیفیت انیمیشن میشوند.
نکته مهم دیگر این است که انیماتور باید زمان بندی و شمارش فریم ها را هم در نظر بگیرد؛ مثلا محاسبه کند که چند فریم برای حرکت جسم از نقطه A به B لازم است؟ و این جسم باید با چه سرعتی حرکت کند تا به مقصد برسد؟ تمام این محاسبات و جزییات لازم است و باید پیش از ساخت استاپ موشن لحاظ شود.
۱. ادیت تا آخرین لحظه
یکی از مشکلات کار برای دیگران (یا همان پروژه سفارشی) این است که انیماتور مجبور است ایرادهایی که کارگردان یا مشتری به کار وارد میکنند را برطرف کند؛ حتی اگر این ادیت بعد از پایان و تحویل پروژه باشد. تصور کنید که چندین روز و ساعت روی پروژهای کار میکنید و بالاخره موفق میشوید آن را تمام کنید و با خوشحالی تحویل دهید؛ بعد مشتری، کار را تماشا میکند و مثل اتفاقی که برای لارنس بکر افتاد، به شما پیام میدهد: رنگ پیژامه کاراکتر اصلی را عوض کن! به همین راحتی!!
انیماتور باید خود را برای چنین اتفاقاتی آماده کند و قادر باشد که دوباره کار را از اول استارت بزند. دقیقا با رعایت همان جزییات، مثل روز اول انیمیت کردن!
خلاصه اگر این ۶ ویژگی را دارید میتوانید انیماتور خوبی در تکنیک استاپ موشن شوید. البته همه آدمها این ویژگیها را با هم ندارند؛ ولی اگر کسی این خصوصیات را با هم در خود تقویت کند، میتواند انیماتور برجستهای شود و شغل بسیار خوب و پردرآمدی داشته باشد.
ما یک تیم جوان و پرشور در واحد تولید محتوای شبکه ایستانما هستیم که در تلاشیم محتوایی ناب و کاربردی برای مخاطبین عزیزمان تهیه کنیم.
نظرات شما به رشد و انگیزهی ما کمک به سزایی میکند. 🌹
چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
فستیوال و مسابقه انیمیشن بگذارید و ورودی هم بگیرید و جوایزش زا بین برندگان تقسیم کنید باعث انگیزه میشود آثار را ام بدهید مخاطبان قضاوت کنند
فستیوال و مسابقه انیمیشن بگذارید و ورودی هم بگیرید و جوایزش زا بین برندگان تقسیم کنید باعث انگیزه میشود آثار را ام بدهید مخاطبان قضاوت کنند