لوگوی ایستانما

هر چیزی که باید از انیمیشن Crossing Swords (عبور از شمشیرها) بدانید

دسته بندی :پایگاه دانش, زیر ذره بین ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ شبکه‌ی ایستانما 1297

 

 

فرض کنید اسباب بازی های دوران مهدکودک در یک بازی تاج و تخت قرار بگیرند و با هم شوخی های زشتی کنند. این همان انیمیشن “عبور از شمشیر ها” (Crossing Swords) است که در قالب یک مجموعه تلویزیونی در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. این استاپ موشن بزرگسال به هیچ وجه خانوادگی و دوستانه نیست و نه تنها برای کودکان بلکه برای سنین دیگر هم آموزنده نمی باشد.

 داستان در مورد پسر مهربانی به نام پاتریک است که ما را به دوران سلطنت ها، دهقان ها، شوالیه ها و افسانه ها می برد؛ او آرزو دارد در قلعه ی سلطنتی به جایگاهی برسد، اما دیری نمی پاید که این رویای شیرین به کابوسی بزرگ تبدیل می شود.

تیم موفقی که دوباره با هم کار میکنند

انیمیشن استاپ موشن بزرگسال عبور از شمشیر ها، توسط جان هارواتین (John Harvatine IV) و تام روت (Tom Root) کارگردانی شده که با مجموعه انیمیشن مرغ ربات (Robot Chicken) به شهرت رسیده اند.

این روز ها مرغ ربات هم، مانند انیمیشن های کمدی سیمپسون‌ها (The Simpsons) ، ساوث پارک (South Park) و مرد خانواده (Family Guy) به یک مجموعه ی بلند تبدیل شده و ده فصل را در طی ۱۵ سال منتشر کرده است.

تیم سازندگان استاپ موشن Robot Chicken تصمیم گرفتند تا یک مجموعه انیمیشن دیگر نیز با هم تولید کنند؛ بنابراین به طور طبیعی، نام های که در تیتراژ ابتدایی این سریال نوشته شده بود را مجدد در Crossing Swords خواهید دید، از جمله Harvatine ،Matt ، Root ،Seth  و Towner .

این انیمیشن آمریکایی در فصل اول، ۱۰ قسمت ۲۲ دقیقه ای داشت که به طور اختصاصی در شبکه Hulu پخش شد. همچنین استودیوی سازنده ی آن Stoopid Buddy Stoodios است که تاکنون مجموعه تلویزیونی های بسیاری را با تکنیک استاپ موشن ساخته و خوراک فیلم هایش فحش و بددهنی است!

انیمیشنی با محتوای ناامن

زمانی انیمیشن های استاپ موشن بیشتر نمایی فانتزی و افسانه ای داشتند که برای مخاطبین خانوادگی و دوستانه مناسب بودند؛ اما با ورود کمدی هایی مثل سریال مرغ ربات ، استاپ موشن آن پاکی و کودکانه بودنش را از دست داد.

عبور از شمشیرها لحن بسیار تندی دارد و پر از خشونت، نفرین، رابطه جنسی و الفاظ رکیک است.

جریان آن در زمان قرون وسطی تنظیم شده که یک دهقان خوش قلب، رویای شوالیه شدن را در سر دارد و در قلعه سلطنتی به یک تیرانداز تبدیل می شود. اما این شغل رویایی، آن طور که او انتظار داشت پیش نمی رود زیرا پادشاهان از جهات بسیاری، افراد کثیفی هستند. پاتریک علی رغم اینکه توسط یک دسته از درباریان خودخواه و حریص محاصره شده است اما سعی می کند کارهای خوبی در جهان انجام دهد.

این انیمیشن شبکه ی Hulu شخصیت هایی شبیه به پناهندگان جعبه اسباب بازی دارد که به نظر می رسد مربوط به یک نمایش عروسکی دهه ۵۰ یا ۶۰ هستند، اما رفتاری دارند که قطعاً برای کودکان مناسب نیست.

 

حتی تریلر رسمی Crossing Swords در کشور های خارجی با برچسب NSFW منتشر شده است، که در واقع هشدار می دهد این کلیپ حاوی محتوای نامناسب است.

NSFW مخفف عبارت “Not Safe For Work” به معنی “برای کار امن نیست” می باشد، که می تواند در کنار لینک یک صفحه وب، ویدئو، عکس، فایل صوتی یا فیلم یوتیوب قرارگیرد و اغلب از این برچسب استفاده می کنند تا هشدار دهند که محتوای این لینک، خشونت آمیز، مستهجن، ناپاک، توهین آمیز یا دارای اتهامات سیاسی است.

در خلاصه داستان عبور از شمشیر ها آمده است:

پاتریک، یک رعیت خوش قلب است که موقعیت دلخواهش را در قلعه سلطنتی بدست می آورد. هنگامی که می فهمد پادشاهی محبوبش توسط کلاهبرداران و شارلاتان ها اداره می شود، شغل رویایی او به سرعت به یک کابوس تبدیل می شود. از این بدتر، پاتریک از خانواده خود طرد شده و شجاعتش او را به گوسفند سیاه خانواده تبدیل کرده است و اکنون خواهر و برادر های جنایتکار او بازگشته اند تا زندگی او را به جهنم تبدیل کنند.  جنگ، قتل، برهنگی کامل … چه کسی می دانست این افراد، چنین زندگی هیجان انگیزی داشته باشند؟! “

ست گرین (Seth Green) یکی از تهیه کنندگان و صداپیشگان این انیمیشن در مورد مضامین آن گفته است که این ها یک سری اصول هستند، مثل هویت، خانواده و خودباوری… شما باید تلاش کنید راه خودتان را بروید، باور ها و عقاید خود را داشته باشید و به زندگی (اشتباهی) که والدین شما انجام داده اند ملزم نباشید، البته خانواده در جنبه های مختلفی از زندگی مثل تجارت، دوستی و روابط تاثیر دارند.

 

بدیهی است که انیمیشنی با رتبه بندی R (محدود به ۱۸ سال و بیشتر) با سبک انیمیشن های نوستالژیک بسیار متفاوت خواهد بود. در این کمدی قرون وسطایی، طنز با هرزگی مخلوط شده و پر از شوخی های زشت، وسایل شکنجه عجیب و افرادی قدیمی است که به طرز وحشتناکی نسبت به هم نوعان خود رفتار می کنند. طرفداران Robot Chicken ممکن است Crossing Swords را هم بپسندند.

 

 

سازندگان این استاپ موشن، امید داشتند تا بینندگان نیز از آن لذت ببرند و شاد شوند، مخصوصاً اینکه در سال ۲۰۲۰ و در زمان همه گیری بیماری کووید۱۹ پخش شد. ست گرین گفته بود:

“جهان بینی شما در حال تغییر شکل است اما مهم است که استراحت کنید. به یاد داشته باشید که خنده چیزی است که نه فقط ممکن است، بلکه ضروری می باشد. بنابراین اگر حتی ۲۲ دقیقه به خودمان اجازه دهیم تا دوباره جمع شویم و به سختی شرایط فکر نکنیم، به شما کمک می کند تا برای کارهای آینده آماده شوید. “

 

اما انگار در جلب نظر مثبت مخاطب ها، زیاد هم موفق نبوده اند، زیرا این نوع طنز و محتوا به جای روحیه بخشی، می تواند برعکس تضعیف کننده باشد.

عبور از شمشیر ها در سایت راتن تومیتوز (rotten tomatoes) ، فقط ۲۱ درصد امتیاز گرفت و این به معنی دریافت گوجه گندیده هست! همچنین در imdb از ۱۰ ، امتیاز ۶/۶ را کسب کرد.

پشت صحنه مصاحبه با عوامل انیمیشن استاپ موشن crossing swords

استاپ موشن با اسباب بازی های کودکانه

ست گرین قبلاً در استاپ موشن های بسیاری کار کرده است و می تواند انواع مختلفی از انیمیشن ها را تولید کند، اما بنظرش استاپ موشن چیز دیگریست!

“من همه نوع انیمیشن را دوست دارم. چیزی که در مورد استاپ موشن بیشتر دوست دارم، تأثیری است که ایجاد می کند. شما در حال دیدن چیزی واقعی هستید که از آن عکس گرفته شده است، سایه و نوری واقعی دارد. تقریباً شبیه به سینما رفتار می شود، با این تفاوت که فریم به فریم از آن عکس می گیرید. بنابراین در بعضی موارد باعث ایجاد اثری می شود که تعریف آن غیرممکن است، این به چشم و مغز شما مزیتی اضافی می دهد و می گوید: “اوه، این واقعی است”. وقتی یک انیماتور واقعاً با استعداد داشته باشید، او می تواند به چیزی بی جان، زندگی ببخشد و به او شخصیتی بدهد که مخاطب واقعاً بتواند با آن ارتباط برقرار کند؛ این یک ابزار عالی برای کمدی است.”

ست گرین از صداپیشگان و تهیه کنندگان انیمیشن Crossing Swords

قسمت جالب و خاص در نحوه ی ساخت این استاپ موشن، مدل عروسک ها و صحنه هست که با تمام استاپ موشن های دیگر فرق می کند و اگر کسی فیلم نهایی را ندیده باشد ممکن است پیش خودش بگوید: مگر با این تکه چوب ها هم می شود انیمیشن حرفه ای ساخت؟!

 

عروسک ها کلا سه قسمت اصلی دارند؛ یک کره‌ی گرد به عنوان سر، یک مکعب برای بدن و یک مکعب کوچکتر به عنوان پایین تنه، همین! هیچ دست، بازو و پایی ندارند و اگر لازم باشد چیزی مثل قاشق، کاغذ، چکش و … را در دست بگیرند، آن وسیله در کنار بدنشان، در هوا معلق است.

چشم، ابرو و دهان کاراکترها شبیه برچسب هاییست که رو آن کره گذاشته شده یا شاید هر حالت چهره روی یک سر جداگانه نقاشی شده و فریم به فریم تغییر می کند. تقریبا همه چیز چوبی و دست ساز است و در خود استودیوی ساخته شده است.

این عرسک های چوبی و ساده شبیه اسباب بازی های کودکانه است که در زمان های گذشته با آن ها بازی می کرده اند. سازندگان این انیمیشن، اسباب بازی های زیبایی را ساختند که کارهای شیطنت آمیز می کنند. در واقع آن ها قبل از اینکه در مورد داستان، شخصیت ها یا موارد مشابه آن صحبت کنند و به نتیجه برسند، ظاهر این نمایش را انتخاب کرده اند.

تام روت (Tom Root) خالق و کارگردان مشترک “عبور از شمشیر ها” گفت:

” ما می دانستیم می خواهیم نمایشی درست کنیم که شبیه اسباب بازی های پیش دبستانی دوران کودکی ما و حتی دوران کودکی بزرگترهای ما باشد. چیزی که در مورد آنها بسیار جذاب است این است که همه آنها کم و بیش یک شکل و نما دارند و فقط با کار رنگ آمیزی روی آنها متفاوت شده اند و در کارهایی که می توانند یا نمی توانند انجام دهند، بسیار محدود هستند.

ما فکر می کردیم خیلی خنده دار است که یک عروسک محدود را بگیریم و از آن به شکلی کاملاً سینمایی فیلمبرداری کنیم. بنابراین این همان نقطه ی جهش بود. ما میخواستیم یک اسباب بازی کودکانه داشته باشیم که از چوب ساخته شده باشد و به نظر برسد که واقعا دست ساز و ساده است. اما پس از آن داستان های بزرگسالان را بگوید. این همان جایی است که این نمایش به وجود آمد.”

 

 

همچنین جان هارواتین (John Harvatine IV) کارگردان دیگر این استاپ موشن افزود:

“ما واقعاً دوست داشتیم شخصیت هایی داشته باشیم که متفاوت به نظر برسند. آنها بسیار ساده هستند و این چیزی است که برای مردم قابل تشخیص است، آن ها فقط یک صورت گرد بر روی بدنی کوچک دارند.

 شخصیت هایی که طرحی بسیار ساده دارند اما وقتی آنها را انیمیت می کنید، در واقع احساسات آنها را درک می کنید و می بینید، این یک چالش واقعی است. و بعد وسایل شناور، نداشتن دست و پاها، برقراری ارتباط با آنها و انجام کارهایی با آن ها… این یک روش جالب برای روایت داستان است.”

 

طبق گفته ها، شرکت تولیدی یعنی Stoopid Buddy Stoodios، تمام تلاش خود را کرده است تا شخصیت ها و مجموعه ها را شبیه چیزی درست کند که  شما در یک دوره گذشته می توانستید آن را از یک قفسه ی فروشگاه اسباب بازی بردارید.

البته همین شخصیت ها و دکور های چوبی، تنوع زیادی داشتند به طوری که برای نگهداری مجموعه ها، حدود ۳۰ صحنه صدای کوچک (mini sound stages) وجود داشت.

 

در این پروژه ی سریالی حدود ۲۵ انیماتور مشغول به کار بودند و هر کدام در طول روز حدود ۱۰ ثانیه از فیلم استاپ موشن را ضبط می کردند؛ یعنی یک دقیقه فیلمبرداری، برای یک انیماتور شش روز طول می کشد. همچنین حدود دو هفته طول می کشد تا ثانیه های خام یک قسمت تکمیل شود.

در طول تولید، فیلمبرداری، زوایا و همه چیز، جدی گرفته می شد تا به نظر برسد این یک جهان واقعی هست و شما به تماشای آن رفته اید. ده قسمت این مجموعه تلویزیونی کلا در حدود یک سال ساخته شد.

 

صداپیشگی کاراکتر های استاپ موشنی تجربه شیرین و خاصی است که بازیگران را به وجد می آورد. به قول یکی از صدا پیشگان این انیمیشن: شخصیت های زیادی وجود دارد که احتمالاً من نمی توانم آنها را به صورت فیزیکی بازی کنم اما می توانم در یک انیمیشن با صدایم بازی کنم. تماشای انیماتورها و نحوه ایجاد و ارائه این نمایش و فیلمبرداری از آن، چیزی است که کاملاً باورنکردنی است و واقعا زیبا به نظر می رسد.

نیکولاس هولت (Nicholas Hoult) نقش اصلی این انیمیشن را برعهده دارد و به عنوان پاتریک خوش قلب که سرباز جدید پادشاه است، صداپیشگی می کند و چون این سریال شخصیت های زیادی دارد، یک گروه بزرگ از هنرمندان به او پیوسته اند، مانند:

Luke Evan ، Frank Welker ، Breckin Meyer ، Tony Hale ، Hynden Walch ، Adam Pally ، Adam Ray ، Grey Griffin ، Jessica DiCicco ، Tara Strong ، Seth Green ، Yvette Nicole Brown ، Jameela Jamil ، Alfred Molina ، Wendi McLendon-Covey ، Alanna Ubach و …

 

به گفته ی تام روت نیمی از بازیگران (صداپیشگان) افرادی هستند که قبلاً در استاپ موشن مرغ ربات با آن ها کار کرده اند و نیمی از آنها نیز کاملاً جدیدند و این به نوعی از روی عمد بوده است.

ساخت انیمیشن در شرایط کرونایی

در تاریخ ۱۲ ژوئن سال ۲۰۲۰ اولین قسمت “عبور از شمشیرها ” در شبکه ی هولو (HULU) به نمایش درآمد و بعد از اتمام فصل اول، خبر ساخت فصل دوم آن اعلام شد. مجدد ۱۰ فیلم نامه برای فصل ۲ نوشته شده و ساخت آن در حال انجام است.

فصل دوم این استاپ موشن در شرایط کرونایی و قرنطینه ی خانگی ساخته می شود؛ سازندگان به خوبی توانستند این بحران را مدیریت کنند و با دورکاری مراحل مختلف آن را پیش ببرند تا از برنامه عقب نمانند.

هارواتین می گوید:  “مجبور شدیم کمی کارها را جابجا کنیم اما هنوز مطابق با برنامه هستیم تا به مهلت تعیین شده ی خود، که باید یک سال دیگر باشد، برسیم. قسمت خوب آن، مراحلیست که فعلا در آن هستیم، ما توانستیم همه کارها را در خانه انجام دهیم بنابراین همه فیلمنامه ها در خانه به پایان رسید. هم اکنون در حال کار بر روی طراحی ها و استوری بردها هستیم که همه در خانه انجام می شود.

تاکنون همه‌ی کارها را توانسته ایم از راه دور انجام دهیم. سپس ما وارد مرحله ی انیمیشن می شویم، که دوباره آن را نیز از راه دور انجام می دهیم. اما خیلی زود، باید دوباره به صحنه برگردیم و به صورت فیزیکی شروع به ساخت انیمیشن کنیم زیرا نمی توان آن را از راه دور انجام داد. اما تاکنون در حد توانمان کار کرده ایم و در حال کار هستیم.”

آن ها حتی برای حضور فیزیکی تیم های مختلف هم برنامه ریزی کرده اند تا کمتر باهم روبرو شوند و درصد شیوع ویروس کرونا در افراد شاغل در پروژه کاهش یابد.


هارواتین در مصاحبه ای دیگر گفته است: “ما چند تیم داریم که شامل انیماتورها، عروسک ساز ها، سازندگان مجموعه ها، کمد دار ها، عوامل دوربین، گروه پشتیبانی و کارگردانان هستند. مهمترین فرد انیماتورها هستند (که خطر بیشتری آن ها را تهدید می کند) و ما از آن ها پشتیبانی خواهیم کرد.

کاری که ما باید انجام دهیم این است که زمان بندی کارها را گسترش دهیم. به عنوان مثال ابتدا ماکت ساز ها می آیند مجموعه را تنظیم می کنند و آنجا را ترک می کنند، سپس عروسک ساز ها  وارد می شوند، عروسک را می گذارند و می روند و سپس انیماتور  وارد می شود.

بنابراین به جای اینکه همه با هم کار کنند، ما فقط آن کار ها را در دوزهای کمتری انجام خواهیم داد. کار های تیم تولید، کارگردانان و بسیاری از کارهای دیگر نیز می توانند از راه دور انجام شوند یا حداقل در یک ساختمان متفاوت که در نزدیکی انیماتورها نباشند.

 ما صرفاً برای دور نگه داشتن هرچه بیشتر افراد از انیماتورها، می توانیم کارگردانی و مواردی از این دست را در قالب تماس یا ویدئو کنفرانس انجام دهیم، که به نظر می توانیم این کار را با خیال راحت انجام دهیم.”

بنابراین با این برنامه ریزی، احتمالا فصل دوم این سریال، چند ماه آینده منتشر خواهد شد.

شبکه‌ی ایستانما

در بزرگترین شبکه اجتماعی استاپ موشن ایران عضو شوید... عضویت در پیج اینستاگرام

مطالب پیشنهادی:

قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    لینک کوتاه:
    0