لوگوی ایستانما

پرواز قبل از کریسمس بره ناقلا چگونه در قرنطینه کرونایی ساخته شد

دسته بندی :ایستاپلاس, پایگاه دانش ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ایستانما 584

انیمیشن بره ناقلا: پرواز قبل از کریسمس (Shaun the Sheep: The Flight Before Christmas)، یک اثر کوتاه و جذاب از استودیوی محبوب آردمن است که به سبک استاپ موشن و به کارگردانی استیو کاکس (Steve Cox) ساخته شده است. این انیمیشن نیم ساعته درباره‌ی یک ماجراجویی پر فراز و نشیب است که با حضور تیمی (Timmy) و کنجکاوی هایش، بسیار سرگرم کننده و هیجانی می‌شود. اگر دوست دارید با جزئیات این انیمیشن جالب و وقایع پشت صحنه‌‎ی آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

 

 

The Flight Before Christmas

پلتفرم‌های پخش

استودیوی آردمن که به انیمیشن‌های نیم ساعته‌ی خود معروف است، این بار با یک اثر جدید از مجموعه‌ی بره‌ ناقلا، بینندگان خود را در نزدیکی‌های کریمسمس غافل گیر می‌کند. این انیمیشن نه تنها همه‌ی افراد از کوچکترها تا بزرگسالان را دور هم جمع می‌کند، بلکه پیامی از کنار هم بودن خانواده و مهربانی را انتقال می‌دهد که در شرایط سخت سال ۲۰۲۱ بسیار مناسب به نظر می‌رسد. تفکر سازندگان بره‌ ناقلا این بود که هرچه بیشتر این انیمیشن را به اشتراک بگذارند و نظرات مردم را بشنوند، بهتر است و از بازخورد آن‌ها برای بهبود آن استفاده خواهند کرد.

در نهایت این فیلم در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۲۱ و توسط شبکه هایی همچون BBC در بریتانیا، ABC در استرالیا، تلویزیون فرانسه، WDR آلمان و همچنین توسط نتفلیکس (Netflix) در سایر نقاط جهان از جمله ایالات متحده پخش شد.

خلاصه‌ی داستان

هنگامی که شان (Shaun) و تیمی در تلاش برای تهیه‌ی جوراب ساق بلند بزرگتر وارد خانه‌ی آقای مزرعه‌دار می شوند، تیمی ناپدید می شود و درواقع به دنبال چیزی است که فکر می‌کند بابانوئل است.

The Flight Before Christmas

این شخص در واقع همان مزرعه‌دار بی خبر است که برای یک رویداد محلی لباس پوشیده است. مزرعه‌دار که همیشه به دنبال راهی برای کسب درآمد سریع است، می‌خواهد مقداری نوشابه خانگی خود را با کمک سگش بریتزر بفروشد. این به شان بستگی دارد که بره کوچولو را سالم به مادرش بازگرداند یا با خشم او روبرو شود.

جرقه‌ی اول

بگذارید به شما بگویم که ساخت این استاپ موشن نیم ساعته برای سازندگان آن نیز یک ماجراجویی بود. کاکس که به تازگی کارگردانی فصل ششم بره ی ناقلا را تمام کرده بود حالا ایده‌ی شب کریسمس را برای شان در سر می‌پرورانید.

آردمن به خاطر تم کمدی فیلم‌هایش معروف است، بنابراین سازندگان این انیمیشن می‌دانستند که با خنده‌دار کردن آن، به جذابیت داستان خواهند افزود. همچنین به عنوان یک فیلم کریسمسی، انتقال حس جشن و شادی از اهمیت زیادی برخوردار بود.

The Flight Before Christmas

تهیه کنندگان اجرایی این پروژه، مارک برتون (Mark Burton)، سارا کاکس (Sarah Cox) و کارلا شلی (Carla Shelley) بودند. اولین قدم این کار در سال ۲۰۱۸ برداشته شد که برتون و نویسنده گیلز پیلبرو (Giles Pilbrow) حجم زیادی از ایده‌های متنوع را برای بره‌ی ناقلا ارائه کردند و به نتایجی هم رسیدند.

در سال ۲۰۱۹، بیک (Richard Beek) که از قبل نیز در ساخت این انیمیشن حضور داشت به مجموعه بازگشت و با اضافه شدن کاکس، گروه آن‌ها تکمیل شد. آنان در کنار هم این پروژه را توسعه دادند و در نوامبر ۲۰۱۹ جواز ساخت آن را دریافت کردند.

فیلمنامه‌ی مناسب

پروسه‌ی رسیدن به یک فیلمنامه‌ی موردپسند و قابل قبول، حدود شش ماه طول کشید. پس از انتخاب سوژه‌ی مناسب و جمع آوری فیلمنامه، تغییرات اساسی دیگری نیز در آن اعمال شد که بیشتر مربوط به اواخر فیلم بود. سپس تا آوریل ۲۰۲۰ تغییرات و تنظیمات دیگری انجام شد تا فیلمبرداری آن تکمیل شد.

دردسری از جنس کووید-۱۹

بیک و هم تیمی‌هایش از آن شش ماه استفاده‌ی بسیار خوبی کرده و رضایت شرکای تولید را کسب کردند و دقیقا زمانی که آماده‌ی ساخت این انیمیشن بودند، پاندمی بزرگ به آن‌ها ضربه زد. در شرایط دشوار کرونایی و با وجود محدودیت‌های متعدد، چنین پروژه‌ای باید همراه با یک برنامه‌ی فشرده و با بودجه‌ای محدود می‌بود.

The Flight Before Christmas

پس از تجربه‌ی یک تعطیلی هشت هفته‌ای در استودیوی آردمن، تیم استوری بورد و انیمیشن به کار از راه دور روی آوردند و با کمک برنامه‌ی زوم (Zoom)، ایده‌ها و طرح‌ها را به یکیدیگر انتقال دادند که تجربه‎ی جدید و جالبی برای عوامل سازنده بود. در این مدت بیک و تیم آردمن، استودیوی بریستول (Bristol Studio) را تا جایی که می‌توانستند از نظر بهداشتی ایمن کردند. آن‌ها صفحه‌ نمایش‌هایی را بین میزها قرار دادند و چیدمان را به صورتی تغییر دادند تا فضای بیشتری برای فعالیت به وجود بیاید. با رسیدن تابستان و بازگشت تیم انیمیشن سازی به استودیو، سیستمی برای آزمایش کووید وجود داشت و همه افراد، دو بار در هفته مورد آزمایش قرار می‌گرفتند تا جای هیچ گونه نگرانی نباشد.

پله پله تا نسخه‌ی نهایی

در ابتدا چهار یا پنج هنرمند استوری ‌بورد روی این پروژه کار می‌کردند که کمی بعد تعداد آن‌ها افزایش یافت. فضای کار به این گونه بود که معمولاً هنرمندان استوری بورد با کارگردان در یک مکان مشغول بودند و اگرچه آن‌ها فقط نقاشی می‌کشیدند، اما ساخت یک انیمیشن به گفت‌و‌گو و هماهنگی زیادی میان آن‌ها نیاز داشت و اجزای پروژه مانند پازل به صورت تکه تکه به هم متصل می‌شدند. تصویر کلی این پروژه فقط در ذهنشان وجود داشت و باید به بهترین و دقیق ترین شکل به عمل درمی آمد.

در ادامه ی آن سال، تیم انیمیشن سازی سه نسخه از فیلم را روی استوری ‌بوردها تولید کردند و نسخه نهایی آن را در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ ارائه کردند.

سبک شاد

حال و هوای این انیمیشن دارای تضاد کوچکی با معروف‌ترین نمایش آردمن، والاس و گرومیت (Wallace and gromit) است. به نظر می‌رسد مردم گاهی اوقات متوجه تاریکی و مفاهیم عمیق والاس و گرومیت که توسط نیک پارک (Nick Park) ساخته شده، نمی‌شوند.

از سوی دیگر، حس و حال داستان بره‌ی ناقلا بسیار شاداب و مثبت است و برای هر بیننده‌ای قابل لمس خواهد بود. شان یک شخصیت پرشور و باهوش است. درواقع شخصیت او از سبک ریچارد استارزاک (Richard Starzak) پیروی می‌کند که از بزرگان کمدی دوران سینمای صامت مانند لورل و هاردی (Laurel and Hardy)، هارولد لوید (Harold Lloyd) و چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) برای نمایش بدون دیالوگ الهام گرفته است.

The Flight Before Christmas

شخصیت بن

اگر فصل‌های قبلی بره‌ی ناقلا را تماشا کرده باشید، شخصیت بن (Ben) برایتان آشنا خواهد بود. بن برای مزرعه‌دار که در مزرعه‌ی باتم (Mossy Bottom Farm) با سگ وفادارش بیتزر (Bitzer) و گله‌ی گوسفندانش زندگی می‌کند، یک رقیب محسوب می‌شود. درواقع بن آدم بدی نیست بلکه او از همه نظر فوق العاده و کامل است و این چیزی است که مزرعه‌دار را آزار می‌دهد. او تمام کارهایش را به بهترین شکل انجام می دهد، ورزشکار است، ظاهر خوبی دارد، همه او را دوست دارند و مزرعه‌دار از این مرد متنفر است.

The Flight Before Christmas

شخصیت الا و جین

برای داستان جدید بره ناقلا، ایده پردازان تصمیم گرفتند تا هویت و جزئیات زندگی بن را گسترش دهند و او را همراه خانواده‌اش به تصویر بکشند. کاکس وظیفه‌ی طراحی شخصیت دختر و همسر بن یعنی جین (Jin) و الا (Ella) را بر عهده داشت.

جین به عنوان مادر خانواده با این تفکر وجود داشت که بن احتمالاً به کمی سازماندهی در زندگی‌اش نیاز دارد، زیرا او احتمالاً در طول زندگی فقط به خوش گذراندن و بی‌مسئولیتی مشغول است، بنابراین همسرش مغز اصلی پشت تمام تصمیمات خواهد بود.

The Flight Before Christmas

از ابتدا قرار بر این بود که فیلم دارای شخصیت‌های منفی نباشد درواقع خانواده‌ی بن برای شان (Shaun) مشکل ایجاد می‌کنند، اما آنها نمی‌‎توانند افراد بدی باشند. الا نمی‌تواند شرور این قطعه باشد. ایجاد تعادل میان نشان دادن بالا و پایین‌های داستان بدون منفی تلقی کردن شخصیت‌ها، فیلم‌نامه‌نویسی را بسیار چالش‌برانگیز کرده بود.

خب ابتدایی ترین سوال این بود که بن چه نوع خانواده‌ای خواهد داشت و شخصیت ها چگونه باشند؟ زیرا هدف آن بود که الا یک شرور واقعی نباشد اما انگیزه‌های مناسبی برای مانع شدن سر راه شان داشته باشد و برای او دردسر درست کند. بهترین ایده برای طراحی الا، یک تک فرزند بود که احتمالاً کمی لوس هست و نادیده گرفته شده است.

جالب است بدانید که شخصیت الا از یک دختر واقعی الهام گرفته شده بود. یکی از دوستان کاکس، یک دختر کوچک در این سن و سال دارد و نام او لوسی است. کاکس او را کمی شیرین، بامزه و نه چندان جالب معرفی می کند. بنابراین کاکس تصمیم گرفت که الا را از روی الگوی شخصیتی لوسی بسازد.

در حالی که بن و جین بسیار مرتب و شیک هستند، ظاهر الا با طراحی حجم بزرگی از موهای آشفته شروع شد. این موهای نامرتبش است که به شخصیت او اشاره می‌کند. مادرش تمام مدت سعی دارد موهای الا را صاف کند. مثل زندگی واقعی که کنترل بچه‌ها بسیار دشوار است و با وجود تلاش والدین، آن‌ها باز هم کار خودشان را می‌کنند!

The Flight Before Christmas

جالب است که آقای مزرعه‌دار نیز خواهرزاده‌ای دارد که وقتی به خواسته‌اش نمی‌رسد جیغ و داد راه می‌اندازد. بیک قصد نداشت تا الا را مانند او نشان دهد. الا نباید یک بچه‌ی لوس و جیغ جیغو باشد. او باید به گونه‌ای رفتار می‌کرد که شما با او همدردی می‌کردید تا در پایان کار به نتیجه‌ی درستی برسیم.

کاکس می‌گوید: “شما باید او (الا) را دوست داشته باشید. شما باید واقعا عاشقش باشید.»

طراحی و ساخت عروسک‌ها

همواره یک سری زمان بندی مشخص برای توسعه‌ی یک شخصیت جدید در استودیوی آردمن وجود دارد مانند مراحلی برای پرداختن به کلیات یک شخصیت، آزمایش آن و در نهایت گسترش جنبه‌های ظاهری و جزئیات دیگرش. در این مناسبت، رودری لاوت (Rhodri Lovett) کسی بود که شخصیت الا را توسعه داد. بنابراین یک همکاری عالی صورت گرفت تا یک ظاهر ویژه و نوع بسیار خاصی از حرکات برای الا طراحی شود.

در پروژه‌های تلویزیونی بره ناقلا، بودجه‌ی محدودی در مقایسه با فیلم‌های بلند به آن‌ها تعلق می‌گیرد و در نتیجه، زمان بسیار مهم است. کاکس طراحی دو بعدی الا را طی دو مرحله به انجام رسانید. او طراحی دو بعدی الا را با تیم آردمن، تیم اجرایی و همچنین خود مارک برتون، تهیه‌کننده اجرایی، به اشتراک گذاشت و پس از دریافت نظرات آنها، استیو آن نقاشی‌های دو بعدی را اصطلاح کرد.

The Flight Before Christmas

هنگامی که طراحی دوبعدی هر شخصیتی نهایی شد، به وسیله‌ی خمیر مخصوص، مجسمه سازی می‌شود. کاکس با دبی اسمیت (Debbie Smith)، مجسمه ساز و کلر کوهن (Claire Cohen)، طراح عروسک کار کرد تا شخصیت‌ها را وارد دنیای سه بعدی کند. کوهن آرمیچرعروسک الا را طراحی کرد و موها و لباس‌های او را جوری طراحی می کرد که با شخصیت‌ و داستان هماهنگی داشت. سپس بقیه نظرات خود را ارائه کردند و به دنبال آن تغییرات نهایی انجام شد و به عروسکی برای لاوت و کاکس تبدیل شد تا شروع به ساختن شخصیت کنند.

وقتی بریتزر یخ می‌زند!

همه‌ی افراد تیم روی چالشی بودن صحنه‌ی یخ زدن بریتزر اتفاق نظر دارند! وقتی که بریتزر توی یک قالب بزرگ یخ گیر می‌کند و به همان صورت یخ زده جا به جا می‌شود، یکی از دشوارترین و پرزحمت‌ترین مراحل کار را از آن خود ‌می‌کند.

The Flight Before Christmas

انیماتورها برای طراحی این قالب یخ، یک جعبه‌ی سه بعدی دور بریتزر طراحی کرده و در ادامه از رزین شفاف برای ساخت آن استفاده کردند. سپس با اتصال حلقه‌های فلزی به گوشه‌های قالب یخ ، حرکات چپ و راست شدن یخ را نشان دادند.

طراحی خانه‌ی بن و جین

خانه‌ی بن و جین خاص است و کاکس در بخش هنری طراحی، تا کوچکترین جزئیات، مانند نوع پرده نیز همکاری داشت. او می‌خواست که پرده‌ها از سقف تا کف باشند و پس از دیدن آگهی نیسان (Nissan Dukkha) از آن الهام گرفت و قبل از اینکه بقیه خبردار شوند، پرده‌ها سر صحنه بودند. کاکس از طرفداران بزرگ برنامه‌ی تلویزیونی طرح‌های بزرگ (Grand Designs) است. تیم او با تاثیرپذیری از آن مدل‌ها، خانه‌ی بزرگی برای بن طراحی کردند که با وجود مزرعه‌ی اطراف آن، همچنان مدرن و با امکانات جدید طراحی شده باشد.

طبقه همکف خانه‌ی بن زیبایی ویژه‌ای دارد، اما طبقه‌ی بالا متفاوت است. آن‌ها تصمیم گرفتند که پالت رنگی در طبقه‌ی پایین خانه کاملاً سرد و بی‌روح باشد. اما وقتی که با طبقه‌ی بالا روبرو می‌شوید، یک گرمای جزئی را حس می‌کنید که علت آن، اتاق خواب الا است و جایی که همه چیزهای سرگرم کننده اتفاق می‌افتد. بنابراین جلوه‌ی سرد و بتنی در طبقه پایین را در مقابل اتاق دوست داشتنی و دنج الا قرار میگیرد و راهروها نیز کمی گرمتر هستند.

تیم انیمیشن سازی می‌دانستند که توجه به این جزئیات، کار بسیار دشواری خواهد بود، زیرا شات‌های بسیاری پشت سر هم وجود داشتند و مناظر بزرگی که فقط برای یک صحنه به هنگام پرواز سورتمه نمایش داده می‌شدند. وقتی کاکس آن را با هنرمندی اندی جیمز (Andy James) استوری‌ بورد کرد، این سکانس در مجموع ۱۰ دقیقه شد که خیلی طولانی بود. اما پس از تغییرات فراوان به ۲ دقیقه کاهش یافت.

The Flight Before Christmas

فیلمی کوتاه با استانداردهایی بزرگ

آنچه این قسمت از بره ناقلا را با قبلی‌ها متمایز می‌کند، انیمیشن، دکور و نورپردازی آن است که با کیفیت فیلم‌های بلند آردمن مطابقت داشته است. دنیای بره‌ی ناقلا پر از شخصیت است، بنابراین مدت زمان مناسب برای حضور شخصیت‌ها روی صحنه کمی چالشی بود. تیم برای رسیدن به این هدف تلاش فراوانی کرد و بر اساس نتیجه‌ی کار می‌توان گفت که واقعا هم موفق شد تا یک فیلم خارق العاده ارائه دهد.

موسیقی کریسمسی

درباره‌ی آهنگسازی این انیمشن خوب است بدانید که تام هاو (Tom Howe)، آهنگساز فیلم، خیلی زود وارد کار شد، قبل از اینکه تیم انیمیشن سازی اولین انیمیشن را آماده کند. آنها به دنبال یک موسیقی “خاص”، “سینمایی” و “کریسمسی” بودند. این کار با یک ارکستر و در استودیوی ابی رود لندن (Abbey Road studios) در طی یک روز در جولای ۲۰۲۱ و حدود چهار هفته پس از پایان فیلمبرداری، ضبط شد.

صرفه جویی در هزینه و زمان

سرعت ساخت این قسمت از بره‌ی ناقلا تقریبا دو برابر بیشتر از دیگر انیمیشن‌های استودیوی آردمن است و علت این سرعت بالا، ملاحظات مالی است. درواقع آن‌ها از ابتدای فصل یک بره‌ی ناقلا تصمیم گرفتند که هیچ یک از شات‌ها را تکرار نکنند و مستقیم به دنبال خلق ایده‌ی جدید بروند. علاوه بر این، آنها با تیمی کار می‌کنند که روند ساخت مجموعه‌ی فیلم بره ناقلا را خوب می‌شناسند. هرکسی که به شان انیمیت می‌دهد دقیقاً می‌داند که چگونه او را حرکت دهد. کارکنان بخش هنری هم دقیقا می‌دانند که چگونه خانه‌ی مزرعه دار را طراحی کنند و از چه رنگ‌هایی ‌استفاده کنند. بنابراین اگر این انیمیشن یک محصول کاملاً جدید بود، این تیم نمی‌توانستند آن را با چنین سرعت بالایی به اتمام برسانند.

The Flight Before Christmas

پروسه‌ی فیلمبرداری

آن ها در طول کار و حتی پیش از فیلمبرداری نسبت به نتیجه‌ی این پروژه حس خیلی مثبتی داشتند. آن‌ها می‌دانستند که داستان در وضعیت خوبی قرار دارد و کارهای آماده‌سازی زیادی انجام داده‌اند. بنابراین وقتی نوبت به فیلمبرداری رسید، همه چیز از جمله استوری ‌بوردها و انیمیشن‌ها خیلی فشرده و منظم بود و همه هیجان زده بودند و می‌خواستند سخت کار کنند. آن‌ها می‌خواستند بهترین کار خود را ارائه دهند.

این تیم به مدت ۲۱ هفته فیلمبرداری کردند. یعنی از اواسط ژانویه ۲۰۲۱ شروع شد و در اوایل ژوئن به پایان رسید. فیلم باید تا هفته اول سپتامبر تحویل داده می‌‍شد که ۳ دسامبر در نتفلیکس نمایش داده شد. شما هم تماشای این اثر زیبا را از دست ندهید!

ایستانما

ما یک تیم جوان و پرشور در واحد تولید محتوای شبکه ایستانما هستیم که در تلاشیم محتوایی ناب و کاربردی برای مخاطبین عزیزمان تهیه کنیم. نظرات شما به رشد و انگیزه‌ی ما کمک به سزایی می‌کند. 🌹

در بزرگترین شبکه اجتماعی استاپ موشن ایران عضو شوید... عضویت در پیج اینستاگرام

مطالب پیشنهادی:

قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0