دنیای جذاب و سیاه و سفید انیمیشن سیلوئت (Silhouette animation)
حتما تا حالا بارها اسم انیمیشن سیلوئت به گوشتان خورده یا حتی نمونههایی از آن را در کارتونها دیدهاید. شاید برایتان جالب باشد که این سبک از استاپ موشن کات اوت ریشه میگیرد و پیشینهی طولانی و پر فراز و نشیبی داشته است. جالبتر اینکه اگر از این تکنیک ساده و متفاوت استفاده کنید، میتوانید نگاه مخاطبان را روی تبلیغات خود قفل کنید و حس کنجکاوی آنها را برانگیزید. برای آشنایی با این سبک انیمیشن اسرارآمیز، این مقاله را تا آخر دنبال کنید.
واژه سیلوئت یعنی چه؟
سایهنما، ضد نور یا سیلوئت (Silhouette) یک کلمه فرانسوی است. سیلوئت یک شکل تیره از شخصی یا چیزی است که یک منبع نور پشت آن قرار گرفته و در پس زمینه روشن تر قابل مشاهده می باشد.
انیمیشن سیلوئت چیست؟
انیمیشن سیلوئت (Silhouette animation)، انیمیشنی شخصیت محور است که در آن کاراکترها فقط به صورت سیلوئتهای سیاه دیده می شوند. این کار معمولاً با نور پس زمینه و برشهای مقوایی انجام می شودو البته روشهای دیگری نیز وجود دارد. این تکنیک تا حدودی از بازی سایهها یا سایهنمایی (Shadow puppetry) الهام گرفته شده است.
این انیمیشن درواقع یک تکنیک بسیار جذاب و یک ابزار بازاریابی ویدیویی است که سایههای تیره را در پسزمینهای متضاد نشان میدهد. این سبک از قدیم وجود داشته و سپس به لطف کارگردان آلمانی، لوته راینیگر (Lotte Reiniger)، در صنعت فیلمسازی جایگاه بلندی یافته است.
شاید فکر کنید که انیمیشن سیلوئت صرفا موفقیت زیادی در بخش سرگرمی داشته است اما اینطور نیست. انیمیشن سایهنما یک ابزار بازاریابی موثر و بینظیر است. این سبک منحصر به فرد برای هر مخاطبی جذاب و جالب توجه است. همچنین سیلوئت به روشهای مختلف میتواند سطح تبلیغات و کسب و کار شما را بالا ببرد.
تاریخچه انیمیشن سایهنما
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، سیلوئتها برای اولین بار توسط کارگردان فیلم آلمانی لوته راینیگر وارد صنعت فیلم شدند. او در طول سالها تعدادی انیمیشن بلند تولید کرد. معروف ترین آثار او شامل سیندرلا (Cinderella, 1922) و ماجراهای شاهزاده احمد (The Adventures of Prince Achmed, 1926) است.
در گذشته، فیلمهای سیلوئت متحرک توسط فیلمسازان برتر و با استفاده از فیگورهایی از جنس مقوا ساخته میشد، سپس فریم به فریم حرکت میکرد و با استفاده از دوربین مخصوص متحرک سازی (Rostrum camera) فیلمبرداری میشد. آنها عملا چهرههای سیاهی بودند که در صحنه حرکت میکردند.
با گذشت زمان و در سال ۱۹۸۹، این تکنیک برای فیلمهای پیشرفته تر توسعه یافت. میشل اوسلوت (Michel Ocelot) توانست با ترکیب برشهای کاغذی (Cutouts)، لایو اکشن (Live-action) و استاپ موشن خمیری (Clay animation)، انیمیشن پرنسها و پرنسسها (Princes et princesses, 2000) را تولید کند. این همچنین اولین نمونه از یک انیمیشن سیلوئت بود که از تکنیک صداگذاری استفاده می کرد.
در دنیای امروز و با استفاده از فناوری فعلی که در آن همه چیز دیجیتالی است، ایجاد انیمیشن سیلوئت بسیار آسانتر از گذشته است. فیلمهای سیلوئت را میتوان به راحتی بر روی رایانه ترسیم کرد و با استفاده از نرم افزارهای انیمیشن سازی متحرک کرد؛ حتی ابزارهای آنلاین با امکانات پیشرفته برای ایجاد یک انیمیشن نیز وجود دارند. فناوری، برای یک انیماتور، به معنای توانایی حرکت یک انیمیشن روانتر از قبل است. همچنین راه حلهای رنگ، تصویر، نور و موسیقی و همچنین امکانات طراحی بیشتری وجود دارد.
درضمن انیمیشن سایهنما دیگر صرفا سیاه و سفید و دو بعدی نیست. آنتونی لوکاس (Anthony Lucas) یک انیمیشن ویژه ساخت که شخصیتهای دو بعدی و پسزمینههای سه بعدی را با نام کاوشهای اسرارآمیز جغرافیایی جاسپر مورلو (Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello, 2005) ترکیب میکند.
این سبک چه کاربردی دارد؟
انیمیشن سایهنما به دلایل مختلف یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی ویدیویی است. به عنوان مثال این سبک جذاب، چنین قدرتی را دارد تا خاطرات را برای بینده تداعی کند زیرا انیمیشن سیلوئت در انتقال احساسات و عواطف بسیار حرفهای عمل میکند. علاوه بر این، با استراتژیهای بازاریابی تجاری مدرن سازگار است. شکی نیست که سیلوئت با داشتن چنین ویژگیهایی، رقیبی همچون خودش ندارد و هیچ سبک ویدیویی نمیتواند با این نوع منحصر به فرد بودن برابری کند.
یادتان باشد که تبلیغات زیادی از این سبک استفاده نمیکنند. بنابراین مخاطبان شما با دیدن چنین اثر متفاوتی، در تمام طول مدت ویدیو، چشمان خود را روی محتوا متمرکز خواهند کرد. اگر کمی فکر کنیم میبینیم که معمولا یک سایه، در بیشتر موارد سوژهی اصلی داستان قرار نمیگیرد. حالا انیمیشن سایهنما این یکنواختی را از بین میبرد و آن را به یک تکنیک و استراتژی موثر برای جلب توجه مخاطب تبدیل میکند.
حواستان باشد که برای استفاده از این سبک، باید آن را با محتوای باکیفیت و جذاب که مخاطبان از آن لذت می برند، مطابقت دهید. به یاد داشته باشید که استفاده از شخصیتها میتواند واکنشهای متفاوتی را از سوی مخاطبان شما به همراه داشته باشد. با رعایت این نکته، شما یک استفادهی حداکثری و مفید از انیمیشن فوق العادهی سیلوئت خواهید داشت.
از سوی دیگر میتوان گفت که اگر شما با بودجه محدودی کار میکنید، انیمیشن سایهنما میتواند عملا بهترین انتخابتان باشد. شما هنگام استفاده از انیمیشن سیلوئت میتوانید یک محتوای عالی و باکیفیت را با بودجهی کمتر ارائه دهید.
البته دقت داشته باشید که اگر بخواهید به دنبال استخدام یک بازیگر واقعی و ایجاد یک پس زمینه سبز خوب باشید، برای شما هزینهبر میشود اما به دنبال آن، نتیجه کار نیز عالی خواهد بود. عناصر دیگری مانند دوربینها و طراح گرافیک نیز به مبلغی که باید پرداخت کنید اضافه میکنند. پس بهتر است در ابتدا با روشهای سادهتر و سیلوئتهای آسانتر شروع کنید تا مسیر برایتان هموار شود.
همراه شما در تبلیغات
مانند هر محتوای ویدیویی کوتاه دیگری که برای بازاریابی وب ایجاد می شود، اکثر مردم از انیمیشنهای سایهنما برای وبلاگ، یوتیوب، فیس بوک یا توییتر خود استفاده میکنند.
انیمیشن Silhouette به برجسته شدن پیام شما کمک میکند. بازدیدکنندگان معمولاً آنها را در مقایسه با سایر فرمتهای ویدیویی تغییری کاملا نوآورانه میدانند. این یک تجربه تماشای عالی را ایجاد کرده و به شما کمک میکند تا محصول یا خدمات خود را به شکل تاثیرگذاری تبلیغ کنید.
از تغییر دادن نترسید!
اگر میخواهید کار خود را کمی متفاوتتر کنید، میتوانید جزئیات بیشتری را به شخصیتهای خود اضافه کنید. افزودن ویژگیها و حالات چهره میتواند یک قدم بزرگی باشد. اگر هنوز متقاعد نشدهاید، به سادگی به سابقه انیمیشن سیلوئت نگاه کنید. نمونههای زیادی از این سبک وجود دارد که در صنعت سرگرمی و فراتر از آن استفاده میشوند. فیلمهای راینیگر نمونهای عالی در گذشته هستند، اما موفقیتهای اخیر مانند بازی تاج و تخت (Game of Thrones, 2011) و سریال چیزهای عجیب (Stranger Things, 2016) نیز از سیلوئتها استفاده میکنند. حتی بازیهای ویدیویی مدرن نیز از این سبک برخوردارند که لیمبو (Limbo) یکی از این نمونههاست.
سیلوئت از دل کات اوت
انیمیشن سیلوئت که توسط راینیگر ابداع شد، زیرمجموعه انیمیشن کات اوت (Cutout) است. این تکنیک از شکلهایی استفاده میکند که از مقواهای بریده شده ساخته شدهاند و در مفاصل آنها با نخ یا سیم به هم گره میخورند. در آخر این کاراکترهای مقوایی به صورت فریم به فریم در طول یک انیمیشن حرکت میکنند.
پیوند با CGI
همانطور که میدانید در دنیای دیجیتالی امروز، CGI نقش مهمی را در زمین انیمیشن سازی ایفا میکند. اخیراً چندین فیلم سیلوئت CGI ساخته شدهاند که رویکردهای متفاوتی را به این تکنیک نشان میدهند. برای مثال میشل اسلوت (Michel Ocelot) در تولید آزور و آزمار (Azur & Asmar, 2006) از فیگورهای سه بعدی استفاده میکند که بهعنوان سیلوئت نمایش داده میشوند. از سوی دیگر آنتونی لوکاس در کاوشهای اسرارآمیز جغرافیایی جاسپر مورلو، شخصیتهای دوبعدی و پسزمینههای سه بعدی را ترکیب میکند که هر دو ترکیبی از لایو اکشن و CGI هستند.
با این حال، انیمیشن سنتی سیلوئت هنوز هم تا به امروز توسط آرتیستهایی مانند ادوارد د لئون (Edward S. de Leon) و رضا بن گاجرا (Reza Ben Gajra) مورد استفاده قرار میگیرد و جذابیت خود را به هیچ وجه از دست نداده است.
کلام آخر
انیمیشن Silhouette یک سبک رویایی و خلاقانه است. زیبایی شناسی خاصی دارد، انتخابهای طراحی زیادی را پیش روی سازنده میگذارد، زیاد در بازار ارائه نمیشود و همه ویژگیهای ایده آل برای تولید محتوا را دارا است؛ حتی هزینه بالایی ندارد. در حالی که برخی از رویکردهای انیمیشن سیلوئت میتواند زمانبر باشد، به طور کلی ارزش توجه شما را دارد، به خصوص اگر میخواهید یک محتوای به یاد ماندنی ایجاد کنید که سالها در یاد بینندگانتان ماندگار شود. پس فرصت را از دست ندهید و دست به کار شوید!
قوانین ارسال دیدگاه در ایستانما