لوگوی ایستانما

همه چیز درباره‌ی نورپردازی مناسب برای ساخت انیمیشن استاپ موشن

دسته بندی :پایگاه دانش, مقالات تخصصی ۳ آبان ۱۳۹۹ ایستانما 3666

 

 

یکی از دغدغه های اساسی کسانی که پا به عرصه ساخت انیمیشن های استاپ موشن می گذارند، چالش نحوه نورپردازی مناسب در استاپ موشن است که بعضی مواقع حسابی آنها را سر در گم می کند. از طرفی هم عدم توجه به نور کافی در زمان ساخت استاپ موشن ، نتیجه کار را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود خروجی نهایی انیمیشن آن طور که باید دلچسب و شیرین نشود.

عده ای از دوستان علاقه‌مند به استاپ موشن و انیماتورها برای نورپردازی مناسب به دنبال تجهیزات آماده ای می گردند و از طرفی قیمت بالای این تجهیزات در ابتدای کار، ذوق آن ها را برای ورود به این عرصه کور می کند. ذوقی که بیشتر در  خانه ها شکل می گیرد و نمی خواهند هزینه زیادی را برای آن متحمل شوند. حال چاره چیست؟ باید بی خیال نورپردازی مناسب شد و مهارت خود را در عرصه های دیگر آزمود یا می شود کاری کرد؟
ما در این مقاله جامع شبکه ایستانما سعی کردیم تا به تمام سوالات شما پیرامون مبحث نور و نورپردازی در ساخت استاپ موشن پاسخ دهیم و چالش های ممکن را با راه حل های ارزان قیمت و بدون دردسر از سر راه شما بر داریم. در کنار آن برای علاقه مندانی که سعی دارند تا با تجهیزات حرفه ای تری هم کار خود را شروع کنند و یا می خواهند استودیوی انیمیشنی را راه اندازی نمایند، تجهیزات مناسب نورپردازی را هم معرفی می کنیم که در انتهای مقاله می توانید مشاهده کنید.

پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و توصیه اکید ما به شما این است که با دقت آن را مطالعه کنید. چرا که حاصل ده ها ساعت مطالعه و سال ها تجربه تیم تولید محتوا و اجرایی ایستانما در این مقاله گردآوری شده است و صبر شما را برای دریافت تمامی مفاهیم را می طلبد.

Light-in-stop-motion-animation
حداقل دو منبع نور برای ضبط استاپ موشن توصیه می شود

نور محیط ، سمی مهلک برای ساخت استاپ موشن !

یکی از مرسوم ترین روش ها برای فرار از تهیه تجهیزات نورپردازی استاپ موشن، پناه بردن به نور محیط در طول روز است. نور روز بعنوان یک منبع نوری مناسب قابل اتکاست اما نمی توان به آن اعتماد نمود. چرا که در طول ساعات مختلف روز این نور تغییر پیدا کرده و ممکن است حضور یک ابر در آسمان هم این نور را تغییر داده و یکی از اساسی ترین اصول ساخت استاپ موشن را نقض کند:

در زمان ساخت استاپ موشن ، وجود نور کم اما ثابت بسیار با ارزش تر از نور زیاد اما غیر قابل کنترل است.

توجیه منطقی این اصل هم این است که استاپ موشن از کنار هم قرار گرفتن عکس های متعدد شکل می گیرد و قطعا بین بین دو عکستان فاصله زمانی وجود دارد.  فاصله زمانی و تغییرات غیر قابل کنترلی که ده ها و شاید صدها بار در طول ضبط انیمیشن اتفاق می‌افتد. نتیجه ای که حاصل می شود این است که در زمان خروجی گرفتن از انیمیشن استاپ موشن، شما با فیلمی روبرو می شوید که دائما نور آن کم و زیاد می شود. شبیه تلویزیونی که لامپ تصویر آن مشکل داشته و کم زیاد شدن نور ، بیننده را عصبی می کند و به هیچ عنوان در نظرش میزان توانایی شما به چشم نمی آید.
عده ای از دوستان هم کار را از این هم خراب تر می کنند! یعنی در کنار پنجره و یا ورودی در که نور خوبی پیدا می کنند، استودیوی ضبط استاپ موشن خود را راه انداخته و شروع به ثبت فریم می کنند. در این جور مواقع مشکلاتی همچون  باد زدن پرده تا رد شدن افراد و امثالهم نتیجه ای جز بر باد رفتن زحمات شما نخواهد داشت!

Light-in-stop-motion-animation3
تمامی نورهای استاپ موشن باید بصورت مصنوعی و قابل کنترل به محیط وارد شود

تجهیزات استاپ موشنت رو خودت بساز!

اولین و تنها مجموعه ویدیوهای آموزشی ساخت تجهیزات استاپ موشن، دکور ، پاپت به همراه پشت صحنه ساخت استاپ موشن توسط برترین انیماتورهای دنیا 

اصول نورپردازی مناسب برای ساخت استاپ موشن

با توجه به چالش هایی که در بالا مطرح کردیم و هزار و یک دلیل دیگر که از حوصله شما خارج است، برای ساخت استاپ موشن نیاز به نور مصنوعی دارید تا بتوانید روی آن کنترل داشته باشید. پس در قدم اول باید تمام درزهای پنجره و همینطور منابع نوری که از محیط به محل ضبط استاپ موشن شما می آید را ببندید و حتی کوچکترین نوری هم از بیرون به محیط وارد نکنید.
برای ایجاد نور مناسب و جلوگیری از سایه توسط شخصیت های درون استاپ موشن، حداقل به دو لامپ نیاز دارید. البته وجود دو لامپ بعنوان یک استاندارد تلقی می شود وگرنه یک لامپ با نور خوب هم می تواند کار راه انداز باشد.

برای تنظیم صحیح روشنایی هم فاکتورهای زیادی را باید در نظر بگیرید. از جمله فاصله منبع نور از اجسام و همینطور نوع لامپ شماست که توصیه می شود از منبع نورهای رنگی استفاده نکنید و بهترین لامپ، لامپ های کم مصرف مهتابی (نور فلورسنت) می باشد. فاصله لامپ تا اجسام هم نه خیلی کم باشد که گرمای لامپ مجسمه های خمیری شما را ذوب کند و نه دور باشد تا منجر به سایه انداختن دوربین و یا انیماتور در صحنه گردد.
همچنین محل لامپ ها باید ثابت بوده و در جای خود محکم شوند. ضربه های ناگهانی شما به میز و یا تنه های ناخواسته می تواند محل لامپ را تغییر دهد. از طرفی هم جوری فیکس نکنید که دیگر نتوانید آن را جابجا کنید!
بالاتر اشاره کردیم که برای نورپردازی استاندارد به دو منبع نوری نیاز داریم. یکی برای روشن نمودن کل محیط که معمولا لامپ های سقفی این کار را برای ما انجام می دهند. اگر یک منبع نوری قوی جز لامپ سقفی که فاصله آن تا استودیوی ضبط استاپ موشن زیاد است، می توانید تهیه کنید که عالیست. در استودیوهای استاپ موشن حرفه ای این وظیفه بر دوش پروژکتورهای ۶۰ وات و بالاتر و همینطور سافت باکس های بزرگ قرار می گیرد.

لامپ دوم هم برای تمرکز بر روی مدل ها و ایجاد سایه های نرم برای طبیعی تر شدن حرکت هاست. حال اگر بخواهیم یک مرحله کارمان را به سمت حرفه ای شدن ببریم، نیاز است تا یک منبع نوری دیگر هم به محیط ضبط استاپ موشن خود اضافه کنیم که جهت آن را باید به سمت پس زمینه محیط استاپ موشن بتابانید. وظیفه منبع نور سوم ایجاد عمق به محیط بوده و شخصیت های درون انیمیشن را از پس زمینه جدا می کند و می تواند نتیجه فوق العاده زیبایی را برای شما به ارمغان آورد.

Light-in-stop-motion-animation4
وجود سه منبع نور در محل های مناسب ، نتیجه ای بی نظیر به شما می دهد

همیشه کمبود تجهیزات نورپردازی مقصر نیست!

گاهی پیش می آید که حرفه ای ترین تجهیزات نوری و لامپ را تهیه می کنید اما باز عکس هایی که می گیرید تاریک بوده و آن نتیجه دلخواه برای شما ایجاد نمی شود. برعکس این اتفاق هم می افتد و ممکن است آنقدر تصاویر شما روشن و اصطلاحا نور زده شود که چیزی پدیدار نشود!

برای حل این مشکل نیاز است تا توضیحی مختصر درباره تنظیمات نورپردازی در گوشی (در زمان استفاده از اپلیکیشن های ضبط استاپ موشن همچون استاپ موشن استودیو پرو) و همینطور دوربین های حرفه ای (به هنگام استفاده از نرم افزارهایی همچون دراگون فریم) را بدانید.
تنظمیات عکاسی در زمان کار با گوشی معمولا بر روی حالت Auto قرار دارد. حالت Auto یا همان حالت اتوماتیک بدین گونه است که دوربین در هر بار عکاسی با توجه به شرایط محیط و تغییرات شکل گرفته، نورسنجی جدید انجام داده و نقاط فوکوس را تغییر می دهد. باید در اولین فرصت حالت عکاسی اتوماتیک را از کار بیاندازید و تنظیمات تنظیمات ISO و دیافراگم (aperture) دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید و اصطلاحا قفل نمایید.
در دوربین های عکاسی ISO بعنوان معیاری برای میزان حساسیت سنسور ثبت تصویر به نور شناخته می شود. معمولا اعداد آن بصورت ۱۰۰, ۲۰۰, ۴۰۰, ۸۰۰ و … تغییر می کند و افزایش این عدد به معنی افزایش حساسیت به نور و کاهش آن به معنی کاهش حساسیت به نور می باشد.

این تعریف به صورت ساده تر یعنی هر چه این عدد بالا برود، نور عکس شما بیشتر شده و هر چه این عدد پایین بیاید ، تصاویر شما تاریک تر می شود. اما باید بدانید که این افزایش حساسیت باعث می شود تا سنسور عکاسی شما زودتر گرم شده و تصاویر شما پر از نویز شود. پس به هیچ عنوان توصیه نمی شود ISO را بیش از حد بالا ببرید و برعکس تا جایی که می شود ایزو را به عدد ۱۰۰ نزدیک کرده و برای جبران تاریکی، منبع نور خود را تقویت کنید و از لامپ های با ولتاژ بالاتر استفاده نمایید.

iso
افزایش عدد ایزو موجب نویز افتادن عکس های شما می شود

دیافراگم (aperture) همان روزنه ایست که قرار است نور از آن عبور کرده و تصاویر ما ثبت شود. تنظیمات صحیح دیافراگم هم در کنترل میزان نوردهی نقش مهمی دارد. هر چه دیافراگم بازتر باشد، تصاویر ثبت شده روشن تر شده و پس زمینه با وضوح کمتری مشخص می شود. هرچه دیافراگم بسته تر شود، تصاویر تاریک تر و پس زمینه با وضوح بیشتری ثبت می شود.

استفاده از دیافراگم باز برای عکاسی های پرتره کاربرد فراوانی دارد اما برای عکاسی در زمان ساخت استاپ موشن باید پس زمینه تان واضح باشد و نیاز است دیافراگم تا حدودی بسته نگه داشته شود. میزان باز یا بسته نگه داشتن دیافراگم هم به میزان نور عکس های ثبت شده‌ی شما بستگی دارد.

به تصویر زیر نگاه کنید تا رابطه اعداد با دیافراگم و وضوح پس زمینه را درک کنید.

اعداد دیافراگم معمولا به صورت f-number یا f-stop خوانده می شود و رابطه باز بودن دریچه آن، برعکس عدد روی آن است. یعنی هرچه اعداد کوچکتر باشد دیافراگم بازتر و هرچه اعداد بزرگتر باشد یعنی دیافراگم بسته تر است.
موضوع بعدی نورسنجی های اتوماتیک دوربین است که بسته به محل فوکوس شما اتفاق می افتد. در گوشی های هوشمند، زمانیکه شما بر روی محل فوکوس دوربین بر روی صفحه گوشی ضربه می زنید، نورسنجی با توجه به محل ضربه شما انجام گرفته و همانجا ثابت می ماند. البته این ثابت ماندن تنظیمات منوط به این است که به اپلیکیشن های ضبط استاپ موشن همچون استاپ موشن استودیو پرو بفهمانید که دیگر نور را خودش تنظیم نکند!

 

تا اینجا اصطلاحاتی همچون ISO ، دیافراگم ، نورسنجی و فوکوس را با هم مرور کردیم و نیاز است تا این موارد را در زمان عکاسی استاپ موشن رعایت کنید. اگر دوربین عکاسی حرفه ای دارید، همه این تنظیمات را می توانید با استفاده از دکمه های کنترلر روی دوربین تغییر دهید و به صورت دستی تنظیم کنید. اگر هم قرار است تا با گوشی استاپ موشن بسازید، ابتدا باید تلفن شما قابلیت تنظیمات دستی عکاسی را به شما بدهد و سپس از درون اپلیکیشن های مربوطه می توانید این تنظیمات را بصورت دستی تغییر دهید.
آموزشی کامل تنظیمات دستی دوربین به وسیله اپلیکیشن پرکاربرد و معروف استاپ موشن استودو پرو در مقاله آموزش صفر تا صد کار با Stop Motion Studio pro – آخرین آپدیت ۲۰۲۰ گفته شده که توصیه می کنیم حتما بخش مربوط به “بهترین حالت عکاسی دوربین را انتخاب کنید” را مطالعه نمایید. چون به شدت می تواند در انتخاب تجهیزات مناسب نورپردازی و کاهش هزینه های شما مفید باشد.

ساخت تجهیزات نورپردازی مناسب برای ضبط انیمیشن استاپ موشن

برای تنظیم نور ضبط استاپ موشن با استفاده از تجهیزات نورپردازی ، راه های زیادی جلو روی شماست. استفاده از چراغ مطالعه می تواند دم دستی ترین روش برای شما باشد تا به یک منبع نور خوب و بی دردسر برای شروع کار  دسترسی داشته باشید. اما نور چراغ مطالعه روش استانداری به حساب نمی آید چرا که توصیه می شود حتما از تجهیزات نورپردازی استفاده کنید تا سایه ها را نرم کرده و از سایه های تیز و طولانی در صحنه جلوگیری شود.

از طرفی سطح مقطع چراغ های مطالعه کوچک بوده و برای روشن نمودن استودیوهای بزرگ استاپ موشن مناسب نیست و نور کافی را ایجاد نمی کند.

بهترین وسیله ای که می توانید به آن دسترسی داشته باشید ، سافت باکس (Softbox) یا جعبه نور (Lightbox) می باشد که برای ضبط یک استاپ موشن نیمه حرفه ای تا حرفه ای بسیار کاربردیست.

در ادامه قرار است تا به شما آموزش ساخت این دو وسیله پرکاربرد را در منزل و با استفاده از تجهیزات ارزان قیمت یاد بدهیم. اگر هم بدنیال تجهیزات حرفه ای نورپردازی برای ساخت استاپ موشن می گردید، در انتهای مقاله پرفروش ترین ابزارهای نورپردازی فروشگاه دیجیکالا را به شما معرفی کردیم و می توانید بی دردسر و مستقیم از سایت دیجیکالا خریداری نمایید. با ما همراه باشید…

وسایل لازم جهت ساخت سافت باکس (Softbox) ارزان در خانه

  1. کارتن مقوایی

  2. فویل آلومینیومی

  3. چسب نواری

  4. چسب مایع

  5. سیم برق

  6. کلید تک پل

  7. دوشاخه

  8. لامپ کم مصرف

  9. سرپیچ لامپ

  10. قیچی و کاتر

  11. خط کش

  12. مداد یا خودکار

ویدیوی آموزش کامل و فارسی ساخت سافت باکس خانگی

وسایل لازم جهت ساخت جعبه نور (Lightbox) ارزان در خانه

  1. کارتن مقوایی

  2. فویل آلومینیومی

  3. چسب نواری

  4. چسب مایع

  5. کاغذ سفید یا رنگی برای پس زمینه

  6. قیچی یا کاتر

  7. خط کش

  8. مداد یا خودکار

ویدیوی آموزش سه روش ساخت جعبه نور (Lightbox) خانگی

پرفروش ترین تجهیزات نورپردازی مناسب استاپ موشن در دیجی کالا

ایستانما

ما یک تیم جوان و پرشور در واحد تولید محتوای شبکه ایستانما هستیم که در تلاشیم محتوایی ناب و کاربردی برای مخاطبین عزیزمان تهیه کنیم. نظرات شما به رشد و انگیزه‌ی ما کمک به سزایی می‌کند. 🌹

در بزرگترین شبکه اجتماعی استاپ موشن ایران عضو شوید... عضویت در پیج اینستاگرام

مطالب پیشنهادی:

قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نگنجد، در شبکه ایستانما تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. در صورت تمایل به درج تبلیغات از طریق گزینه ارتباط با ما اقدام نمایید.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. کیوان گفته؛
    14:40 1400/07/20

    سلام
    اکنون که مقالتون رو خوندم اجازه بدید مشکل خودم که بشدت باش دست به گریبان هستم عرض کنم
    من توی خونه با تلفن همراه و نرم افزار دراگون فریم و چراغ مطالعه کار می سازم و به شدت بگ گراندی که کار رو میسازم باهاش تصویرش توی دراگون بی کیفیته و شدیدا رفله داره به حدی که بک گراند من معمولا محو میشه هرکاری هم کردم از جمله بک گراند عوض کردم مقوای مات گذاشتم صفحه برش گذاشتم روی چراغ مطالعه کاغذ روغنی کشیدم نور رو با ارتفاع بالاتری بردم ولی متاسفانه هیچ کدوم کمکی بهم نکرد
    من برای اتصال به دراگون از نرم افزار DroidCam استفاده میکنم . و اونجا هم متاسفانه تنظیمات خاصی ندیدم که بتونم ازش کمک بگیرم
    ممنون میشم کمک کنید و منو راهنمایی کنید

    • سلام. عوامل مختلفی درگیرن مثل کیفیت دوربین و تنظیمات مرتبط اون. باید تخصصی بررسی بشه. از یه مطلع به حوزه عکاسی کمک بگیرین

لینک کوتاه:
0